۷۰ درصد پرونده‌های پلیس فتا مربوط به سیم‌کارت است!

ناآگاهی، عدم دقت در نگهداری و ارزان بودن سیم‌کارت‌ طی سال‌‌‌ها سبب شده افراد چندین سیم‌کارت داشته باشند، بدون اینکه بدانند در کجا یا در دسترس چه کسی قرار دارد و نتیجه این می‌شود که سیم‌کارت در دسترس برخی افرادی قرار می‌گیرد که به فعالیت مجرمانه اقدام می‌کنند. به گزارش ایسنا، همزمان با رشد استفاده […]

ناآگاهی، عدم دقت در نگهداری و ارزان بودن سیم‌کارت‌ طی سال‌‌‌ها سبب شده افراد چندین سیم‌کارت داشته باشند، بدون اینکه بدانند در کجا یا در دسترس چه کسی قرار دارد و نتیجه این می‌شود که سیم‌کارت در دسترس برخی افرادی قرار می‌گیرد که به فعالیت مجرمانه اقدام می‌کنند. به گزارش ایسنا، همزمان با رشد استفاده از سیم‌کارت، کلاهبرداری و تخلفات گوناگونی هم به واسطه آن انجام می‌شود و کاربران بسیاری به دلیل عدم آگاهی‌های لازم علی‌رغم هشدار مسئولان به دردسر می‌افتند. اما مهم‌‌‌ترین دلیل برای افزایش این نوع از کلاهبرداری ارزان بودن سیم‌کارت و عدم دقت در نگهداری آن است که باعث می‌شود افراد ناآگاهانه چندین سیم‌کارت بدون آنکه بدانند در کجا و در دسترس چه کسی قرار دارد، داشته باشند و در نهایت فعالیت‌های مجرمانه از طریق این سیم‌کارت‌‌‌ها افزایش می‌یابد. موضوعی که طی ماه‌های اخیر یک مقام مسئول به آن اشاره کرد و گفت که ۷۰ درصد پرونده‌های پلیس فتا مربوط به سیم‌کارت است. بر این اساس سهل‌انگاری و غفلت شهروندان در رابطه با سیم‌کارت‌های تحت مالکیت‌شان آن‌‌‌ها را بدون اینکه آگاه باشند وارد پرونده‌های قضایی می‌کند. در این خصوص عده زیادی از مردم به دلیل ارزانی و سهل‌الوصول بودن دریافت سیم‌کارت اعتباری غافل از مسئولیتی که خرید این سیم‌کارت‌‌‌ها برای آن‌‌‌ها ایجاد می‌کند، اقدام به خرید چندین سیم‌کارت کرده و بدون توجه به نقل و انتقال قانونی، آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهند؛ برخی نیز سیم‌کارت را دور انداخته و سیم‌کارت جدیدی تهیه می‌کنند بدون اینکه قبلی را امحاء کنند. بنابراین موضوع سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص یا سیم‌کارت‌های بدون هویت که منجر به اقدامات خلافکارانه می‌شود، در سال‌های گذشته مشکلات و چالش‌های متعددی را ایجاد کرد و همین امر سبب شد رگولاتوری اقدام مهمی در این زمینه از جمله راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطور مشترکین برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، انجام دهد. البته روش دیگری هم وجود دارد؛ در این روش کاربران می‌توانند کد ملی مالک خط را به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ ارسال کنند و با این استعلام به نوعی از تعداد خطوط قبت شده مطلع شوند. نکته مهم این است که هر مشترک در هر دوره ۱۰ روزه فقط یک بار می‌توانند از این روش استفاده کند. در پایان باید گفت؛ درصورت هرگونه ایجاد مزاحمت از طریق سیم‌کارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیم‌کارت است که در وهله‌ی اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد، زیرا قانون وی را دارنده سیم‌کارت می‌شناسد؛ هرچند بعد از بررسی‌های فنی می‌توان مشخص کرد که این تماس از سوی وی انجام نشده است، اما قانون در ابتدا مالک سیم‌کارت را می‌خواهد و وی باید پاسخ‌گوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود. به همین دلیل به دارندگان سیم‌کارت‌‌‌ها توصیه می‌شود که در نگهداری سیم‌کارت خود توجه کافی را داشته باشند و به هیچ وجه آن را در اختیار دیگران قرار ندهند چراکه خلاف قانون است و عواقب آن برعهده مالک اصلی خواهد بود.