میترا براتی- چرا تعلیمات دوران تحصیل در زندگی ما کاربردی ندارد؟ این سؤال مهمی است که تقریباً برای همه ما مطرح است. همچنین والدین زیادی از خودشان، دیگران یا ما میپرسند که آیا درسهای فرزندم در زندگی به دردش میخورد یا نه؟ بسیاری از کارشناسان آموزشی، اعتقاد دارند حجم زیاد مطالب و سنگین بودن محتوای […]
میترا براتی- چرا تعلیمات دوران تحصیل در زندگی ما کاربردی ندارد؟ این سؤال مهمی است که تقریباً برای همه ما مطرح است. همچنین والدین زیادی از خودشان، دیگران یا ما میپرسند که آیا درسهای فرزندم در زندگی به دردش میخورد یا نه؟ بسیاری از کارشناسان آموزشی، اعتقاد دارند حجم زیاد مطالب و سنگین بودن محتوای کتابها علاوه بر اینکه موجب خستگی و دلزدگی دانشآموزان میشود، عملاً فرصتی برای آموزش عمیق مطالب باقی نمیگذارد. آموزش سنتی، اصولاً با کاربردی کردن دروس فاصله معینی دارد. در آموزش سنتی، دروسی را به دانشآموز ارائه میکنند و این تصور را دارند که این دروسی که به کودکان ارائه میشود، لازم است و به این موضوع کاری ندارند که کودک میتواند از این آموزشها در زندگی بهره ببرد یا نه؟ در ذهنشان این تصور وجود دارد که اگر کسی اینها را بیاموزد، در زندگی میتواند استفاده کند. اما معمولاً این اتفاق نمیافتد. در ۲۰ سال اخیر؛ رشد، ابعاد و دامنه نگرانی روزبهروز بیشتر شده و والدین، مربیان و خود کودکان به دنبال آموختن چیزهایی هستند که در زندگی به کارشان بیاید. نظرات مختلفی در اینباره وجود دارد، حتی گاهی به مسئله دانش به شکل جوک و لطیفه نگاه میکنند. مثل مبحث انتگرال که سالها بر سر کاربردی بودن آن بحث بود. سرانجام در یک تصمیم اشتباه، آموزش و پرورش، انتگرال را از مباحث درسی حذف کرد. سالهاست که صحبت از بازنگری در شیوه آموزش و پرورش و محتوای کتابهای درسی میشود، اما تغییرات گوناگون در شکل و محتوای آموزش کشور همچنان نتوانسته مدرسه را برای دانشآموزان به محیطی جذاب و مفید تبدیل کند. مشکلات و ضعفهایی که در سیستم آموزش و پرورش کشور و در رابطه با اقشار و مسائل متفاوت آن؛ از جمله بحث کتابهای درسی، محیط آموزشی، معیشت معلمان، تعامل با خانوادهها و… وجود دارد، بسیار گسترده است و بیشک ضعف در برنامهریزی برای هر کدام از آنها بر سایر مسائل هم تأثیرگذار است.
بازنگری نظام آموزشی توسط سازمان پژوهش
در همین رابطه، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه بازنگری در برنامهریزی و طراحی نظام آموزشی توسط سازمان پژوهش در دست تدوین است، گفت: سازمان پژوهش براساس الگوی شایستگی در دوره ابتدایی برنامه درسی را مجدداً مورد بازنگری قرار داده و به استناد طراحی سازمان پژوهش و پیشبینی قانون، برنامه مجزایی برای مهارتآموزی در نظر گرفته میشود و محتواهایی که شاید کمتر جنبه کاربردی داشته باشند، جایگزین خواهند شد. مهدی کاظمی؛ در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه بحث تغییر رویکرد در آموزش و توجه به مهارتآموزی به جای بحث حافظهمحوری و سوق دادن آموزشها به سمت شایستگیمحوری یکی از موضوعاتی است که از زمان استقرار دولت مورد تأکید رئیسجمهور شهید و مقام عالی وزارت آموزش و پرورش بود، افزود: در راستای نیازهای کشور برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار و اینکه دانشآموزان لزوماً فقط دانش کسب نکنند؛ بلکه مهارتهایی را هم در طول دوران ۱۲سال تحصیل کسب کنند، وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد آییننامه جدیدی را مطرح کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.