رتبه اول ایران در منطقه از نظر شاخص متوسط ارجاع‌دهی مقالات علمی

  وزیر علوم: گردش مالی هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۴ گروه دانش-با آغاز به‌کار بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی از ۲۳ طرح برتر مربوط به محققان داخلی، ایرانیان مقیم خارج و محققان بین‌المللی تقدیر به عمل آمد. به گزارش مناقصه‌مزایده بیست و نهمین جشنواره‌ بین‌المللی خوارزمی با حضور وزیر […]

 

وزیر علوم: گردش مالی هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۴

گروه دانش-با آغاز به‌کار بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی از ۲۳ طرح برتر مربوط به محققان داخلی، ایرانیان مقیم خارج و محققان بین‌المللی تقدیر به عمل آمد.

به گزارش مناقصه‌مزایده بیست و نهمین جشنواره‌ بین‌المللی خوارزمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری و برخی از سفرای کشور‌ها صبح دیروز در سالن اجلاس آغاز به‌کار کرد.

در این جشنواره که از ابتدای خرداد ماه امسال اقدام به پذیرش طرح‌ها کرد، ۶۲۸ طرح در پنج محور پژوهشی پذیرش شد و از مجموع طرح‌های دریافت شده، ۴۰۲ طرح از سوی پژوهشگران داخل ارایه شد. در بخش خارجی این جشنواره نیز ۲۲۶ طرح از محققان ۴۴ کشور دنیا دریافت شد که از این تعداد ۱۴ طرح از سوی ایرانیان مقیم خارج از کشور بوده است.

طرح‌های ارسال شده به دبیرخانه جشنواره در ۱۶ گروه تخصصی برق و کامپیوتر، مکانیک، فن‌آوری‌های شیمیایی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، زیست فن‌آوری، محیط زیست و علوم پایه‌ پزشکی، عمران، معماری و هنر، علوم پزشکی، مواد، متالوژی و انرژی‌های نو، فن‌آوری‌های نانو، صنایع و مدیریت فن‌آوری، هوافضا، نرم افزار، فن‌آوری اطلاعات و مکاترونیک مورد ارزیابی قرار گرفتند.

طرح‌های منتخب در این دوره از جشنواره به شرح ذیل است:

طرح توسعه دانش ساخت حسگر‌ها، ایمونو حسگر‌ها و اپتا حسگرهای الکتروشیمیایی اصلاح شده توسط محمدکاظم اردکانی از دانشگاه یزد، حایز رتبه‌ اول پژوهش‌های بنیادی شد.

رتبه‌ اول پژوهش‌های کاربردی به طرح پژوهش، طراحی و توسعه دانش فنی تولید توربین گازی صنعتی ۲۵ مگاوات، ارایه شده از سوی شرکت توربو کمپرسور نفت به نمایندگی سعید مهتدی اختصاص یافت؛ این طرح در شرکت توربین‌های گازی صنعتی خاورمیانه، شرکت توربو کمپرسور تک خاورمیانه، شرکت طراحی و مهندسی توربو کمپرسور نفت آسیا، شرکت توربین‌های صنعتی غدیر یزد و شرکت ملی گاز ایران به مرحله تولید رسیده است.

در این دوره از جشنواره عنوان برگزیده موفق در تولید ملی به طرح تجاری‌سازی سوییت تلفنی ترکیبی نسل جدید با قابلیت ارتباط با شبکه‌های IT اختصاص یافت؛ این طرح توسط انوشیروان مرآت و با همکاری داود ادیب و پیام شعبانیان در شرکت صنایع ارتباطی آوا اجرایی شده است.

همچنین در این جشنواره طرح‌های برگزیده ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرح ذیل است:

رتبه‌ اول پژوهش‌های بنیادی به طرح نانومیکرو هیدروژل‌های ساخته شده برای مهندسی بازسازی شده اختصاص یافت؛ این طرح از سوی علیرضا خادم حسینی، مقیم کشور آمریکا از دانشگاه ‌ام‌ای‌تی هاروارد ارایه شده است.

طرح‌های برگزیده خارجی بیست‌ونهمین جشنواره‌ بین‌المللی خوارزمی به شرح ذیل است:

رتبه‌ اول پژوهش‌های بنیادی به طرح زمین‌شناسی پرکامبرین و ابر قاره تعلق گرفت. پژوهشگر این طرح قوچان ژائو از دانشگاه هنگ‌کنگ است.

