صندوق نوآوری و شکوفایی، به منظور افزایش سهم اقتصاد دانشبنیان از ارائه تسهیلات رشد صادرات و تسهیلات فراسرزمینی به شرکتهای دانشبنیان خبر داد. به گزارش مهر، یکی از الزامات رشد شرکتهای دانشبنیان و تبدیلشدن آنها به بازیگران اصلی و قابل اعتنای اقتصاد کشور (بخوانید افزایش سهم اقتصاد دانشبنیان از اقتصاد کشور)، ورود آنها به بازارهای […]
صندوق نوآوری و شکوفایی، به منظور افزایش سهم اقتصاد دانشبنیان از ارائه تسهیلات رشد صادرات و تسهیلات فراسرزمینی به شرکتهای دانشبنیان خبر داد. به گزارش مهر، یکی از الزامات رشد شرکتهای دانشبنیان و تبدیلشدن آنها به بازیگران اصلی و قابل اعتنای اقتصاد کشور (بخوانید افزایش سهم اقتصاد دانشبنیان از اقتصاد کشور)، ورود آنها به بازارهای بینالمللی است. یادگیری از رقبا و سایر بازیگران عرصه بینالمللی میتواند نقش مؤثری در رشد شرکتهای دانشبنیان داشته باشد. از اینرو، هیئت عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی، بستهای با عنوان «توسعه صادرات دانشبنیان» را طراحی کرد که محورهای متعددی از جمله «کمک به شبکهسازی صادراتی» و «تأمین مالی صادراتی» را شامل میشود. در محور شبکهسازی صادراتی، نمایشگاههای معتبر بینالمللی ابزار مهم و مؤثری محسوب میشوند. گرچه صندوق از گذشته با خدمات بلاعوض توانمندسازی نظیر حضور در نمایشگاههای خارجی و اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری – به شبکهسازی صادراتی شرکتهای دانشبنیان کمک کرده است، اما در سال ۱۴۰۲ بودجه خدمات توانمندسازی صندوق به دو برابر افزایش یافت و بخش عمده این افزایش، به شبکهسازی صادراتی دانشبنیان اختصاص یافت. در نتیجه صندوق نوآوری و شکوفایی توانست در سال ۱۴۰۲، از حضور ۱۶۰ شرکت دانشبنیان در ۵۸ نمایشگاه معتبر بینالمللی بهطور مستقل، و از حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانشبنیان در ۲۲ نمایشگاه معتبر بینالمللی در قالب پاویون حمایت بلاعوض به عمل آورد. حضور شرکتهای دانشبنیان در این نمایشگاهها، زمینه آشنایی آنها با بازارهای بینالمللی، شناسایی و مذاکره با مشتریان بالقوه، و نهایتاً صادرات انواع محصول و خدمات دانشبنیان را فراهم میسازد. اما خدمات توانمندسازی تنها عنصر بسته توسعه صادرات دانشبنیان نبود و دو خدمت جدید در صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شد: ۱) تسهیلات رشد صادرات دانشبنیان، که هدف آن کمک به تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکتهای دانشبنیان صادراتی است، و ۲) تسهیلات تولید فراسرزمینی، که به شرکتهای دانشبنیان کمک میکند تا خطوط مونتاژ یا بستهبندی محصولات خود را در سایر کشورها دایر کنند. تولید فراسرزمینی به شرکتهای دانشبنیان اجازه میدهد بهعنوان یک شرکت داخلی وارد بازار کشور هدف شوند و علاوه بر آن، از قراردادهای تجارت آزاد کشور هدف با سایر کشورها نیز بهرهمند شوند. انتظار میرود ارائه این دو خدمت در سال ۱۴۰۳ به توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان بیش از پیش کمک کند. براساس اعلام مسئولان صندوق نوآوری، هدفگذاری این صندوق در بسته صادراتی با توجه به سیاستهای دولت، کشورهای همسایه و منطقه است که از قضا دارای بازار بزرگیاند و برای حضور شرکتهای دانشبنیان ایرانی بسیار مشتاق هستند.
منبع: ایرنا
دیدگاه بسته شده است.