کارشناس و پژوهشگر حملونقل ریلی، ضمن تأکید بر اینکه مزایده واگذاری لوکوموتیوهای متوقفشده به بخشخصوصی و برگشت آنان به سرویس، حرکت مثبت و توسعهای است؛ گفت: لوکوموتیوداری کسبوکار سودآور و جذابی برای سرمایهگذاران نیست؛ چرا که بخشی از درآمدهای آن به راهآهن وابسته است و بخشی دیگر از درآمدهای آن به وصول ماده ۱۲ قانون […]
کارشناس و پژوهشگر حملونقل ریلی، ضمن تأکید بر اینکه مزایده واگذاری لوکوموتیوهای متوقفشده به بخشخصوصی و برگشت آنان به سرویس، حرکت مثبت و توسعهای است؛ گفت: لوکوموتیوداری کسبوکار سودآور و جذابی برای سرمایهگذاران نیست؛ چرا که بخشی از درآمدهای آن به راهآهن وابسته است و بخشی دیگر از درآمدهای آن به وصول ماده ۱۲ قانون وابسته میشود. بنابراین لازم است سه شرط مهم شفافسازی شود. به گزارش تیننیوز، علیاصغر شفیعنادری؛ افزود: در گام نخست لازم است ماده ۱۲ محقق شود. در شرایط کنونی تحقق ماده ۱۲ نیز با اما و اگر مواجه است. اگر ماده ۱۲ محقق نشود از نگاه بنگاهی برای یک شرکت خصوصی جهت سرمایهگذاری هیچگونه صرفه اقتصادی متصور نخواهد بود. شفیعنادری؛ تأیید کرد: اگر ماده ۱۲ محقق شود به شرط دوم میرسیم؛ چند درصد از ماده ۱۲ سهم لوکوموتیوداران میشود؟ اینکه چند درصد از این ماده به بخش لوکوموتیو تخصیص مییابد مهم است که در نهایت میتواند سرمایهگذاری را برای بخشخصوصی جذاب کند. اگر موضوع تحقق ماده ۱۲ و نیز درصد سهم لوکوموتیوداران شفاف شود بخشخصوصی محاسبات خود را میکند و اگر ببیند سرمایهگذاری بهصرفه است به سرمایهگذاری در بخش حمل ریلی بار ورود خواهد کرد. وی در ادامه، توضیح داد: شرط مهم دیگر در این زمینه ضمانت عملکرد لوکوموتیوهاست؛ سازوکار باید اندیشیده شود که عملکرد لوکوموتیوها ضمانت شود و فرآیندهای بهگونهای تعریف شود که بخشخصوصی پس از صرف هزینه میلیاردی برای نوسازی لوکوموتیوها از عملکرد لوکوموتیوهای نوسازی شده و بازگشت سرمایه مطمئن باشد. اگر بخشخصوصی برای بازسازی لوموموتیوهای متوقف شده هزینه پرداخت کند اما باری نباشد که تن کیلومتر را افزایش ندهد، قطعاً بخشخصوصی رغبتی برای ورود به این عرصه نخواهد داشت و این نکته در محاسبات اقتصادی بخشخصوصی بسیار مهم و اساسی است. این کارشناس و پژوهشگر حملونقل ریلی، در یک جمعبندی خاطرنشان کرد: وصول ماده ۱۲، اینکه چه سهمی از ماده ۱۲ به لوکوموتیوها تعلق میگیرد و تضمین عملکرد لوکوموتیو باید شفاف شود در غیر اینصورت سرمایهگذاری برای بخشخصوصی جاذبه نخواهد داشت. به اعتقاد شفیعنادری؛، شفافسازی این سه نکته در جذب قدرتمند سرمایهگذاران بخشخصوصی بسیار اثرگذار است. وی در ادامه، یادآور شد: همه چیز در بخشخصوصی روی جذابیت سرمایهگذاری شروع میشود. اگر جذابیت سرمایهگذاری میخواهیم باید دو اقدام صورت گیرد؛ یکی تعرفهها باید تغییر کند و دیگر اینکه بهره ور شویم. بهرهوری نیازمند یک پلتفرم است که در کشور ما ناقص است. راهآهن ایران نه به معنای واقعی کلمه دولتی است نه خصوصی به همین خاطر شاهد کاهش سهم ریل در حمل بار کشور هستیم. شفیعنادری؛ در پایان تصریح کرد: ظرفیت حمل بار ریلی کشور ۲۵ درصد است اما در شرایط کنونی در مقابل سهم ۱۵درصدی جاده؛ سهم بخش ریلی ۱۰درصد است؛ با این کاهش سهم حمل ریلی در مقابل حمل جادهای بار در کشور لازم است با توجه به تجربه جهانی به دنبال اجرای ساختار صحیح بخش ریلی باشیم.
دیدگاه بسته شده است.