معاون علمی رئیس‌جمهور خبر داد

حجم اعتبار مالیاتی دانش‌بنیان‌‌‌ها به ۱۵ همت افزایش می‌یابد!

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم با حمایت خوب وزارت اقتصاد، اعتبار مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح‌ا… دهقانی در برنامه شهیدجمهور شبکه افق، اظهار کرد: بزرگ‌‌ترین زیرساختی که جمهوری اسلامی برای […]

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم با حمایت خوب وزارت اقتصاد، اعتبار مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح‌ا… دهقانی در برنامه شهیدجمهور شبکه افق، اظهار کرد: بزرگ‌‌ترین زیرساختی که جمهوری اسلامی برای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان حتی تا ۱۰ سال آینده ایجاد کرده قطعاً و قطعاً همین قانون جهش تولید دانش‌بنیان است. در صورت تداوم اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان به‌عنوان یادگار رئیس‌جمهور شهید تا پایان دو دولت بعدی، سهم دانش‌بنیان‌‌‌ها در تولید ناخالص داخلی از سه درصد فعلی به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. وی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری این قانون گفت: این قانون اولین‌بار در اواخر دولت دوازدهم مطرح شد و پیش‌نویس آن تدوین و در دولت مطرح شد که به‌طور قاطع با آن مخالفت شد و کنار گذاشته شد. در دولت سیزدهم در سالی که به‌عنوان سال دانش‌بنیان نام‌گذاری شده بود این قانون در دولت مطرح شد و چون بسیار هزینه دار است و دولت باید از بخشی از درآمدهای خود بگذرد در دولت مورد مخالفت قرار گرفت اما شخص رئیس‌جمهور وارد شد و بر تصویب این قانون اصرار کرد و تأکید داشت که اگر تغییراتی لازم است در قانون داده شود و به مجلس ارائه شود و نماینده دولت هم حامیانه در مجلس از آن دفاع کند. قانون به مجلس رفت و در کمال ناباوری طراحان آن تصویب شد. دهقانی؛ افزود: این قانون هم به هر حال مثل هر قانون دیگر ضعف‌های دارد ولی آن قدر قوی و آینده‌نگرانه است که اگر اجرا شود بخش بسیار خوبی از اقتصاد کلان ما دانش‌بنیان خواهد شد. محوری‌‌‌ترین فردی که در تصویب این قانون پای کار ایستاد و بعد که تصویب شد در برابر این نظر که قانون اصلاحاتی داشته باشد تا هزینه‌های آن برای دولت کم شود ایستاد و تأکید کرد که قانون حداقل پنج سال به همین نحو اجرا شود، شخص رئیس‌جمهور بود.

سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان از محل اعتبار مالیاتی به شرکت‌ها کمک شد

دهقانی؛ درخصوص دستاوردهای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گفت: این قانون به صنایع بزرگ کشور اجازه می‌دهد که اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه بگیرند یعنی می‌توانند با مجوز معاونت علمی مالیاتی را که باید پرداخت کنند در تحقیقات هزینه کنند. سال گذشته قریب به هفت هزار میلیارد تومان از محل اعتبار مالیاتی به شرکت‌ها کمک شد که امسال پیش‌بینی می‌کنیم با حمایت خوب وزارت اقتصاد این کمک به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسد. وی افزود: از جنبه‌های دیگر این قانون تقویت شبکه‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌ها و اتصال شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ است. اقتصاد سنتی را تشویق می‌کند که به سمت نوآوری و بهره‌وری برود و یک حرکت جدی در این زمینه ایجاد کرده است. معاون علمی رئیس‌جمهور، خاطرنشان کرد: مخاطبان معاونت علمی تا دو سال پیش عموماً شرکت‌های کوچک بودند اما با اجرای قانون جهش دانش‌بنیان تمام شرکت‌های بزرگ فولادی، پترپشیمی، صنایع غذایی و… به معاونت علمی مراجعه کرده‌اند و این یعنی مواجهه معاونت علمی با اقتصاد واقعی کشور که یادگار ارزشمند شهید رئیسی است.

