گروه خودرو – با توجه به موضوع برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی پایتخت که مدتی است نُقل محافل بین مسئولان شهرداری و شورایشهر تهران است، همچنان مشخص نیست که چه خودروهایی قرار است در حوزه تاکسیرانی مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، مرتضی ضامنی؛ مدیرعامل اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور، در تشریح […]
گروه خودرو – با توجه به موضوع برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی پایتخت که مدتی است نُقل محافل بین مسئولان شهرداری و شورایشهر تهران است، همچنان مشخص نیست که چه خودروهایی قرار است در حوزه تاکسیرانی مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، مرتضی ضامنی؛ مدیرعامل اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور، در تشریح روند نوسازی تاکسیهای فرسوده در کشور، گفت: در نوسازی تاکسی مشکل و چالش وجود دارد؛ چرا که با یک انباشت فرسودگی در بخش تاکسیرانی مواجه هستیم و در حالحاضر ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده است. وی افزود: بر همین اساس لازم است یک عزم فرادستگاهی شکل بگیرد و در حقیقت نیاز داریم که دستگاههای مختلف در این زمینه کمک کنند، بهطوریکه خودروساز، ناوگان مورد نیاز تاکسیرانی را تأمین کند. یک چالش جدی در حوزه نوسازی همین میزان خودروی اختصاص یافته برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی توسط خودروساز است که این عدد کافی نیست. ضامنی؛ ادامه داد: نکته دیگر اینکه شاید تاکسی تنها مد حملونقلی باشد که کمک یارانهای از مجموعههای دولتی دریافت نمیکند؛ لذا لازم است در چارچوب ماده ۸ قانون هوای پاک، دولت نسبت به تخصیص تسهیلات ارزانقیمت در این بخش اهتمام داشته باشد تا نهایتاً شاهد نوسازی باشیم. وی تأکید کرد: نکته دیگر ثبات قیمت یک سالهای است که بتوان برنامهریزی لازم را انجام داد این بخشها اگر در کنار هم محقق نشوند چالش باقی خواهد ماند. در چند سال گذشته ورودی در بخش خودروسازها با عددی حدود ۱۰ هزار دستگاه مواجه بودیم؛ ورودی که متناسب با انباشت فرسودگی نیست. وی ادامه داد: موضوع دیگر در کنار تأمین خودرو برای حوزه تاکسیرانی، خودروهای برقی است و در مجموعه وزارت کشور فارغ از تبوتابی که گاهی در برخی دستگاهها ایجاد میشود، بر مدار منطق ابتدا یک کمیته فنی متشکل از متخصصان این حوزه تشکیل شد و تمام ناوگانی که با کاربری برقی وارد کشور شدند مورد بررسی قرار گرفت و تعداد محدودی از این خودروها بهعنوان ناوگانی که قابلیت استفاده در حوزه تاکسیرانی دارند، شناسایی شدند. ضامنی؛ با تأکید بر اینکه خودروهای برقی شناسایی شده به پلیس راهور برای شمارهگذاری معرفی شدند و انتظار داریم ظرف یک ماه آینده شاهد ورود خودروهای برقی با کاربری تاکسی در حملونقل عمومی هم باشیم، اظهار کرد: رویکرد این است که بتوانیم در هر کلانشهر یک خط اتوبوس برقی و یک خط تاکسی برقی داشته باشیم و گام به گام بر مدار و محور منطق که از اهمیت بسزایی برخوردار است برای استفاده از خودروی برقی حرکت کنیم. وی در تشریح خودروهایی برقی که به پلیس برای شمارهگذاری معرفی شدند، گفت: در حقیقت از بین ناوگان معرفی شده به کمیته فنی مشخصات فنی خودروهای BESTUNE(NAT)، JMEV(LUNA) و دانگفنگ (E70) شرکت ایرانخودرو، EODO شرکت سایپا، هونگچی E-QM50 شرکت بهمنموتور، VENUCIA D60 EV PLUS و Volkswagen id4 شرکت مکثموتور، EU5 شرکت دیار خودرو، E50A شرکت کارمانیا (کرمانموتور) و YUDO3 شرکت اکسیم با توجه به تکمیل بودن و بررسی اطلاعات ارائه شده با مشخصات فنی