گروه خودرو- با توجه به وضعیت حاکم در صنعت خودرو و صنعت قطعهسازی کشور، مشخص نیست که این وضعیت تا کی و کجا ادامه خواهد داشت. بهخصوص اینکه طی هفته گذشته با توجه به سانحهای که برای رئیسجمهور رخ داد، عملاً برای مدتی وضعیت این صنعت بیشتر از قبل در هالهای از ابهامات قرار گرفته […]
گروه خودرو- با توجه به وضعیت حاکم در صنعت خودرو و صنعت قطعهسازی کشور، مشخص نیست که این وضعیت تا کی و کجا ادامه خواهد داشت. بهخصوص اینکه طی هفته گذشته با توجه به سانحهای که برای رئیسجمهور رخ داد، عملاً برای مدتی وضعیت این صنعت بیشتر از قبل در هالهای از ابهامات قرار گرفته و بهنظر نمیرسد وعده تولید روزانه پنج هزار دستگاه خودرویی که وزیر صمت قولش را داده است، عملی شود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، سعید صبوری؛ عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، ضمن اشاره به فرآیند پیچیده ثبت درخواست تخصیص ارز برای قطعهسازان، اظهار داشت: این در حالی است که شهرداری تهران علیرغم ظرفیت تولید اتوبوس در داخل، میلیونها دلار ارز کشور را صرف واردات اتوبوسهای چینی به کشور کرده است. سعید صبوری؛ درباره وضعیت صنعت قطعهسازی در سالجاری، عنوان کرد: قطعهسازان سال ۱۴۰۳ را با افزایش حداقل ۵۰ درصدی هزینههای تولید که شامل افزایش حقوق و دستمزد کارگری، مواد اولیه و نرخ تورم است، آغاز کردهاند. برخلاف همه کشورهای دنیا که از تولید حمایت میکنند، در کشور ما با وجود گذشت دو ماه از سال، هنوز اقدامی در راستای حمایت از تولید و تحقق شعار سال که از سوی مقاممعظمرهبری به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان برای ثبت درخواست تخصیص ارز باید به سامانههای مختلفی چون سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان مراجعه کنند، افزود: متأسفانه مشکلات جاری تولیدکنندگان در سامانههای مذکور دیده نشده است و این یعنی چوب لای چرخ تولید گذاشتن. عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در ادامه تصریح کرد: فرآیند پیچیده ثبت درخواست تخصیص ارز برای قطعهسازان در حالی است که شهرداری تهران علیرغم ظرفیت تولید اتوبوس در داخل، میلیونها دلار ارز کشور را صرف واردات اتوبوسهای چینی به کشور کرده است. صبوری؛ تأکید کرد: اگر ارز تخصیصیافته به واردات خودروها و اتوبوسهای چینی که ارزبری بسیاری دارند، وارد چرخه تولید میشد، قطعاً وضعیت تولید خودرو در کشور بهبود یافته و صنعت قطعهسازی و خودروسازی کشور رونق پیدا میکرد. وی تأخیر در پرداخت مطالبات قطعهسازان را از دیگر مشکلات جاری صنعت قطعهسازی عنوان و بیان کرد: پرداخت مطالبات زنجیره تأمین از ۱۲۰ روز که موعد پرداخت از سوی خودروساز است به ۱۶۰ و حتی ۲۰۰ روز افزایش پیدا کرده است. عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعلام تولید روزانه پنج هزار دستگاه خودرو از سوی وزیر صمت، ادامه تولید با این تیراژ در شرایط فعلی امکانپذیر است، گفت: متأسفانه مسئولین شعارهای خوبی میدهند اما در عمل اقدامی در جهت رشد تولید انجام نمیدهند. ضمن اینکه با مشاهده آمار تولید دو خودروساز بزرگ در ماههای ابتدایی سال متوجه میشویم که نهتنها تولید رشد نداشته، بلکه کاهش نیز داشته است. صبوری؛ اذعان داشت: قطعاً تولید روزانه پنج هزار دستگاه خودرو با وجود عدم تخصیص ارز، قیمتگذاری دستوری و عدم پشتیبانی از تولید، به قیمت