بزرگ‌‌ترین عوامل چالش‌های صنعت خودرو کدامند؟

گروه خودرو- صنعت خودروسازی کشور ما سال‌هاست که درگیر درجا زدن است و همین مسئله باعث شده که در بلندمدت علاوه بر صدمه وارد شدن به این صنعت، صنایع دیگری را نیز درگیر کند که همین امر سبب آن گشته تا مصرف سوخت رفته‌رفته سالیانه رکوردهای مختلفی را به ثبت برساند. اما سؤالی که در […]

گروه خودرو- صنعت خودروسازی کشور ما سال‌هاست که درگیر درجا زدن است و همین مسئله باعث شده که در بلندمدت علاوه بر صدمه وارد شدن به این صنعت، صنایع دیگری را نیز درگیر کند که همین امر سبب آن گشته تا مصرف سوخت رفته‌رفته سالیانه رکوردهای مختلفی را به ثبت برساند. اما سؤالی که در این میان به ذهن می‌رسد این است که آیا هیچ مسئول و دلسوزی قصد ندارد به این مسائل توجه کند تا از هدررفت انرژی و سرمایه‌های ملی جلوگیری شود، یا در این موضوع نیز همچنان پای مافیا به میان است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، مسیح فرزانه؛ کارشناس صنعت خودرو، در رابطه با علت ناترازی بنزین در کشور، گفت: در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت چندین مؤلفه تأثیر‌گذار است. یکی از اقدامات مؤثر در کاهش ناترازی بنزین تقویت صنعت خودروسازی داخلی یعنی بالا بردن کیفیت مونتاژ خودرو به‌ویژه در بحث تولید موتور (پیشرانه) و قوای محرکه است که هم باعث کاهش مصرف بنزین و هم کاهش آلودگی هوا در تمام شهر‌‌ها در درازمدت می‌شود. فرزانه؛ در ادامه با اشاره به اینکه از سوی دیگر تقویت واردات خودروهای خارجی باکیفیت نیز می‌تواند به ما در رفع معضل ناترازی بنزین کمک کند، ادامه داد: تغییر نگاه کلان به بخش صنعت خودرو در بخش مونتاژ نیز یکی از اقداماتی است که می‌توان به وسیله آن تا حدودی این ناترازی را در بلندمدت مرتفع کند. وی خاطرنشان کرد: تمامی خودروهای مونتاژی در کشور در حالی چینی شده‌اند که پنج سال پیش بخش قابل‌توجهی از این مونتاژی‌‌‌ها خودروهای فرانسوی مثل پژو و رنو و سیتروئن بود که به مراتب از کیفیت بسیار بالاتری از خودروهای کنونی چینی برخوردار بودند، به اضافه اینکه عموم خودروهای مونتاژی چینی موتورهای توربوی بی‌کیفیتی دارند که با کیفیت پایین سوخت در کشور ناسازگارند و هم موتور را زودتر از موعد مستهلک، هم آلودگی را بالاتر و هم مصرف سوخت را بیشتر می‌کند و چنین شرایطی سبب رسیدن به رکورد مصرف سوخت بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در روز در کشور شده است. یکی از اقداماتی که بسیاری از کشور‌‌ها برای کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی هوا به آن روی آورده‌اند، استفاده از خودروهای برقی است، بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز، در این باره بیان داشت: اتفاقی که در سال‌های اخیر در صنعت خودروسازی جهان رخ داده این است که به سمت خودروهای با موتور پاک، بازدهی بالا و مصرف سوخت پایین و آلایندگی کم رفته‌ایم. وی ادامه داد: مسائل زیست‌محیطی در تولید خودرو اگر جدی گرفته نشود، برای تمام دنیا بحران ایجاد می‌کند. خودروهایی که در کشور ما تولید می‌شود پلتفرم‌های قدیمی دارد و موتور‌‌ها آلایندگی بالاتری نسبت به خودروهای جدید دارد. صدرایی؛ توضیح داد: علاوه بر این، مشکل دیگر موجود در کشور ما که باعث شده مصرف بنزین بالا برود از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده است. وی ادامه داد: خودروهای فرسوده در کشور ما حجم بالایی دارند. اگر ما خودروی برقی هم به کشور وارد کنیم ولی این خودروهای فرسوده و اتوبوس و مینی‌بوس‌های فرسوده را از رده خارج نکنیم تأثیری در کاهش مصرف بنزین و ناترازی ندارد. این کارشناس خودرو، توضیح داد: به همین دلیل ما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که خودروهای فرسوده و قدیمی و خودروهای تولیدکننده آلایندگی را از چرخه مصرف خارج کنیم و به جای آن خودروهای نو با انرژی پاک به چرخه مصرف وارد کنیم. این کارشناس خودرو، بیان کرد: برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هم مشکلات زیادی بر سر راه وجود دارد زیرا عمده کسانی که از خودروهای فرسوده استفاده می‌کنند، شرایط مالی لازم را ندارند که از خودروهای جدید و با مصرف کم بنزین استفاده کنند و برای برون‌رفت از این شرایط باید دولت تصمیمی عاجل بگیرد. همچنین مهرداد عباد؛ عضو اتاق بازرگانی، از دیگر صاحب‌نظران این حوزه نیز اذان داشت: درباره علت بروز ناترازی بنزین و راهکار برون‌رفت از این معضل، گفت: کشور ما هم‌اکنون در چند