رتبه‌ اول پژوهش‌های کاربردی به طرح پاتوژنز مالاریا اختصاص یافت. این طرح توسط آلن.اف.کاومن از مؤسسه تحقیقات پزشکی وایتر از کشور استرالیا اجرایی شده است.

وزیر علوم: گردش مالی هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۴

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری گردش مالی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز رشد را تا حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ دانست و گفت: در حال حاضر ایران بیش از ۱٫۶ درصد مقالات یک درصد برتر را تولید کرده و همچنین در سال ۲۰۱۵ تعداد ۲۰۰ دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان یک درصد دنیا قرار گرفته‌اند.

دکتر محمد فرهادی در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در سالن اجلاس برگزار شد، افزود: افراد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فن‌آوری و همچنین اقتصاد مقاومتی و نیز برنامه پنجم توسعه، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و همچنین رویکرد دولت همگی حوزه علم و فن‌آوری و نوآوری را جزء حوزه‌های مهم و تأثیرگذار در کشور دانسته و توسعه‌ این بخش را در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای کشور قرارداده‌اند.

وی با اشاره به رویکرد برنامه ششم توسعه در نوآوری و فن‌آوری و تجاری‌سازی دانش‌بنیان اظهار کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه سیاست‌های علم و فن‌آوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان الگو مورد توجه قرار گرفته است؛ از این رو برای تدوین برنامه در حوزه آموزش، پژوهش و فن‌آوری می‌توان به مواردی چون دستیابی به رتبه اول منطقه در علم و فن‌آوری، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پژوهش و افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور توجه کرد.

فرهادی، توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی ساماندهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی و تحول و ارتقای علوم انسانی را از دیگر موارد مورد توجه در تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه علم و فن‌آوری دانست و ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه باید سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی به ۳ درصد برسد، در حالی که این میزان هم اکنون ۰٫۴۸درصد است.

وزیر علوم تأکید کرد: البته دولت در سال اول برنامه ششم توسعه افزایش این بودجه را تا ۱٫۱ درصد تولید ناخالص داخلی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است.

فرهادی با اشاره به وضعیت تولید علم در کشور خاطرنشان کرد: جایگاه علمی کشور از نظر تعداد مقالات علمی نمایه شده در پایگاه‌های بین‌المللی در منطقه و بین کشورهای اسلامی مطلوب بوده است. هر چند که در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های موجود با کاهش نسبی تعداد مقالات کنفرانسی مواجه بوده‌ایم.

فرهادی، رتبه ایران از نظر تعداد کل مقالات نمایه شده در ISI در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ را دوم در منطقه و بیستم در دنیا ذکر کرد و ادامه داد: به استناد پایگاه اسکوپوس از نظر تعداد کل مقالات، ایران دارای رتبه ۱۶ جهانی است و در رتبه چهارم رشد علمی در بین ۲۰ کشور برتر تولید کننده علم دنیا در سال ۲۰۱۴ قرار گرفته است.

وزیر علوم با تأکید بر این که ایران از نظر شاخص متوسط ارجاع‌دهی مقالات در جایگاه اول منطقه نشسته است، گفت: علاوه بر آن در حال حاضر رتبه استنادی ایران در جهان، ۲۲ است. ضمن آن که ما ۱٫۵۶ درصد جمعیت علم دنیا را تولید می‌کنیم.

فرهادی با تأکید بر این‌که در سال ۲۰۱۵ از نظر سهم مقالات برتر و پراستناد، ایران بیش از ۱٫۶ درصد مقالات یک درصد برتر را از آن خود کرده است، اضافه کرد: همچنین در این سال تعداد ۲۰۰ دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان یک درصد دنیا قرار گرفته است، علاوه بر آن در برخی از علوم مانند مهندسی شیمی، مکانیک، نانو تکنولوژی و زیست فن‌آوری رتبه تولید علم ایران در جهان زیر ۱۰ یعنی رتبه‌های تک رقمی بوده است.

