پردازش اطلاعات چالش اصلی بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی در صنعت برق

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، با بیان اینکه ۵۰ درصد نیروگاه‌ها ساخت داخل است، گفت: استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش‌مصنوعی می‌تواند ما را در افزایش بهره‌وری و مدیریت زنجیره تأمین یاری کند که در این زمینه نیازمند پردازش اطلاعات هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، عبدالرسول پیشاهنگ؛ در […]

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، با بیان اینکه ۵۰ درصد نیروگاه‌ها ساخت داخل است، گفت: استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش‌مصنوعی می‌تواند ما را در افزایش بهره‌وری و مدیریت زنجیره تأمین یاری کند که در این زمینه نیازمند پردازش اطلاعات هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، عبدالرسول پیشاهنگ؛ در نخستین رویداد «به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در بخش تولید صنعت برق، تحولات و نوآوری‌ها»، افزود: در کشور ۱۴۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی، برق کشور را تأمین می‌کنند و نیروگاه‌های حرارتی در تأمین برق نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ چرا که ۹۴ درصد از برق کشور از طریق این نیروگاه‌ها تأمین می‌شود و دارای پایداری و امنیت است. وی تصریح کرد: ظرفیت نیروگاه‌های کشور اکنون به ۹۴ هزار مگاوات رسیده که بیش از ۷۰ هزار مگاوات آن متعلق به نیروگاه‌های حرارتی است. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، خاطرنشان کرد: سالیانه یک‌صد هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تعمیر می‌شود که امسال این آمار ۱۰۸ هزار مگاوات بود و این یک سرویس و نگهداری سنتی است. وی با اشاره به حجم سرویس و نگهداری سالانه در نیروگاه‌ها، اظهار کرد: این وضعیت وجود دارد که وقتی سیستمی برای سرویس باز می‌شود، قطعات سالم هم تعویض می‌شود، در حالی که نیاز به روش‌های نگهداری پیش‌بینی‌کننده داریم و شرکتی مانند بوئینگ توانسته است با استفاده از این روش‌‌ها تا ۴۰ درصد صرفه‌جویی هزینه نگهداری را داشته باشد. پیشاهنگ؛ با بیان اینکه تا ۶۰ درصد صرفه‌جویی از طریق به‌کارگیری روش‌های نگهداری پیش‌بینی‌کننده گزارش شده است، یادآور شد: با استفاده از این روش‌‌ها می‌توانیم متوجه شویم که کدام واحد نیاز به سرویس دارد و با این راهکار حجم کار و تعمیرات کاهش می‌یابد. مدیرعامل جدید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، وجود دمای بالا در نیروگاه‌ها را از دیگر چالش‌های تعمیر و نگهداری در این صنعت نام برد و گفت: برای تعمیر و ایجاد پایداری گاه نیاز است تا یک هفته منتظر بود تا دمای توربین کاهش یابد و جای تأسف دارد که متخصصان با بستن یخ به خود اقدام به تعمیر می‌کنند و این در حالی است که می‌توان اجرای این فعالیت‌‌ها را به ربات‌‌ها واگذار کرد. وی مدیریت زنجیره را از دیگر ضرورت‌های این صنعت دانست و گفت: هر ۱۰ سال نیاز است تولید ما برآورد شود تا براساس آن افزایش ظرفیت داشته باشیم که هوش‌مصنوعی می‌تواند ما را در این زمینه یاری کند. پیشاهنگ؛ با ابراز خرسندی که ۵۰ درصد نیروگاه‌ها ساخت داخل است، افزود: هوش‌مصنوعی در افزایش بهره‌وری، مدیریت زنجیره تأمین، بهبود کیفیت و کاهش هزینه و تصمیم‌گیری بهتر و افزایش بهره‌وری مؤثر است. وی اظهار کرد: مدیریت انبارداری مبتنی بر هوش‌مصنوعی می‌تواند در افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها مؤثر باشد، چرا که در صورت نیاز به قطعات، از طریق این فناوری می‌توانیم دریابیم که قطعه مورد نیاز در کدام مرکز وجود دارد. پیشاهنگ؛ گفت: ما داده‌های زیادی در این حوزه داریم، ولی چالش اصلی ما عدم پردازش این اطلاعات است تا براساس آن بتوانیم سطح بهره‌وری را ارتقاء دهیم.

ضرورت توسعه یکپارچه زیست‌بوم هوش‌مصنوعی در وزارت نیرو

همچنین، مجیدعمیدپور؛ رئیس پژوهشگاه نیرو، با اشاره به روند شتابان فعالیت‌های پژوهشی و توسعه فناوری در حوزه هوش‌مصنوعی، برای رفع نیاز‌های کشور، گفت: توسعه یکپارچه زیست‌بوم فناوری‌های مرتبط با هوش‌مصنوعی در وزارت نیرو ضروری است. وی اقدامات انجام شده در زمینه تدوین سند تحول دیجیتال و طرح توسعه به‌کارگیری فناوری‌های هوش‌مصنوعی در بخش تولید صنعت برق را برشمرد و ضرورت ایجاد زیرساخت‌های سخت افزاری، نرم‌افزاری، مغزافزاری و توانمندسازی منابع انسانی متخصص در حوزه هوش‌مصنوعی را مورد تأکید قرار داد. رئیس پژوهشگاه نیرو، بیان کرد: ایجاد و گسترش بستر‌های مناسب به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در افزایش بهره‌وری از دارایی‌‌ها و در قالب نظام مدیریت دارایی فیزیکی مبتنی بر انقلاب صنعتی چهارم باید در صنعت برق شتاب بیشتری داشته باشد. وی خواستار توسعه دانش و همکاری نزدیک‌تر وزارت نیرو با سایر دستگاه‌ها (وزارت نفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی ریاست جمهوری و …)، در استفاده گسترده از فناوری‌های نوین مرتبط با هوش‌مصنوعی و فرهنگ‌سازی و ترویج این فناوری شد.