وزیر راه‌وشهرسازی

فرآیند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کرد  

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: فرآیند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت سال‌جاری از دومیلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی عبور کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در هفدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن، افزود در بخش مسکن بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد […]

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: فرآیند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت سال‌جاری از دومیلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی عبور کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در هفدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن، افزود در بخش مسکن بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است. وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه به جزئیات احداث واحدهای نهضت ملی مسکن در قالب‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: واگذاری زمین در بخش اجاره ۹۹ساله، واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت، مشمولین قوانین حمایتی معادل ۴۰۷ هزار و ۵۳۶ قطعه است. همچنین در بخش اراضی اجاره ۹۹ ساله در روستا‌ها به میزان ۷۹ هزار و ۱۰۴ قطعه واگذار شده است. وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه گفت: در بخش واحدهای حمایتی تعریف شده مؤثر به صورت انبوه‌سازی در اراضی با اجاره ۹۹ساله معادل ۶۸۰ هزار و ۳۳۸ واحد، انبوه‌سازی در شهرهای جدید فاز۳ معادل ۴۰ هزار واحد، واحدهای ملکی و سازمانی نهضت ملی مسکن نیروهای مسلح به تعداد ۲۵۴ هزار و ۱۴۶ واحد در حال ساخت است.

نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده از ۲۷۷ هزار واحد عبور کرد

همچنین محمد آیینی؛ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در ادامه با بیان اینکه فرآیند نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده از ۲۷۷ هزار واحد عبور کرده است، گفت: در سال ۱۴۰۲، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکورد سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد، شکسته شد. محمد آیینی؛ افزود: دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده با دو هدف اجرای واحدهای مسکونی مورد نیاز مردم و همچنین نوسازی بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی آن‌ها برای افزایش تاب‌آوری تأکید دارد. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: در هفدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن، وزیر راه‌وشهرسازی پیشنهاد تخصیص وام‌های نوسازی ارزان‌قیمت همانند تسهیلات مسکن روستایی را برای تشویق و ترغیب مردم به نوسازی ارائه کرد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه هم‌اکنون آمار نوسازی در بافت‌های فرسوده از رقم ۲۷۷ هزار واحد فراتر رفته است، توضیح داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون فرآیند نوسازی بیش از ۲۷۷ هزار واحد در بافت‌های فرسوده آغاز شد که از این تعداد، ۸۷ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است. آیینی؛ تصریح کرد: آمار‌ها حاکی است که در سال ۱۴۰۲، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید، شکسته شد. این مقام مسئول، یادآور شد: در سال ۱۳۹۰ خط اعتباری و تسهیلات ارزان‌قیمت مسکن مهر به درون بافت فرسوده این رقم را به ثبت رسانده بود که در همان مقطع بازپرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در تهران ۹ درصد، در مراکز استان‌‌ها هفت درصد و در سایر شهر‌ها چهار درصد بود. آیینی؛ ابراز امیدواری کرد؛ تا راهبردهای عملیاتی دولت سیزدهم که مبتنی بر تدوین بسته‌های تشویقی است در سال‌جاری به سمت هموارسازی هرچه بیشتر نوسازی در بافت‌های فرسوده باشد.