جبهه «بنزین، گاز و برق» با ناترازی انرژی روبه‌رو است. این ناترازی به چند عامل برمی‌گردد که یکی از این عوامل عدم سرمایه‌گذاری خودروسازان در تحقیق و توسعه برای ورود تکنولوژی‌های جدید به صنعت خودروسازی و مهم‌تر از آن عدم سرمایه‌گذاری دولت بر روی متنوع کردن سبد سوخت است. وی ادامه داد: ما چند پژوهشگاه داریم که در ارتباط با صنعت نفت و گاز و تکنولوژی خودرو‌‌ها کار می‌کنند و تحقیقات خوبی هم داشته‌اند اما متأسفانه از آن‌‌ها استفاده‌ای که باید نشده است. این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، افزود: متأسفانه در چند ۱۰ سال اخیر بودجه‌های آن‌‌ها به شدت پایین آمده است ولی با این وجود کارهای تحقیقاتی زیادی در این پژوهشگاه‌ها انجام شده که همچنان خاک می‌خورد. در این پژوهشگاه‌ها به خیلی از تکنولوژی‌های روز دنیا برای تولید خودروهای با تکنولوژی پیشرفته به صورت آزمایشگاهی دست پیدا کرده‌ایم، می‌توانیم تولید خودروهای پاک و سبز را هم در دستور کار داشته باشیم تا سبد سوخت ما متنوع شود ولی متأسفانه به این سمت و سو سوق پیدا نکرده‌ایم. عباد؛ گفت: ما متأسفانه برنامه‌ریزی خوبی در چند ۱۰ سال اخیر برای سرمایه‌گذاری در سبد سوخت نداشته‌ایم و هرازگاهی به واسطه معروف شدن یک کار در برخی حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردیم که خیلی هم تأثیر‌گذار نبود. در حالی که در حال‌حاضر بیش از ۹۵ درصد سبد سوخت ما وابسته به بنزین است. کشورهای نه‌چندان توسعه‌یافته از سوخت‌های دیگر برای تردد وسایل نقلیه خود استفاده می‌کنند. عباد؛ خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قدیمی‌تر شدن تجهیزات این پالایشگاه‌ها و تجهیزات سر چاهی و همچنین قدیمی شدن مخازن نفت و گاز باعث شده که عملاً راندمان تولید بنزین پایین بیاید. عضو کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق تهران، توضیح داد: در کشور نیاز داریم که از خودروهای جدید و با تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم ولی متأسفانه همچنان از خودروهای بی‌کیفیت استفاده می‌شود. وی بیان کرد: ما زمانی حدود پنج تا ۱۰ سال پیش تصورمان این بود که بنزین، گاز و نفت همیشه به اندازه کافی در دسترس هست، در آن زمان هنوز با این مشکلات سیستمی روبه‌رو نبودیم. در حال‌حاضر نیاز به اصلاح در صنعت ساخت خودرو‌‌ها داریم تا بتوانیم راندمان مصرف بنزین را پایین بیاوریم و در نتیجه با ناترازی بنزین مقابله کنیم. همچنین حسین رحیمی‌نژاد؛ کارشناس حوزه صنعت خودرو، درخصوص افت ۲۱ درصدی تولید خودرو در فروردین ماه۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته، گفت: این میزان افت تولید چندان قابل‌توجه نیست اما تعطیلات هفده روزه ی فروردین ماه امسال در مقایسه با تعطیلات ۱۳ روزه پارسال می‌تواند عامل این افت جزئی میزان تولیدات باشد. او همچنین درخصوص رقم پیش‌بینی‌شده تولید خودرو گفت: طبیعتاً به رقم پیش‌بینی شده ۱٫۵ میلیون تولید خودرو نخواهیم رسید چرا که مشکلات تأمینی مواد اولیه همچنان وجود دارد و آن هم به دلیل مشکلات ارزی است. رحیمی‌نژاد؛ تصریح کرد: البته یک‌سری از قطعات خودرو‌‌ها از خارج از کشور وارد کشور می‌شوند که گاهی از سوی خود خودروسازان است و گاهی توسط قطعه‌ساز‌‌ها این قطعات وارد می‌شوند، از طرفی با توجه به مشکل ارزی که وجود دارد و تخصیص ارزی که قطره‌چکانی است تخصیص‌‌ها با تأخیر انجام می‌شود یا بسیار ناکافی هستند. رحیمی‌نژاد؛ در ادامه افزود: یک اتفاق ناخوشایندی که امسال در سهمیه ارزی رخ داده است، سهم بسیار زیادی است که به دو شرکت واردکننده خودرو داده شده و از سوی دیگر دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا با مشکل تأمین ارز مواجه هستند که این مسئله به تولیدکنندگان آسیب رسانده است. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: در واقع به جای اینکه ارز بیشتری به تولیدکننده تخصیص داده شود به واردکننده داده شده که این حرکت نادرست است و منجر به افت تولید شده است، در حال‌حاضر یکی از این شرکت‌های واردکننده حدوداً دومیلیارد دلار و دیگری حدوداً یک‌میلیارد دلار ارز دارند، در صورتی که شرکت سایپا که یک تولیدکننده است ۳۰۰ میلیون دلار ارز دارد که در مقایسه می‌توان گفت که یک واردکننده تقریباً شش تا هفت برابر سایپای خودروساز سهم ارز و هفت تا هشت برابر ایران‌خودرو ارز دارد که بسیار اشتباه است و در نتیجه این بی‌انصافی در تخصیص ارز منجر به افت تولید و مشکلات دیگر در این بازار شده است.