عملکرد کشور در حل ‌و فصل مشکلات ورشکستگی چگونه بوده است؟

سایت خبری اتاق بازرگانی تهران بررسی کرد عملکرد کشور در حل ‌و فصل مشکلات ورشکستگی چگونه بوده است؟ بانک جهانی در گزارش از کسب‌وکار‌ها وضعیت حل مشکلات ورشکستگی را بررسی کرد. به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران اقتصاد ایران، به دلیل رکود اقتصادی و صنعتی به خصوص در صنایع کوچک و متوسط روزهای سختی […]

سایت خبری اتاق بازرگانی تهران بررسی کرد

عملکرد کشور در حل ‌و فصل مشکلات ورشکستگی چگونه بوده است؟

بانک جهانی در گزارش از کسب‌وکار‌ها وضعیت حل مشکلات ورشکستگی را بررسی کرد.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران اقتصاد ایران، به دلیل رکود اقتصادی و صنعتی به خصوص در صنایع کوچک و متوسط روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد به صورتی که براساس آمارهای رسمی بخش مهمی از بنگاه‌های اقتصادی کشور به صورت نیمه‌فعال کار می‌کنند و یا تعطیل شده‌اند.

البته ریشه این رکود و مشکلات صنعتی و اقتصادی بنگاه‌ها به یک ماه و دو ماه و حتی یک‌سال و دوسال گذشته باز نمی‌گردد، بلکه ریشه‌هایی بسیار عمیق‌تر دارد و از حدود ۱۰ سال پیش شروع شده است و باز گسترش تحریم‌های اقتصادی در کشور اوج گرفته است تا این‌که به آفت شدید تولید و تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از صنایع منجر شده است.

اما در این بین دولت نیز تلاش‌هایی برای احیای مجدد بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی تعطیل و ورشکسته آغاز کرده است و ۱۶ هزارمیلیارد تومان منابع نیز برای این کار اختصاص داده است تاجایی که ابتدای آبان ماه وزارت صنعت معدن و تجارت در گزارشی اعلام کرد تا نیمه مهر امسال به ۱۰ هزار و ۵۱۲ واحد برای حل مشکلات اقتصادی ۷۹ میلیارد و ۹۷۴ میلیون ریال تسهیلات داده شده است. البته نکته قابل‌توجه در این بین این است که تعداد واحدهایی که وام دریافت کرده‌اند به اندازه یک سوم واحدهای درخواست‌کننده و پذیرفته شده بود است؛ در گزارش وزارت صنعت، معدن‌و تجارت آمده است: «۵۷ هزارو۳۱۲ واحد تولیدی در استان‌های مختلف کشور برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که از میان آنها ۳۰ هزار و ۱۸۷ واحد به بانک‌ها معرفی و در نهایت ۱۰ هزار و۵۱۲ واحد توانستند تسهیلات دریافت کرده‌اند. آماری که به خوبی نشان می‌دهد باوجود پرداخت تسهیلات به بیش از ۱۰ هزار واحد همچنان حداقل ۲۰ هزار واحد دیگر در کشور هستند که نیاز به تسهیلات دارند و از سوی مسؤولان دولتی هم مورد تأیید قرار گرفته‌اند.

بررسی آمارهایی اقتصادی و صنعتی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که عملکرد دولت‌‌ها در سامان دادن به وضعیت بنگاه‌ها مناسب نبوده است و برنامه و استراتژی برای رونق بخشیدن به کسب‌وکار آنها وجود نداشته است. نکته‌ای که گزارش «حل ‌و فصل ورشکستگی؛ تأمین مالی جدید و ماندگاری کسب کار» مرکز پژوهش‌های مجلس که ترجمه بخشی از گزارش «کسب‌ و کار» بانک جهانی است و در سال ۲۰۱۶ منتشر شده آن را به خوبی نشان می‌دهد. براساس این گزارش ایران در حل معضلات و مشکلات ورشکستگی واحدهای تولیدی و صنعتی در ۱۲ سال گذشته اصلاً خوب عمل نکرده است و وضعیت نامطلوبی داشته است. «قوانین مرتبط با ورشکستگی ایران هم قدیمی و هم ناکارآمد هستند. قدیمی بودن قوانین به خودی خود ملاک منفی یا مثبت بودن تأثیر آنها بر روابط تجاری صاحبان کسب‌و کار نیست. باتوجه به مفاد قوانین موجود و از منظر عدم پاسخگویی به نیازهای امروز و عدم پاسخگویی به نیازهای امروز و عدم ارایه راهکار برای برطرف کردن مشکلات اساسی پیشین همزمان و پس از ورشکستگی در عمل با ناکارآمدی قانونی و اجرایی در حوزه ورشکستگی مواجه هستیم.»

 

نکاتی که در این گزارش آمده را با حضور در شهرک‌های صنعتی و بازدیدی از کارخانه‌های به خوبی می‌توانید متوجه شوید، واحدهایی که سال‌ها و ماه‌هاست تعطیل شده‌اند.