بررسی مجدد قیمت گذاری اینترنت در سال آینده

    دبیر شورای عالی فضای مجازی: اینترنت را نباید به صورت حجمی فروخت  ابوالحسن فیروزآبادی از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی به عنوان اولویت مد نظر برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی خبر داد. به گزارش مهر، دبیر شورای عالی فضای مجازی در دومین همایش فضای مجازی پاک در جمع خبرنگاران […]

 

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی: اینترنت را نباید به صورت حجمی فروخت

 ابوالحسن فیروزآبادی از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی به عنوان اولویت مد نظر برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی خبر داد.

به گزارش مهر، دبیر شورای عالی فضای مجازی در دومین همایش فضای مجازی پاک در جمع خبرنگاران در مورد برنامه‌های در دست انجام شورای عالی فضای مجازی گفت: موضوع ساماندهی پیام‌رسان‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی را در مرکز ملی فضای مجازی انجام داده‌ایم و قرار است به زودی در صحن شورای عالی فضای مجازی ارایه کنیم.

وی اضافه کرد: در این زمینه موضوع فرهنگی مد نظر است و با توجه به این‌که هم‌اکنون کل جامعه از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند، باید این فضا را تغییر دهیم.

فیروزآبادی با بیان این‌که قصد داریم با اتخاذ سیاست‌های ایجابی و حمایت از بخش خصوصی، شبکه‌های مجازی داخلی را ترویج دهیم، تأکید کرد: چنان‌چه تکنولوژی پیشرفت کند و امکان ارایه سیستم‌های فیلترینگ هوشمند که بتواند بخش مفید را از غیرمفید در شبکه‌های اجتماعی خارجی تفکیک کند، امکان رفع محدودیت شبکه‌های پیام‌رسان با اجرای فیلترینگ هوشمند وجود خواهد داشت اما در شرایط فعلی قصد داریم شبکه‌های داخلی اجتماعی را به صورت جدی‌تری وارد فضای مجازی کنیم.

افزایش سواد عمومی اینترنت در کشور

رییس مرکز ملی فضای مجازی از برنامه‌های در دست انجام برای فرهنگ‌سازی در فضای مجازی خبر داد و گفت: در این راستا با وزارت آموزش و پرورش برنامه‌هایی را در دست انجام داریم تا این فرهنگ‌سازی از کتب درسی مدارس آغاز شود.

وی با تأکید بر این‌که ترویج سواد عمومی اینترنت در دستور کار است، اضافه کرد: در این راستا قرار است به سمت سالم‌سازی فضای مجازی حرکت کنیم.

فیروزآبادی همچنین از پیشنهاداتی برای ترویج خط زبان فارسی در فضای مجازی خبر داد و گفت: این موضوع قرار است در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد.

انتقاد از فروش حجمی اینترنت

دبیر شورای عالی فضای مجازی با انتقاد از فروش حجمی اینترنت و پهنای باند در کشور، گفت: این موضوع به‌طور کلی در دنیا منسوخ شده است و دیگر چیزی به عنوان قیمت‌گذاری حجمی ترافیک اینترنت وجود ندارد، اما در کشور به دلیل آن که قیمتگذاری پهنای باند با نگاه به خارج از کشور انجام می‌شود، اینترنت حجمی فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس،

 ما درصدد هستیم تا با مقررات‌گذاری در این حوزه، اقتصاد فضای مجازی را به نحو دیگری ساماندهی کنیم. بر این اساس باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم هزینه‌های این بخش را با استفاده از تولیدات محتوای داخلی کاهش دهیم. از طرف دیگر هزینه‌هایی که بابت مصرف اینترنت پرداخت می‌شود، نباید برای تمامی اقشار جامعه برای مثال خانواده‌ها و یا دانشگاه‌ها یکسان باشد. در این راستا از طریق مکانیزم ارایه محتوا می‌توانیم این استفاده را از یکدیگر تفکیک کنیم.

فیروزآبادی در مورد برنامه‌های مد نظر در حوزه فضای مجازی در برنامه ششم توسعه، گفت: با توجه به این‌که فضای مجازی، فضایی کاملاً متحول است نمی‌توان برای آن اعداد و ارقام قائل شد در این راستا ما فقط به دنبال توسعه تولید محتوا در کشور هستیم که نهایتاً اینترنت سالم را داشته باشیم.

