دیابت سالانه جان ۵ میلیون نفر را می‌گیرد

دیابت سالانه جان ۵ میلیون نفر را می‌گیرد رییس انجمن آترواسکلروز با اشاره به این‌که بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و نارسایی مزمن کلیه از عوارض دیابت است، گفت: دیابت به همراه فشار خون بالا، ریسک بروز بیماری قلبی را دو برابر می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده از روابط عمومی انجمن آترواسکلروز ایران، مسعودقاسمی در آستانه برگزاری […]

دیابت سالانه جان ۵ میلیون نفر را می‌گیرد

رییس انجمن آترواسکلروز با اشاره به این‌که بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و نارسایی مزمن کلیه از عوارض دیابت است، گفت: دیابت به همراه فشار خون بالا، ریسک بروز بیماری قلبی را دو برابر می‌کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده از روابط عمومی انجمن آترواسکلروز ایران، مسعودقاسمی در آستانه برگزاری ششمین همایش قلب و فناوری‌های نوین و همایش مشترک قلب، اعصاب و غدد در ارتباط با دیابت اظهار داشت: دیابت یا بیماری قند که در واقع بیماری ناشی از اختلال متابولیسم یا عملکرد و سازوکار بدن است به یک معضل جهانی در زمینه بیماری‌های بشر امروزی تبدیل شده است.

وی در ارتباط با علایم رایج و متداول در دیابت گفت: احساس تشنگی غیرمعمول، نیاز به دفع ادرار بیش از اندازه و غیرعادی همچنین افزایش اشتها و احساس گرسنگی غیرمتناسب با فعالیت از علایم رایج و متداول در دیابت است که افراد باید این نشانه‌ها را جدی بگیرند.

رییس انجمن آترواسکلروز ایران با اشاره به عوارض طولانی مدت دیابت افزود: انواع بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی مزمن کلیه، زخم‌های مقاوم به درمان به‌ویژه در پا‌ها، آسیب در دید و بینایی از عوارض دیابت است.

رییس ششمین همایش قلب و فناوری‌های نوین و همایش مشترک قلب، اعصاب و غدد یاد آور شد: در فرد سالم که دچار بیماری دیابت نیست قند مواد غذایی پس از ورود به بدن بواسطه ماده‌ای بنام انسولین قادر به ورود به سلول‌های بدن برای تولید انرژی است.

قاسمی افزود: دلیل بیماری قند یا دیابت یا بواسطه کم شدن ترشح انسولین از لوزالمعده است و یا عدم توانایی سلول‌های بدن برای استفاده از انسولین به منظور جذب قند وارده به بدن است و گاهی هم هر دو عارضه با هم برای فرد دیابت پیش می‌آید.

وی با اعلام این‌که آمار مبتلایان به دیابت در جهان ٤٢٠ میلیون نفر است، گفت: ٩٠ درصد این گروه مبتلا به نوع دوم یا همان دیابت بزرگسالان هستند. همچنین آمار نشان می‌دهد که حدود کمی کم‌تر از ۱۰درصد مردم ساکن در کره زمین دچار دیابت می‌شوند.

 

قاسمی با بیان این‌که هر سال حدود ۵ میلیون نفر در اثر دیابت فوت می‌کنند، بیان داشت: مخارج درمان و پیشگیری از دیابت در هر سال بیش‌تر از ٦٠٠ میلیارد دلار است. همچنین بیماران دیابتی بالای ٦٥ سالگی احتمال حوادث قلبی بسیار بیش‌تری دارند به‌طوری که تا مرز ۷۰ درصد این بیماران دلیل فوتشان قلبی است.