آینده صنعت معدن در سایه نگاه اکوسیستمی و اقتصاد پلتفرمی

امروزه در دوره انقلاب صنعتی چهارم، پذیرش تغییر مفهومی مدل‌‌ها و فرآیندهای کسب‌وکار و به‌کارگیری فناوری‌های نوپدید در چارچوب تحول دیجیتال، شرط پایداری کسب‌و‌کار‌هاست. به این ترتیب کسب‌وکار‌ها در هر صنعتی از جمله معدن، گریزی از رویکرد اکوسیستمی ندارند، بدین معنا که شرکت‌های حوز‌ه‌ صنعت معدن یا لازم است خود یک اکوسیستم با حضور ذی‌نفعان، […]

امروزه در دوره انقلاب صنعتی چهارم، پذیرش تغییر مفهومی مدل‌‌ها و فرآیندهای کسب‌وکار و به‌کارگیری فناوری‌های نوپدید در چارچوب تحول دیجیتال، شرط پایداری کسب‌و‌کار‌هاست. به این ترتیب کسب‌وکار‌ها در هر صنعتی از جمله معدن، گریزی از رویکرد اکوسیستمی ندارند، بدین معنا که شرکت‌های حوز‌ه‌ صنعت معدن یا لازم است خود یک اکوسیستم با حضور ذی‌نفعان، ایجاد کنند و وظیفه رهبری آن را برعهده بگیرند و یا در یکی از اکوسیستم‌های ذی‌ربط موجود خود را جانمایی کنند و به‌عنوان یکی از بلوک‌های آن در زنجیره ارزش تولید مطلوبیت برای همه ذی‌نفعان، ایفای نقش کنند. به گزارش معدن۲۴، سیدمهدی حسینی؛ از مدیران ارشد صنعت هوشمند شرکت فناپ زیرساخت، تصریح کرد: در رویکرد اکوسیستمی، سه گروه اصلی بازیگران اصلی هستند: نخست دانشگاهیان و فرهیختگان که نقش آموزش، تولید علم و مبانی فناوری را دارند، دوم صنعت و بدنه کسب‌وکارهای معدنی به‌عنوان بخش فعال و اصلی تولید و سرانجام دانشجویان این حوزه تخصصی و نسل Z که نیروی محرک، پیش‌برنده صنعت هستند، قرار است آینده صنعت را در دست بگیرند. در همین راستا، وجود یک ساختار یکپارچه برای ایجاد هماهنگی، تعامل سازنده و برخورداری از یک ادبیات و گفتمان مشترک بین این سه گروه، حائزاهمیت است. حسینی؛ گفت: عنصر کلیدی در رویکرد اکوسیستمی و این ساختار یکپارچه، به‌کارگیری و بهره‌مندی از پلتفرم است که به حضور، تعامل مؤثر و نقش‌آفرینی تمام ذی‌نفعان می‌انجامد و افزایش حداکثری خدمات یکپارچه و تولید ارزش اقتصادی با مصداق اقتصاد پلتفرمی در بستر اقتصاد دیجیتال را دنبال می‌کند. وی افزود: برای دستیابی به نتیجه مطلوب در این رویکرد داشتن نقشه‌راه و سند راهبرد کلان تحول دیجیتال در کنار تعهد، اعتقاد و باور قلبی تمام افراد در سطوح مختلف صنعت معدن و به‌ویژه مدیران ارشد، اهمیت بنیادین دارد.