رونمایی از شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۵

محمود واعظی از رونمایی شبکه ملی اطلاعات و نیز افزایش سه برابری پهنای باند اینترنت در سال ۹۵ خبر داد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دومین همایش فضای مجازی پاک که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در جمع خبرنگاران در مورد برنامه‌های سال آینده این وزارتخانه، گفت: رونمایی از شبکه ملی اطلاعات، افزایش ۴ برابری شبکه انتقال زیرساخت ارتباطی و افزایش ۳ برابری پهنای باند برای سال آینده در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: در سال ۹۴ به دلیل کمبود بودجه، بسیاری از برنامه‌ها و توسعه زیرساخت‌ها به کندی پیش رفت که امیدواریم در سال آینده با رونق اقتصادی بسیاری از اهداف مد نظر در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات محقق شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به این‌که فرصت‌‌ها و تهدیدهای فضای مجازی باید بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد، گفت: می‌توان با ارتقای آگاهی مردم، از دستاوردهای علمی فضای مجازی در جهت سرعت بخشیدن به زندگی مطلوب مردم بهره جست.

واعظی با بیان این‌که اجرای سریعتر شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک در دستور کار وزارت ارتباطات برای سال ۹۵ قرار دارد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون گام اول دولت الکترونیک برداشته شده است و به زودی تعداد زیادی از دستگاه‌های حاکمیتی به شبکه NIX (نقطه تبادل ترافیک) وصل خواهند شد. در همین حال پهنای باند اینترنت که در سال ۹۴ از ۶۲۰ گیگابیت به ۴۰۰۰ گیگابیت افزایش یافته، در سال ۹۵ نیز افزایش خواهد یافت.

فاز سوم فیلترینگ هوشمند آغاز شد

واعظی در مورد آخرین وضعیت اجرای فیلترینگ هوشمند در کشور با توجه به آن که برخی انتقادات از ناکارآمدی این طرح حکایت دارد، گفت: از هفته گذشته فاز سوم پروژه فیلترینگ هوشمند را با تمرکز بر اجرای آن از سوی شرکت‌های اینترنتی در دستور کار قرارداده‌ایم؛ به این معنی که فیلترینگی که در ورودی کشور تاکنون انجام می‌شد با طراحی جدید انجام شده و به اپراتورهای اینترنت و دانشگاه‌ها محول شده است و این شرکت‌ها خود مسؤول اجرای فیلترینگ می‌شوند.

به گفته واعظی، با اجرای این طرح، سرعت ارایه اینترنت افزایش پیدا کرده و اعمال فیلترینگ براساس نیاز جامعه کاربران متفاوت خواهد بود.

پیوست فرهنگی فضای مجازی ۱.۵ سال پیش تدوین شد

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در مورد آخرین وضعیت پیوست فرهنگی فضای مجازی نیز گفت: این پیوست از ۱٫۵ سال قبل در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برای تدوین آغاز شد و برای آن مشاور نیز گرفتیم. نتیجه آن را نیز به مرکز ملی فضای مجازی ارسال کرده‌ایم.

وی افزود: جلسات بسیاری در این زمینه گذاشته شده است و هم‌اکنون آن‌چه که اطلاع دارم، این است که پیوست فرهنگی فضای مجازی در دستور کار شورای عالی فضای مجازی برای تصویب قرار دارد.

واعظی در مورد آخرین وضعیت اپراتور چهارم فیبر نوری کشور نیز گفت: این اپراتور در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری است و با توجه به اهمیت پروژه، اجرای آن در کشور مقداری زمانبر خواهد بود.

بررسی مجدد قیمت‌گذاری اینترنت در سال آینده

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در مورد تغییر قیمت اینترنت و تغییر نحوه تعیین قیمت اینترنت، گفت: هم‌اکنون در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، کمیته‌ای برای بررسی مجدد قیمت اینترنت تشکیل شده است و در این زمینه قرار است نگاه به اقتصاد اینترنت نیز مد نظر قرار گیرد.

 

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه اول سال آینده این طرح با هدف تعرفه‌گذاری مجدد در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شود، گفت: موضوع حذف خرید حجم اینترنت نیز در این مصوبه دیده خواهد شد.