نابودی صنعت خودروسازی کشور تمام خواهد شد. همچنین امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علموصنعت، در مورد نگرانیهایی که در بازار خودرو وجود دارد، گفت: زمانی که میخواهیم خرید خارجی را انجام دهیم یا مواد اولیهای را از خارج خریداری کنیم، باید ثبت سفارش انجام شود. از آن سفارش ما، تأیید شود و بعد از تأیید سفارش، در صف تخصیص ارز قرار میگیریم. وضعیت پیشرو خطرناک است و در صنعت، خودروسازی و قطعهسازی، کار بسیار دشوار شده است. اوضاع بحرانیای را پیشرو داریم. چرا که همانطور که گفته شد، تقریباً دو ماه است که هیچ ثبتسفارشی تأیید نشده است. کاکایی؛ در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که آیا دولت به صرفهجویی در مصرف ارز ادامه میدهد یا خیر، گفت: اگر دولت به همین صورت به کار خود ادامه دهد که کار بسیار خطرناکی است، با صنعت و تولید کشور سرشاخ میشود و مطمئناً تولید کل کشور بهزودی متوقف میشود. خبرهایی که در چند روز گذشته به اطلاع بنده رسیده است، حکایت از این دارد که روند ثبت سفارش نسبت به پارسال پیچیدهتر و طولانیتر شده است و چالش تولید امسال بیشتر از پارسال هست. پس یکی دیگر از مشکلاتی که پیشروی ما قرار دارد چالش تولید است. وی افزود: باید آزادسازی یا بهروزرسانی قیمتها، بهخصوص در مورد خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور، در دستور کار باشد. این قیمتها باید پیش از عید بهروز میشد؛ اما متأسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است. روند زیاندهی این دو خودروساز همچنان ادامه دارد. این دو خودروساز بزرگ جدیداً مجوزهایی گرفتهاند که بتوانند تجدید ارزیابی کنند و از زیر سایه ماده ۱۴۱ خارج شوند. قیمت خودرو در ۱۸ ماه گذشته اصلاح نشده است و اگر این قیمتگذاریها انجام نشود، زیاندهی این دو خودروسازی به سرعت پیش میرود و سیستم تولید قفل میشود. این کارشناس خودرو، در ادامه گفت: در حالحاضر، کمبود نقدینگی در صنعت خودروسازی، بهخصوص برای دو خودروساز بزرگ کشور، به شدت در حال خودنمایی است. لذا بهزودی اگر با همین دستفرمان پیش برویم، چالشهای مهم و جدیتری نسبت به سال گذشته برای خط تولید کشور نیز ایجاد میشود. در سال جدید به شدت کمبود برق حس میشود؛ بهطوری که اخطارهای بسیار جدی به صنایع از طرف وزارت نیرو برای صرفهجویی در مصرف برق داده شده است. این گوشهای از مشکلاتی است که صنعت خودروسازی با آنها در ارتباط است و باید سران قوا در مورد آنها فکر چارهای کنند تا گریبانگیر دولت و خط تولید کشور نشود. کاکایی؛ گفت: برای صنعت خودروی کشور ابراز نگرانی میکنم و تولید کشور با مشکلات فراوان و سختی روبهرو است. محمد مخبر؛ به عنوان رئیسجمهور موقت، در رأس امور است. محمد مخبر؛ دو سال پیش، وقتی شورایرقابت اعلام کرد قیمت خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور باید ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند، در مدت زمان کمی حدوداً یک ماهه مخالفت خود را اعلام کرد و اجازه نداد این کار را انجام شود و با این عمل، خسارت بزرگی به سایپا و ایرانخودرو وارد کرد. پس همین شخص در حالحاضر هم اجازه افزایش قیمت خودرو را نخواهد داد. از طرفی هم با حساب سرانگشتی ساده متوجه میشویم که تقریباً تا چهار ماه دیگر هیچ شخص و مقام مسئولی به فکر برطرف کردن مشکلات اساسی صنعت خودرو نخواهد بود.
دیدگاه بسته شده است.