شورایعالی ترافیک شهرهای کشور تعلق دارد. ضامنی؛ ادامه داد: از بین ناوگان بررسی شده JMEV(LUNA)، BESTUNE(NAT) و دانگفنگ (E70) شرکت ایرانخودرو، EODO شرکت سایپا، VENUCIA D60 EV PLUS و Volkswagen id4 شرکت مکث موتور و E50A شرکت کارمانیا (کرمان موتور) در اختیار کمیته قرار گرفت که به منظور تطبیق مشخصات فنی و عملکرد میدانی تستهای عملکردی نسبت به این ناوگان انجام شد. به گفته مدیرعامل اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور، در نهایت پس از بررسیهای انجام شده در این مرحله خودروهای BESTUNE(NAT) شرکت ایرانخودرو، چانگان EODO شرکت سایپا، VENUCIA D60 EV PLUS شرکت مکث موتور و E50A شرکت کارمانیا (کرمان موتور) امکان دریافت پلاک تاکسی شهری را به منظور فعالیت در حوزه حملونقل عمومی شهری دارا هستند. اظهارنظر درخصوص سایر خودروهایی که تاکنون در اختیار کمیته قرار نگرفته است پس از تحویل خودرو و انجام تستهای مورد نظر صورت خواهد گرفت. وی تصریح کرد: در برخی شهرها اعدادی اعلام میشود که ترسناک است در حقیقت اگر خودروی برقی مقرر است که توسعه پیدا کند باید متناسب با توسعه زیرساختها باشد، در غیر این صورت به چالش جدی در حوزه شهری تبدیل میشود. بر همین اساس تلاش کردیم در هر شهر ابتدا زیرساخت شارژ را فراهم کنیم که بهعنوان مثال در شهر کرج بهعنوان پایلوت وزارت کشور ابتدا زیر ساخت شارژ برای ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را فراهم کرد و بعد ناوگان اتوبوس برقی با ۴۰ دستگاه بهعنوان یک خط پایلوت آغاز به فعالیت کرد و در حالحاضر تاکسی هم در این شهر کار خود را آغاز کرده است. ضامنی؛ ادامه داد: پس از کرج شهر اراک بهعنوان شهری که درگیر با معضل آلودگی هواست زیرساخت شارژ در آن آماده شد و در گام اول ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی و در گام بعدی تعدادی بیشتری اتوبوس و تاکسی برقی اضافه خواهد شد و سایر کلانشهرها هم این رویه را ادامه خواهند داد و وزارت کشور کمکهایی در این زمینه خواهد کرد که بتوانیم نوسازی با استفاده از خودروهای برقی را انجام دهیم و تعدادی از کلانشهرهای ما از خودرو برقی تا پایان سال بهرهمند شوند. همچنین شادی مالکی؛ سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در این خصوص، اظهار داشت: در ادامه سیاستهای دولت سیزدهم و شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور بهویژه شهر تهران و بهروزرسانی ناوگان حملونقل درونشهری و افزایش ایمنی خدمات به شهروندان شهر تهران وزارت کشور ضمن تأیید مشخصات فنی ۴ مدل خودروی برقی طی مکاتبهای مجوز اعطای پلاک تاکسی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی را صادر کرد. سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی شهر تهران، افزود: این نخستین گام برای تأیید مشخصات فنی خودروهای برقی است و دیگر خودروهای برقی وارداتی هم در حال طی مراحل فنی برای دریافت این مجوز از وزارت کشور هستند. شادی مالکی؛ افزود: این مهم آغاز تحولات کلان و سبز سیستم حملونقل عمومی شهر تهران خواهد بود. قرار است ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی از محل قرارداد شهرداری با شرکتهای چینی وارد تهران شود و ۲۷۰۰۰ تاکسی دیگر هم وزارت صمت به شهرداری تهران تحویل میدهد. چهار شرکت خودروساز، خودروهای برقی خود را معرفی کردهاند، توافقنامهها امضاء شده و تعدادی تاکسی نیز رونمایی شده است، اما همه آنها در انتظار پلاک هستند؛ بعد از نصب پلاک «ت»، فعالیت این خودروها در خطوط تعیین شده آغاز خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.