وزیر علوم براساس رتبه‌های جهانی ایران در حوزه علم و فن‌آوری بر ضرورت ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین مبتنی بر نوآوری در کشور تأکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر بحث نوآوری یکی از مهم‌ترین محور‌ها و سیاست‌های کلان حوزه آموزش عالی محسوب می‌شود، از این رو اعتقاد داریم که توسعه نوآوری به‌طور ویژه در قالب ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم باید ایجاد شود.

به گفته وی، ایجاد ظرفیت‌های مکمل در کشور مانند پارک‌های علم و فن‌آوری، دانشگاه‌های پیش‌رو در حوزه پژوهش و فن‌آوری و وجود پژوهشگاه‌های تخصصی در کشور از جمله زمینه‌های مساعد برای تحقق دانشگاه‌های نسل سوم کارآفرین است.

وی با تأکید بر این که در گذشته دانشگاه‌های کشور آموزش محور بوده‌اند، خاطرنشان کرد: مأموریت این دانشگاه‌ها، تربیت دانشجو و افزایش معلومات و محفوظات آن‌ها بوده است؛ ولی به تدریج که موضوع پژوهش در دانشگاه‌ها به عنوان یک نیاز مطرح شده و با گذشت زمان زیرساخت‌ها و امکانات متناسب فراهم شده، انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها نه تنها به تربیت متخصص بپردازند، بلکه مسایل و نیازهای کشور را نیز تأمین کنند.

فرهادی با تأکید بر توجه بیش‌تر بر منابع نامشهود به جای منابع مشهود و طبیعی تصریح کرد: در حال حاضر سهم منابع طبیعی از جمله نفت و معادن در تأمین منابع مالی و اقتصادی کشور بسیار بالاست و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته سهم منابع طبیعی و نیروی کار فیزیکی در اقتصاد آن‌ها پایین است و سهم مغز افزار، نیروی فکری یا دانشی در تأمین منابع اقتصادی آن‌ها بسیار بالاست. از این رو ضرورت ایجاب می‌کند که علم و دانش نقش مؤثرتری در تأمین ثروت ملی و ارتقای توان اقتصادی کشور ایفا کند.

وزیر علوم با اشاره به پتانسیل و ظرفیت‌های سرمایه‌های دانشی کشور اضافه کرد: هم اکنون از جمعیت دانشی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری برخوردار هستیم و جزو ۱۰ کشور اول دنیا از نظر تعداد دانشجو محسوب می‌شویم و از طرف دیگر توان پژوهشی بالایی در کشور وجود دارد که در دنیا به اثبات رسیده است.

وی تأکید کرد: بدون شک برنامه‌ریزی کشور اگر بر این منابع متمرکز شود، می‌تواند جهش و تحرکی را ایجاد کند که زمینه خروج از رکود را فراهم کند.

وزیر علوم، ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله بسترهای مناسب برای حمایت از نوآوری ذکر کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ سال از تأسیس اولین پارک علم و فن‌آوری در کشور که توسط وزارت علوم ایجاد شده، می‌گذرد و در حال حاضر ۳۸ پارک علم و فن‌آوری و حدود ۱۶۸ مرکز رشد توانسته‌اند از وزارت علوم مجوز دریافت کنند.

وی با تأکید بر این که در حال حاضر حدود ۴ هزار شرکت فن‌آور و ۳۰ هزار نفر فن‌آور در پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز رشد کشور فعال هستند، ادامه داد: یک بررسی ساده در رابطه با بازده سرمایه‌گذاری در پارک‌های علم و فن‌آوری کشور نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد هر شغل در این نهاد‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده است و این در حالی است که آمار وزارت صنایع و کار نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ایجاد هر شغل در کشور چند برابر مبلغی است که در پارک‌های علم و فن‌آوری برای ایجاد فرصت شغلی هزینه می‌شود.

به گفته فرهادی، گردش مالی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز رشد حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۴ بوده است.

 

وی با ابراز تأسف از این که در سال‌های گذشته به دلایلی کشور نتوانسته از ظرفیت عظیم دانشگاهیان بهره ببرد، یادآور شد: از نظر همکاری با محققان خارجی در چاپ مقالات مشترک، ایران جایگاه چندان مناسبی ندارد و این حاکی از عدم تعاملات کافی محققان ایرانی با دیگر کشور‌ها و همچنین کاهش شدید در بخش اعتبارات لازم برای انجام فرصت‌های مطالعاتی و یا عدم تخصیص بودجه کافی برای شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی است.