مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان- شیراز، با بیان اینکه از سال ٩٧ تاکنون هزینه ساخت پروژههای آزادراهی پنج برابر شده است، گفت: در حالحاضر حداقل هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه در سطح هموار بیش از ١١٠ میلیارد تومان است. به گزارش ایسنا، رضا محمدیان؛ با بیان اینکه شش قطعه از این آزادراه […]
مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان- شیراز، با بیان اینکه از سال ٩٧ تاکنون هزینه ساخت پروژههای آزادراهی پنج برابر شده است، گفت: در حالحاضر حداقل هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه در سطح هموار بیش از ١١٠ میلیارد تومان است. به گزارش ایسنا، رضا محمدیان؛ با بیان اینکه شش قطعه از این آزادراه به اجرا رسیده و زیر بار ترافیک رفته است، اظهار داشت: این مسیر آزادراهی حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب است، در ادامه این کریدور ابتدا آزادراه کاشان-اصفهان وارد کمربندی شرق اصفهان میشود، در ادامه آزادراه اصفهان-ایزدخواست را داریم و سپس در مسیری ۲۲۰ کیلومتری آزادراه ایزدخواست-شیراز (شاهچراغ) به تنگه خیاره پایان منطقه۶ در شیراز متصل میشود. این مسیر آزادراهی نسبت به محور قدیم، حدود ۱۳۰ کیلومتر فاصله را کوتاهتر میکند؛ در واقع مسیر ۳۴۵ کیلومتری محور قدیم به ۲۲۰ کیلومتر تبدیل شده است. مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان- شیراز، ادامه داد: برای ساخت قطعه٧ به طول ۱۲٫۸ کیلومتر سهم وزارت راهوشهرسازی سهم ٧٠ درصدی دارد و سهم شرکت ساخت احداث ٣٠ درصد است که اگر وزارت راه سهم خود را تخصیص دهد تا آذر ماه سالجاری این قطعه هم به زیر بار ترافیک میرود و در ادامه قطعه٨ که شیراز را به بوشهر متصل میسازد، به احداث میرسد. وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید در تأمین مالی قطعه٧ کمک کند تا وزارت راهوشهرسازی بتواند سهم خود را بدهد، گفت: این قطعه امروز به ١۴٠٠ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که ٨٠٠ میلیون تومان در این قطعه کار شده است و تاکنون شرکت احداث به در جایگاه بخشخصوصی بیش از ٣٠ درصد آورده داشته است. مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان- شیراز، تأکید کرد: برای اتمام قطعات ٧و٨ آزادراه شیراز- اصفهان بزرگترین محدودیت، تأمین مالی است. محمدیان؛ با تأکید بر اینکه امکان استفاده از ظرفیت مولدسازی برای تأمین مالی و تهاتر وجود دارد، گفت: ٢٣ اردیبهشت ماه سالجاری برای واگذاری برخی از اموال مازاد دولت مزایده برگزار شد که خریدار نداشت، از اینرو پیشنهاد دادیم که این اموال با سهم دولت برای ساخت قطعات ٧ و ٨ تهاتر شود که مذاکراتی انجام شده است، نامه استفاده از ظرفیت مولدسازی برای این پروژه پروسه اداری در حال انجام است. وی درباره مشخصات فنی شش قطعه آزاد راه شیراز-اصفهان، اظهار داشت: ارزش روز شش قطعه ٣٠ هزار میلیارد تومان است و این آزادراه مدت زمان جاده قدیم را تا دو ساعت کاهش داد و قطعه٧ تأثیر قابلتوجهی در گشایش ترافیک خواهش داد و کل مسیر ١٣۶ لیتر سوخت را کاهش میدهد. موضوع دیگر افزایش ایمنی مسیر است که خوشبختانه در طول ایام نوروز حتی یک تصادف منجر به فوت رخ نداد. مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان- شیراز، با بیان اینکه در طول هفت ماه افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان تاکنون هیچ عوارضی دریافت نشده، گفت: هنوز نرخ عوارضی تأیید نشده اما این مسیر شش گیت خواهد داشت و برآوردها این است که میزان عوارضی بین ٣٠ تا ۴٠ هزار تومان باشد. محمدیان؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در حالحاضر متوسط قیمت ساخت هر کیلومتر آزادراه در مسیر هموار چه هزینهای دارد، تأکید کرد: هزینههای ساخت هر کیلومتر آزادراه به عوامل متعددی بستگی دارد اما بهطور متوسط ساخت هر کیلومتر در مسیر هموار حداقل ١١٠ میلیارد تومان است که از سال ١٣٩٧ تا به امروز هزینههای ساخت تا پنج برابر افزایش پیدا کرد. وی ادامه داد: بازگشت سرمایه این پروژه بین ١۴ تا ١٨ سال است و هر سال هم شاهد افزایش هزینههای ساخت هستیم و هر چند قیمتها مشمول تعدیل هم میشود اما معمولاً تعدیلها زیر نرخ تورم هستند. مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اصفهان- شیراز، افزود: در این شرایط هفت ماه عوارضی هم پرداخت نشده است و با این شرایط بخشخصوصی از سرمایهگذاری در پروژههای آزادراهی منصرف خواهد شد. محمدیان؛ در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه در این مدت چه درآمدی از عوارضی از دست رفته است، گفت: طبق برآوردهای تقریبی درآمد روزانه از عوارضی چیزی حدود ۱٫۲ میلیارد تومان است. اما موضوع اصلی تردد کامیونهای و انواع کشنده از مسیر این آزادراه با بار تناژ بالاست که منجر به استهلاک سریع جاده میشود و عوارضی این کشنده با ضریبی نسب به عوارضی سواریها محاسبه میشود. همچنین حسین مینایی؛ رئیس هئیت مدیره شرکت احداث و نگهداری آزاد راه شیراز – اصفهان، با اشاره به مدت زمان طولانی برگشت سرمایه پروژههای آزادراهی، گفت: سرمایهگذاری در حوزه آزادراهی به دلیل بازگشت طولانیمدت سرمایه، با استقبال بخشخصوصی مواجه نیست. بطوریکه برای آزادراه شیراز -بوشهر تنها ٢۵ درصد کار را قبول کردیم و ۵٠ درصد ساخت برعهده وزارت راهوشهرسازی است اما ساخت ٢۵ درصد دیگر مشتری ندارد. این در حالی است که حملونقل پایه و ستون توسعه است و یکی از عناصر پیشرفت و توسعه هر کشوری زیرساختهای حملونقل و ترانزیت است. وی ادامه داد: سال هفتم بهرهبرداری از این مسیر باید بازسازی شود که همین اقدام به ١٠ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. مینایی؛ تأکید کرد: این شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع است اما از بودجه وزارت دفاع برای این پروژهها استفاده نمیکنیم و اگر همین سرمایهگذاری را در بخش مسکن انجام داده بودیم تاکنون به سود چند برابری میرسیدیم. وی تأکید کرد: الان حدود هفت ماه آزادراه افتتاح شده است ماهانه ۲٫۵ میلیارد تومان اگر هیچ شرایط جوی خاصی نباشد در این آزادراه هزینه میشود و ضرورت دارد هر چه سریعتر عوارضی این آزادراه برقرار شود.
دیدگاه بسته شده است.