دانشآموخته دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به ارائه فرآیند بهینهسازی طرح دال خط کوهاندار بهعنوان راهکاری برای جلوگیری از آسیبهای ماسههای روان در خطوط ریلی مناطق کویری توسط محققان کشور، گفت: مراحل تجاریسازی طرح با انعقاد قراردادی مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به […]
دانشآموخته دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به ارائه فرآیند بهینهسازی طرح دال خط کوهاندار بهعنوان راهکاری برای جلوگیری از آسیبهای ماسههای روان در خطوط ریلی مناطق کویری توسط محققان کشور، گفت: مراحل تجاریسازی طرح با انعقاد قراردادی مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به منظور تهیه اسناد مناقصه احداث سه تا پنج کیلومتر از این سیستم در منطقه جنوب شرق ایران، در دست پیگیری است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از دانشگاه امیر کبیر، محمدمحسن کبیرینصرآباد؛ از اعضای تیم تحقیق و دانشآموخته دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست دانشگاه امیرکبیر، با بیان اینکه طرح «بهینهسازی پارامترهای مؤثر رفتار روسازی دال خط کوهاندار در مناطق کویری» با راهبری و همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد و با همکاری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در حال اجرایی شدن است، گفت: امروزه عبور از مناطق کویری در پروژههای تکمیل شبکه خطوط ریلی، امری اجتنابناپذیر است، بهگونهای که شاهدیم زیرساختهای ریلی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، چین، هند، مصر و ایران از مناطق کویری عبور میکند. وی، هزینههای بالای نگهداری و تعمیر زیرساختهای ریلی و مشکلات مختلف فنی، اقتصادی و ایمنی در راهآهنهای مناطق کویری را از چالشهای توسعه خطوط ریلی در مناطق کویری دانست و یادآور شد: این معضلات عمدتاً ناشی از حرکت ماسههای روان و در نتیجه انسدادهای متعدد و صلب شدن لایههای ماسهای میشود و این چالشی است که هر ساله گریبانگیر راهآهن ایران نیز هست. کبیری؛ با بیان اینکه در نتیجه آلودگی و پرشدگی خطوط ریلی با ماسههای روان، کاهش سرعت بهرهبرداری و عملیات سنگین نگهداری و تعمیر را به دنبال دارد، یادآور شد: این پیشامد علاوه بر مشکلات سازهای که میتواند برای خطوط ریلی ایجاد کند، مشکلات ایمنی را نیز در پی دارد و موارد متعدد خروج از خط را ناشی از این موضوع شاهد بودهایم. یکی از روشهای اخیری که برای رفع و تخفیف مشکلات زیرساختهای ریلی کویری پیشنهاد شده است، روش دال خط کوهاندار است. وی همچنین با بیان اینکه این تحقیق با هدف بهینهسازی هندسی و سازهای یک سیستم نوین روسازی راهآهن انجام پذیرفته، ادامه داد: این تحقیق مرزهای دانش کنونی را شکسته است و گام مهمی در زمینه گسترش راهکاری با قابلیت اطمینان بالا در راهآهنهای کویری ارائه میدهد. همچنین مراحل تجاریسازی طرح با انعقاد قراردادی مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به منظور تهیه اسناد مناقصه احداث سه تا پنج کیلومتر از این سیستم در منطقه جنوب شرق ایران، در دست پیگیری است. وی با بیان اینکه این تحقیق شامل دو بخش اصلی است، اظهار کرد: در ابتدا شبیهسازی و مطالعه پارامتری بر روی حرکت ماسههای روان به وسیله نرمافزار Fluent با هدف بهینهسازی هندسه کوهان و بخش دوم به ارائه طرح بهینه سازهای این سیستم میپردازد و ضمن جمعبندی الزامات و ضوابط مورد نیاز برای طرح سازهای این سیستم بهویژه از منظر ایمنی، کنترلهای لازم بتن و آرماتورهای مورد نیاز برای دال خط کوهاندار را به منظور جلوگیری از خوردگیهای متصور در شرایط بحرانی این منطقه ارائه میکند. در نهایت از طریق انجام آزمایش تونل باد نتایج نرمافزاری صحتسنجی شده است. این دانشآموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کاهش اثرات منفی ماسههای روان در مناطق کویری با توجه به بهینهسازی انجام شده از منظر هندسی و سازهای را از مزایای این روش در کاهش مشکلات خطوط ریلی کویری نام برد و تأکید کرد: اجرای این روش موجب کاهش ۵ تا ۳۰ درصدی هزینههای تعمیر و نگهداری در مناطق کویری خواهد شد. وی دستاورد اصلی پایاننامه خود را که در قالب طرح مذکور تدوین شده است، ساخت و احداث دال خط کوهاندار برای رفع معضل حرکت ماسههای روان در مناطق کویری ذکر کرد و افزود: این طرح با راهبری و هدایت دکتر مسعود فتحعلی بهعنوان مجری و صاحب امتیاز طرح، از اعضای هیئت علمی و رئیس بخش حملونقل ریلی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نیز هدایت دکتر فریدون مقدسنژاد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیگیری شده است.
دیدگاه بسته شده است.