انعقاد ۱٫۸ میلیارد دلار قرارداد بین دانش‌بنیان‌‌‌ها و وزارت نفت در ۳ سال

وی افزود: همین رویکرد است که اتفاقات بزرگی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان رقم بخورد و شاهد گشوده شدن بازار دستگاه‌های دولتی بر روی دانش‌بنیان‌ها، افزایش شش و چهار برابری تعداد قراردادهای وزارت نفت و وزارت نیرو با شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز انعقاد ۱٫۸ میلیارد دلار قرارداد بین این شرکت‌ها و وزارت نفت در سه سال اخیر باشیم. چنین اتفاقاتی تنها در صورتی رقم می‌خورد که رئیس‌جمهور شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید داخل را محور قرار دهد و همواره به دستگاه‌ها تأکید کند که هر محصول یا خدمتی که شرکت‌های دانش‌بنیان قادر به ارائه آن هستند نباید به هیچ بخش دیگر یا واردات محول شود. دهقانی؛ خاطرنشان کرد: این نگاه خیلی کار را ما در تعامل با دستگاه‌ها راحت می‌کرد خصوصاً این که بعد از تصویب قانون جهش دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تکلیف کردند که هر یک آیین نامه‌ای با معاونت علمی تدوین کنند که مشخص شود در بحث دانش‌بنیان چه اقداماتی باید انجام دهند و روند اجرای این آیین نامه‌ها هم مرتب پایش و به رئیس‌جمهور گزارش می‌شد. وی در ادامه در پاسخ به سؤال مجری که رئیس‌جمهور شهید چه آرزو و انتظاری برای آینده علم و فناوری کشور داشت، گفت: رئیس‌جمهور یک راهبرد اساسی داشت که تبعیت از راهبردهای رهبری از جنبه اطاعتی و تکلیفی بود و مقام‌معظم‌رهبری نیز خیلی روشن و شفاف راهبردهای کشور در حوزه علم و فناوری را ترسیم کرده‌اند. در دیدار اولی هم که با رئیس‌جمهور داشتم تأکید کردند که از معاون علمی دو انتظار دارند یکی این که هر آنچه در فناوری در کشور به دست می‌آید با اقتصاد واقعی کشور پیوند بخورد تا بهره‌وری بالا برود و دوم این که توجه به حوزه اقتصاد و صنعت باعث غفلت از نگاه به آینده نشود و درخصوص شناسایی و دستیابی به فناوری‌های نوظهور هم برنامه‌ریزی شود تا در آینده هم دست ما خالی نباشد یعنی صرفاً به دنبال فناوری‌هایی که بتوان رونمایی کرد و به مردم نشان داد نبودند و به دولت‌های آینده هم فکر می‌کردند. معاون علمی رئیس‌جمهور، درخصوص نگاه شهید جمهور به ارتباط دانشگاه و صنعت هم، گفت: دکتر رئیسی دانشگاه را کانون شناخت و حل مسئله می‌دانستند و در این حوزه دو وظیفه را برعهده معاونت علمی و دستگاه‌های دیگر گذاشته بودند. یکی این که نخبگان هر حوزه شناسایی و ولو منتقد دولت و شخص رئیس‌جمهور باشند نظرات آن‌‌ها به دقت شنیده شود و مورد مشورت قرار گیرند و دیگری کمک به دانشگاه برای اینکه ابزار حل مسئله را داشته باشد. دهقانی؛ با بیان اینکه یکی از جنبه‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ارتقای مأموریت دانشگاه‌هاست، اظهار داشت: سال گذشته طی موافقتنامه‌ای با وزارت علوم، دو هزار میلیارد تومان از محل اعتبار مالیاتی برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت. رئیس‌جمهور شهید تأکید داشتند که سازوکارهای آموزشی و شیوه‌های تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی طوری ارتقا یابد که جوانان کشور مشغول حل مسائل امروز و آینده کشور شوند.

