فرصت‌های صنعت سنگ برای اقتصاد معدن

مشاور و کوچ توسعه صادرات سنگ‌های ساختمانی ایران – آلمان، با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت سنگ ساختمانی ایران – در خردادماه ۱۴۰۳، گفت: نیاز است که به نقش آمار در رصد روند رشد و توسعه و نگاه بلندمدت به برند‌سازی در صنعت نمایشگاهی سنگ توجه شود. سیامک اخطاری؛ در گفتگو با معدن ۲۴، افزود: […]

مشاور و کوچ توسعه صادرات سنگ‌های ساختمانی ایران – آلمان، با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت سنگ ساختمانی ایران – در خردادماه ۱۴۰۳، گفت: نیاز است که به نقش آمار در رصد روند رشد و توسعه و نگاه بلندمدت به برند‌سازی در صنعت نمایشگاهی سنگ توجه شود. سیامک اخطاری؛ در گفتگو با معدن ۲۴، افزود: براساس آخرین رصد مطالعه بازار توسط اتاق فکر صنعت سنگ ساختمانی، سیاست صنعت سنگ کشور ایتالیا ترویج نام مارمومک به‌عنوان برند به شکلی است که نمایشگاه سنگ برزیل در دور آینده قرار است با همین نام نمایشگاهی ایتالیا به دنیا معرفی شود. صنعت نمایشگاهی تخصصی ایتالیا بعد از برند‌سازی و شناخته شدن در حال تصاحب قلمروهای بیشتر و تسلط و نفوذ در منابع بیشتر و در دست گرفتن زنجیره‌های اصلی منابع است، (این در حالی است که در صنعت سنگ ساختمانی ایران در بخش نمایشگاهی به‌رغم تلاش‌های سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم گام‌های مؤثر بین‌المللی‌برداریم) ضرورت تعیین وضعیت فعلی با انتشار آمار‌های دقیق در بحث مشارکت و تعدد غرفه‌داران و بازدیدکنندگان می‌تواند تصویری شفاف از وضعیت گذشته و حال داده زمینه را برای حجم‌سنجی و بهبود مستمر برای آینده فراهم کند. هر برنامه‌ریزی بر مؤلفه‌های آماری استوار است. بررسی روند رشد و توسعه و رصد آن از مسیر شفافیت آمار عبور می‌کند. وی افزود: امید است متولیان نمایشگاهی در صنعت سنگ ساختمانی ایران نسبت به این نیاز یعنی ایجاد و انتشار داده‌های آماری از شرایط موجود اهتمام ورزیده زمینه را برای بررسی و برنامه‌ریزی‌های در مقیاس بزرگ و توسعه بین‌المللی فراهم کنند. نقطه قوت نمایشگاه صنعت سنگ ساختمانی ایران این است که به شکل واگذاری امتیاز برگزاری تعیین می‌شود و بنابراین زمینه برای مقایسه عملکرد‌ها و رشد و توسعه رقابتی بین برگزارکنندگان فراهم است و امکان ایجاد چند صدایی با سلایق مختلف و ایجاد زمینه رقابت فراهم است. ملاک‌های سنجش موفقیت در عملکرد نمایشگاه صنعت سنگ ساختمانی ایران را می‌توانیم در فهرستی مورد بررسی قرار بدهیم که به این شرح است: نمایش رشد و توسعه کمی و کیفی تخصصی سنگ ساختمانی. رشد و توسعه خدمات مسافرتی و خدمات داخل نمایشگاه، افزایش مشارکت غرفه داران. افزایش بازدید کنندگان تخصصی سنگ – ساخت و ساز – معماری و صنایع وابسته. افزایش آمار رایزنی – تجاری بین‌المللی و حضور هیأت‌های تجاری. افزایش کمی و کیفی حضور در نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی به‌عنوان پاویون ایران، تمرکز بر برند‌سازی با نام ایرانی در دنیای سنگ، فراهم کردن زمینه جلسات تجاری و بالا بردن امکان بستن قرارداد تجاری، افزایش رضایت غرفه‌داران و بازدیدکنندگان (ایجاد مدل و پرسشنامه ارزشیابی از طرف مشتریان). در یک جمع‌بندی کوتاه میزان انگیزه برای رشد و توسعه برگزارکنندگان را می‌توان از منظر آمار‌ها سالانه مورد ارزیابی قرار داد و با درک نقاط ضعف احتمالی نسبت به تکمیل فرآیند بهبود مستمر برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.