علی غلامفراهانی- همه ما بارها سوار تاکسی شدهایم. وسیله نقلیهای که دهههاست در کوی و برزن این مرز و بوم به خدمترسانی مشغول است و وظیفه حملونقل مسافران را بهعهده دارد. در واقع در طول تاریخ، رانندگی همواره یکی از راههای اصلی حملونقل و ایجاد پیوند بین مناطق مختلف بوده است. در روزگاری هستیم که […]
علی غلامفراهانی- همه ما بارها سوار تاکسی شدهایم. وسیله نقلیهای که دهههاست در کوی و برزن این مرز و بوم به خدمترسانی مشغول است و وظیفه حملونقل مسافران را بهعهده دارد. در واقع در طول تاریخ، رانندگی همواره یکی از راههای اصلی حملونقل و ایجاد پیوند بین مناطق مختلف بوده است. در روزگاری هستیم که پای زنان به حملونقل تاکسیرانی باز شده و آنان نیز مجبورند برای گذران زندگی همچون مردان در خیابان دنبال کسب معاش باشند. سختی کار زنان راننده تاکسی به بسیاری از مشکلات دیگر گره خورده است؛ اینکه شبها امنیت زیادی برای مسافرکشی وجود ندارد، در طول روز هم با هر مشکلی برای خودرو، مشکلات بیشتری را باید تحمل کنند. همچنین رانندگی با تاکسی، مشکلات بسیاری را به همراه دارد. فرض کنید از اول صبح در کلانشهری همچون تهران، چه چیز در انتظار رانندگان تاکسی است؟ یکی از چالشهای مهم در رانندگی، وجود مشکل ترافیک است. وجود ترافیک سنگین در بسیاری از شهرها، مشکلاتی را به همراه دارد. ترافیک سنگین میتواند باعث افزایش استهلاک خودرو، افزایش مصرف سوخت و اتلاف زمان راننده شود. از دیگر معایب این شغل، میتوان به عدم پایداری اقتصادی اشاره کرد. بسیاری از رانندگان فاقد قرارداد کاری با کارفرمایان یا شرکتهای بزرگ و معتبر هستند. این بدان معناست که این رانندگان در ساعاتی که کار نمیکنند، درآمدی هم نخواهند داشت. همچنین رانندگانی که به شکل مستقل فعالیت میکنند، فاقد بیمه تأمیناجتماعی و مزایای شغلی هستند. به شکلی که این رانندگان در صورت تمایل، میتوانند با پرداخت هزینه از بیمه اختیاری سازمان تأمیناجتماعی استفاده کنند. بااینحال استفاده از این نوع از بیمه، به معنای عدم دریافت بیمه بیکاری است. در کنار این مشکلات باید گفت که کرایه تاکسی با توجه به تورمهایی که در سالهای اخیر داشتیم افزایش ناچیزی داشته است. با توجه به افزایش قیمت خودرو، کرایه خودروها نسبت به آن واقعاً پایین است، چون استهلاک خودرو به دلیل اینکه مدام در حال کار است و خرابی زیادی دارد نیز، نسبت به این کرایهها بسیار زیاد است و هزینههای تعمیر خودرو نیز سرسامآور است. حال سؤال این است که با توجه به سختیهایی که رانندگان تاکسی دارند، چرا هنوز شغلشان در رده مشاغل سخت قرار نگرفته است؟
شغل رانندگی تاکسی در لیست مشاغل سخت
گفتنی است؛ رانندگی جزء مشاغل سخت محسوب نمیشود و تأمیناجتماعی نیز براساس رأی اداره کار در مورد مشاغل سخت بازنشسته میکند و البته اداره کار نیز براساس میزان آلایندههای محیط کار در این مورد تصمیم میگیرد. اما عضو هیئت مدیره اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور، میگوید: قرار گرفتن شغل رانندگی تاکسی در لیست مشاغل سخت و تعلق سختی کار به رانندگان در دست پیگیری است. مهدی کمالغریبی؛ گفت: پارسال برای نخستینبار سختی کار مشاغل سخت و زیانآور برای رانندگان اتوبوس مصوب شد و در همین راستا تاکنون ۱۱ نفر از رانندگان اتوبوس شهری گرگان موفق به بازنشستگی شدند و اکنون نیز قرار گرفتن شغل رانندگی تاکسی در لیست مشاغل سخت در دست پیگیری است.
دیدگاه بسته شده است.