شاید دیگر خبری از صفهای طویل خرید تایر از نمایندگیهای عرضه لاستیک خودرو در شهری مثل تهران نباشد، اما دسترسی به این محصول مورد نیاز شهروندان همچنان با مشکل روبهرو است. به گزارش اقتصاد۲۴، افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایر در همین ابتدای سال، کار را برای مصرفکنندگان این محصولِ ضروری سختتر کرد. تورم و گرانی […]
شاید دیگر خبری از صفهای طویل خرید تایر از نمایندگیهای عرضه لاستیک خودرو در شهری مثل تهران نباشد، اما دسترسی به این محصول مورد نیاز شهروندان همچنان با مشکل روبهرو است. به گزارش اقتصاد۲۴، افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایر در همین ابتدای سال، کار را برای مصرفکنندگان این محصولِ ضروری سختتر کرد. تورم و گرانی از هر گوشه شهر خودنمایی میکند و بهطور زنجیروار تمام کسبوکارها را تحتشعاع قرار داده است. اگر امسال برای خرید لاستیک خودرو، سری به مراکز بورس این محصول در شهر تهران زده باشید متوجه قیمتهای عجیب و گاهی کمبود برخی از سایزهای سواری شدهاید. گرانی محسوس تایر خودروهای سواری در فروشگاههای عرضه لاستیک امسال همانند سایر سالها تکرار شد. مراکز متعددی در شهر تهران و یا شهرهای دیگر در سراسر کشور وجود دارند که عرضهکننده و فروشنده انواع لاستیک دولتی ایرانی و لاستیک خارجی در برندهای مختلف و همچنین قیمتهای متفاوت هستند. از مراکزی که در تهران بهعنوان بورس فروش لاستیک شناخته شدهاند، میتوان به چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر شرقی که از بزرگترین مراکز فروش انواع تایر است و در مرکز شهر واقع شده اشاره کرد. البته فروشگاههای دیگری نیز در سطح شهر تهران و در مناطق گوناگون بهطور پراکنده وجود دارند که عرضهکننده تایر هستند که با یک بازدید کوتاه از این فروشگاهها به افزایش قیمتهای غیرواقعی پی خواهید برد. به گفته اسدی؛ موضوع افزایش قیمتها آن هم زیرسایه مدیریت دولت هرچند تازه نیست، اما توان مالی مردم در این دولت دیگر کشش گرانی را ندارد. همه قبول داریم که تولیدکننده هم باید مواد اولیه گران بخرد و محصول تولید کند، اما این دلیلی برای گرانی محصولات مورد نیاز مصرفی مردم نیست، چراکه در هر صورت دولتها از بخش تولید به هر سبک و روشی که بتوانند حمایت میکنند، اما از مردم کف خیابان چه حمایتی کردهاند؟! دولت از هر جا کم میآورد و برای حفظ بازارهای مختلف به سمت افزایش قیمت میرود و این توان مالی مردم بیچاره است که در برابر این ناعدالتی هر روز کم میشود. در همین رابطه مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چنددرصد به قیمت تایر افزوده شده است؟ گفت: همچنان در سالجاری نیز با قیمتگذاری تایر با یکسری از مشکلات مواجه شده بودیم چرا که قیمتگذاری دستوری صنعت تایر کشور را فرساینده کرده است. تنها؛ با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور با توجه به افزایش هزینهها و نرخ دلار با مشکل مواجه شده و کنترل ظرفیت تولید با افزایش هزینهها بسیار سخت شده است، گفت: به دلیل تورم، قیمت مواد اولیه و نهادههای تولید به صورت مستمر افزایش مییابد، اما قیمتگذاری دستوری باعث میشود که قیمت کالای نهایی به صورت پلکانی تغییر کند. وی تصریح کرد: قیمت خرید مواد اولیه وارداتی و حتی داخلی با خرید قبلی مشابه بسیار متفاوت است و عدم تثبیت قیمتها حتی در فاصله زمانی کوتاهمدت، ثابت نگه داشتن قیمتهای محصولات تولیدی را برای صاحبان این صنعت غیرممکن کرده است. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، در پاسخ به این سؤال که امسال چند درصد به قیمت لاستیک افزوده شده است؟ گفت: افزایش قیمت بر قیمت نهایی تایر با هم متفاوت است. وی گفت: در برخی سایز تایرها مانند ۱۳ و ۱۴ مصرف و تقاضا بالاست از اینرو در برخی از واحدهای عرضهکننده و انبار تولیدکنندگان این محصول موجود نیست. به گفته تنها؛ متأسفانه به دلیل عدم توازن در تولید و تقاضا، تایرهای سایز ۱۵ که مصرف کمتری دارد حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته و این مسئله واحد صنفی عرضهکننده را با مشکل رسوب کالا مواجه کرده است و همین انباشت میتواند تبعات سنگینی بر صنعت تایر کشور وارد کند و البته این مشکل سالهاست که گریبان این بخش از صنایع کشور را گرفته است. این فعال صنعت لاستیک، ادامه داد: در سایز ۱۶ به بالا که بهعنوان تایرهای کمتر مورد استفاده مطرح هستند، واحدهای صنفی به ناچار برای مقابله با رسوب کالا زیر قیمت مصوب محصول خود را عرضه میکنند و این سال شامل افزایش قیمت نشده است. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، گفت: در نهایت قیمت میانگین لاستیک در سالجاری حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.
میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گفت: وزارت صمت میان تایرسازان و واردکنندگان در تخصیص ارز و قیمتگذاری تبعیض قائل است، لاستیکهای وارداتی مشمول قیمتگذاری دستوری نیست. در روزهای اخیر وزارت صمت ابلاغیه جدیدی درخصوص فروش تایر در بازار اعلام کرده است، براساس این ابلاغیه لاستیک رینگهای ۱۳ و ۱۴ به هر شماره شاسی […]
دیدگاه بسته شده است.