رویکرد جامع‌الاطراف شهید جمهور در حمایت از نخبگان کشور

رئیس بنیاد ملی نخبگان، در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر این که آیا شهیدجمهور در حوزه جذب و به‌کارگیری نخبگان نگاه سلیقه‌ای یا سیاسی داشتند یا نگاهی حداکثری، گفت: مطلبی که متأسفانه از بعد رسانه‌ای در بازنمایی آن چندان موفق نبودیم رویکرد جامع‌الاطراف و نگاه باز و فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی شهید جمهور در حمایت از نخبگان کشور بود. ایشان همه نخبگان علاقمند به ایران را با هر جهت‌گیری سیاسی که داشتند قابل احترام و ظرفیتی برای کشور می‌دانستند و تأکید داشتند که از هر نخبه‌ای باید در حوزه تخصصی خودش استفاده شود. در بعد جوان‌گرایی هم شاهد هستیم که جوان‌های متولد دهه ۶۰ و ۷۰ که چه بسا خودشان زمانی منتقد بودند در بدنه دولت کار می‌کنند. وی در ادامه، درخصوص نگاه دکتر رئیسی به دیپلماسی علم و فناوری، گفت: رئیس‌جمهور شهید به‌خوبی از توانمندی‌های علمی و فناوری کشور و قدرت‌آفرینی آن اطلاع داشتند و بر این اساس تأکید داشتند که با دنیا با زبان علم و فناوری صحبت کنیم که هم زبان مشترک همه کشورهاست و هم در آن دست برتر را داریم و اعتقاد داشتند که وقتی فناوری خود را به کشوری صادر می‌کنیم در واقع فرهنگ و گفتمان سیاسی و قدرت خود را صادر می‌کنیم. بر این اساس در تمام جلسات با مقامات خارجی پیشنهاد همکاری‌های علمی و فناوری را مطرح می‌کردند و در سفرهای خارجی نمایشگاهی از توانمندی‌های فناوری کشور متناسب با نیازهای کشور میزبان را همراه می‌بردند.

رشد ۳ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها

دهقانی؛ تصریح کرد: با چنین رویکردی بود که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ هیئت تجاری خارجی و بیش از ۴۲ هیئت‌عالی رتبه سیاسی را در معاونت علمی میزبانی کردیم و صادرات دانش‌بنیان کشور در سال گذشته رشدی سه برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت البته بحث دیپلماسی علم و فناوری در دولتهای قبل هم مورد توجه بود ولی رئیس‌جمهور شهید شخصاً و با تأکید ویژه در دولت سیزدهم این بحث را دنبال کردند. یکی دیگر از اتفاقاتی که در دولت سیزدهم این حوزه رقم خورد تأسیس سازمان همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی بود که بحث آن از دولت قبل مطرح بود تا این که در زمستان گذشته نهایتاً ابلاغ شد. سال گذشته همچنین صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به بنیاد ملی علم ارتقا یافت و با وجود تمامی مشکلات مالی بودجه آن ۱۰ برابر افزایش یافت که شور و هیجانی بی‌سابقه را در عرصه همکاری‌های علمی بین‌المللی در دانشگاه‌ها ایجاد کرد.

افزایش ۵ برابری بودجه معاونت علمی در ۱۴۰۳

معاون علمی رئیس‌جمهور، با اشاره به افزایش پنج برابری بودجه معاونت علمی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه ۱۴۰۳ گفت: درست است که بودجه همه چیز نیست ولی به هر حال بخشی از موضوع است و اینکه با وجود همه مشکلات و محدودیت‌های مالی، چنین افزایشی در بودجه معاونت علمی و فناوری کشور اتفاق می‌افتاد به معنای این است که علم و فناوری در نگاه رئیس‌جمهور شهید یک موضوع تجملی و تزئینی نبوده، بلکه یک موضوع محوری درجه یک است که امیدوارم رئیس‌جمهور بعدی همچنین نگاهی داشته باشند.