تنظیم الحاقیه جدید؛ شرط ایران برای از سرگیری صادرات برق به عراق

بدهی برقی عراق از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار گذشت تنظیم الحاقیه جدید؛ شرط ایران برای از سرگیری صادرات برق به عراق گروه انرژی- چندی است صادرات برق ایران به عراق با اتمام مهلت قرارداد فی‌مابین دو کشور متوقف شده است. به زعم بسیاری دلیل توقف صادرات انباشته شدن رقم بدهی‌های عراق عنوان شده، […]

بدهی برقی عراق از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار گذشت

تنظیم الحاقیه جدید؛ شرط ایران برای از سرگیری صادرات برق به عراق

گروه انرژی- چندی است صادرات برق ایران به عراق با اتمام مهلت قرارداد فی‌مابین دو کشور متوقف شده است. به زعم بسیاری دلیل توقف صادرات انباشته شدن رقم بدهی‌های عراق عنوان شده، این در حالی است که این میزان بدهی از مرز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار عبور کرده است. اما بنا به گفته مسؤولان ذی‌ربط این گره صادراتی با سفر هیأت عراقی به ایران و مذاکرات پیش رو باز خواهد شد. در این بین اگر مذاکرات به سرانجام برسد ظرف یک ماه آینده مجدداً روند صادرات از سرگرفته می‌شود. اما هنوز از نحوه بازپرداخت مطالبات سخنی به میان نیامده و تعیین چارچوب این موضوع را موکول به همان مذاکرات کرده‌اند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که هیأت عراقی برای مذاکره در خصوص از سرگیری مجدد صادرات برق ایران به این کشور هفته آینده وارد تهران خواهند شد، گفت: صادرات برق ایران به عراق همچنان متوقف است، بنابراین برای از سرگیری مجدد صادرات برق به این کشور باید قرارداد جدیدی میان دو کشور مبادله شود.

به گزارش فارس، هوشنگ‌فلاحتیان در پاسخ به این سؤال که آیا صادرات برق ایران به عراق همچنان متوقف است و آیا هیأت ایرانی توانست طرف عراقی را برای مبادله قرارداد جدید ترغیب کند، گفت: هیأت ایرانی که هفته گذشته برای مذاکره در خصوص نحوه صادرات برق ایران به عراق به این کشور سفر کرده بود به کشور بازگشته و توافق شده است که هفته آینده هیأت عراقی به ایران سفر کند تا در خصوص ادامه صادرات برق به این کشور قرارداد جدیدی میان دو کشور مبادله شود.

وی افزود: طبیعی است که پس از مبادله قرارداد جدید میان دو کشور، صادرات برق ایران برای سال ۲۰۱۷ مجدداً از سر گرفته خواهد شد، هر چند باید در خصوص نحوه پرداخت مطالبات نیز توافقاتی صورت بگیرد.

فلاحتیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که میزان بدهی عراق به ایران از بابت خرید برق به چه میزان است، گفت: به هر حال، مطالبات یک امری طبیعی است و به همین منظور، طرف عراقی برنامه‌های خود را برای پرداخت مطالبات باید برنامه‌ریزی کند بنابراین در مذاکراتی که صورت خواهد گرفت، این بحث مطالبات نیز میان مقامات ایرانی و مقامات عراقی انجام خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر میزان مطالبات ایران از بابت فروش برق به عراق بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات که هفته آینده صورت خواهد گرفت، بحث افزایش قیمت برق صادراتی ایران به عراق نیز مطرح خواهد شد، گفت: قیمت صادرات برق به نوعی تابعی از نرخ هر بشکه نفت و یا گاز در بازارهای جهانی است، چرا که این دو کالا نهاده‌های اصلی تولید برق را تشکیل می‌دهند، پس طبیعی است که اگر تغییر محسوسی در قیمت نفت و گاز صورت نگرفته باشد نباید انتظار داشته باشیم که قیمت برق صادراتی ایران به عراق بالا برود.

فلاحتیان در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال این‌که میزان صادرات برق ایران به عراق نیز افزایش یابد، گفت: صادرات برق ایران بسته به روز‌ها و هفته‌ها متفاوت است، به‌طوری که میزان صادرات برق ایران از ۷۰۰ مگاوات تا ۱۵۰۰ مگاوات متغیر است، بنابراین چون شبکه برق کشور عراق چندان مناسب نیست تصور نمی‌کنیم که میزان صادرات برق ایران به عراق افزایش یابد.

وی تأکید کرد: صادرات برق ایران در حال حاضر به عراق همچنان متوقف است و تا زمانی که هیأت عراقی به ایران نیامده و با طرف ایرانی مذاکره و به توافق نرسند، صادرات برق به این کشور متوقف می‌ماند.

صادرات برق به عراق تا یک ماه آینده

هچنین مدیرعامل توانیر با تشریح دلیل توقف صادرات برق ایران به عراق از سفر هیأت ایرانی به بغداد برای تمدید قرارداد فروش برق خبر داد و گفت: صادرات برق به عراق تا یک ماه آینده از سرگرفته می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از توانیر، آرش‌کردی در تشریح دلایل توقف صادرات برق ایران به عراق، گفت: توقف صادرات برق به دلیل اتمام مدت قرارداد بوده و چنانچه بخواهیم صادرات دوباره برق به عراق داشته باشیم باید الحاقیه و اصلاحیه جدید را در قرارداد تنظیم کنیم.

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: در تنظیم قرارداد جدید باید بسته به شرایط روز و تغییر قیمت ارز و سایر مسایل عمده، مفاد جدیدی تنظیم شود که در همین راستا یک هیأت ایرانی از معاونان توانیر و سایر ارگان‌‌ها برای مذاکرات صادرات برق به این کشور سفر کرده‌اند.

این مقام مسؤول، افزود: همواره با طرف عراقی در حال کار هستیم هرچند بابت نحوه وصول مطالبات هم‌‌، تیم ایرانی با طرف عراقی مذاکراتی خواهد داشت اما تأکید می‌کنم قطع صادرات برق ایران به عراق به دلیل اتمام زمان قرارداد بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا صادرات برق ایران به عراق افزایش می‌یابد یا خیر هم توضیح داد: شرایط کلی در این خصوص گذاشته شده که به این موضوع ربط داشته است اما باید منتظر بمانیم تا پس از بازگشت هیأت ایرانی به کشور، از لحاظ کارشناسی این موضوع را بررسی کنیم که قیمت برق صادراتی ایران به عراق افزایش یابد یا خیر، بنابراین منتظریم که مذاکرات نهایی شود.

کردی در پاسخ به این سؤال که آیا طرف عراقی از ایران درخواست افزایش صادرات برق کرده است یا خیر، بیان کرد: شبکه برق عراق اجازه نمی‌دهد که ایران میزان صادرات را افزایش دهد هرچند معتقدیم صادرات برق را در تابستان به دلیل نیاز داخلی نمی‌توانیم افزایش دهیم.

وی، افزود: میزان صادرات برق ایران به عراق برحسب ایام هفته متغیر بوده اما به‌طور متوسط ۷۰۰ تا هزار مگاوات به عراق صادر می‌شود.

مدیرعامل توانیر در پایان