مهدی قرهداغلی- خودروهای برقی چند سالی است که در بازارهای کشورهای مختلف در حال عرضه شدن هستند و هر روزه تکنولوژیهای جدیدی در ساخت آنها استفاده میشود. اما به تازگی ورود این دسته از خودروها نیز به کشور در مراحل پایانی قرار گرفته و کمکم شاهد عبور و مرور این خودروها در سطح خیابانها خواهیم […]
مهدی قرهداغلی- خودروهای برقی چند سالی است که در بازارهای کشورهای مختلف در حال عرضه شدن هستند و هر روزه تکنولوژیهای جدیدی در ساخت آنها استفاده میشود. اما به تازگی ورود این دسته از خودروها نیز به کشور در مراحل پایانی قرار گرفته و کمکم شاهد عبور و مرور این خودروها در سطح خیابانها خواهیم بود. اما اصلیترین چالش این خودروها، بحث عدم وجود زیرساخت و وجود قطعات و تعمیرکاران آن است که بهنظر نمیرسد با توجه به پیشینه واردات خودروهای توربوشارژ به کشور، این خودروها نیز بتوانند مدت زمان طولانی را در میان جوامع داشته باشند. اما به هر طریقی برقیسازی ناوگان حملونقل داخلی در حال حرکت به سوی برقی شدن است و باید مدتی بگذرد تا شاهد نتیجه این اقدامات باشیم. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، حسن کریمیسنجری؛ مدیر طرح برقیسازی وزارت صمت، گفت: تا ماه آینده ۱۰ هزار خودروی برقی وارد کشور میشود که از این تعداد هشت هزار خودرو تکمیل و به مشتریان عرضه خواهد شد. او افزود: بحث خودروهای برقی از پنج سال گذشته در کشور کلید خورد، ولی متأسفانه روند کُندی داشت و زیاد جدی گرفته نشد، ولی خوشبختانه در این دوره بحث خودروهای برقی بهطور جدی پیگیری شده است. کریمیسنجری؛ تصریح کرد: خودروی برقی نسبت به خودروی بنزینی سالانه حدود ۸ تا ۱۰ هزار لیتر بنزین صرفهجویی میکند، زیرا برق را میتوان از منابع تجدیدپذیر به دست آورد ولی نمیتوان بنزین را از منابع دیگر تأمین کرد. وی اظهار کرد: اگر قرار باشد با سوختهای فسیلی برق تولید کنیم، میتوانیم منشأ آلودگی را به خارج از شهرها ببریم و دیگر تاکسیها در شهر تولید آلودگی نمیکنند. مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت،معدنوتجارت، بیان کرد: در اینجا باید به رانندگان تاکسی یارانه و کمک ارائه کنیم و بخشی از سودی که دولت از صرفهجویی به دست میآورد را به شکل بلاعوض به رانندگان تاکسی بدهد. وی گفت: وقتی ناوگان حملونقل عمومی را به خودروی برقی مجهز کنیم، نیازمند توسعه ایستگاههای شارژ هستیم. اگر شرایط شارژ فراهم باشد مردم ما علاقهمند هستند که خودروی برقی سوار شوند. عدهای از مردم علاقه دارند خودروی وارداتی بخرند ولی میتوانیم این کار را با خودروی برقی انجام دهیم. بخش مهمی از خودروی برقی باید تأمینکننده حملونقل عمومی باشد و بخشی از آن باید به مردم اختصاص یابد. به گفته او، همچنین توافقنامه سازمان تاکسیرانی و شرکت یکی از خودروسازان برای جایگزینی ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی با تاکسیهای فرسوده شهر تهران امضاء شد. کریمیسنجری؛ افزود: در صورتی که وجه یارانهای که دولت برای این خودروها در نظر گرفته تأمین و به متقاضیان خرید این خودروها پرداخت شود، بهزودی شاهد فعال شدن حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی برقی در ناوگان تاکسیرانی خواهیم بود. مبلغ این یارانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان است که براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر که بخشی از این ماده مربوط به بهینهسازی مصرف سوخت از محل صرفهجویی است، پرداخت میشود. طبیعتاً پرداخت مبلغ یارانه از طریق بانک عامل به خریدار خودروی برقی صورت میپذیرد که در حال مذاکره با چند بانک هستیم. او گفت: تلاش میکنیم تا پایان امسال دوهزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی تهران اضافه شود که از این تعداد هزار دستگاه اتوبوس برقی خواهد بود. کریمیسنجری؛ گفت: اتوبوس محصولی نیست که تولیدکننده یا واردکننده آن را در ویترین مغازه مونتاژ کند و بفروشد، بلکه مشتریان خاص خود یعنی شهرداری و وزارت کشور را دارد، بدین معنا که شهرداری باید ابتدا با خودروساز قرارداد ببندد، سپس خودروساز اقدام به سفارشگذاری اتوبوس یا قطعات آن نماید. در واقع دستور ساخت اتوبوس یا بخشی از قطعات آن از محل پیشپرداخت شهرداری یا وزارت کشور تأمین میشود، اما ادامه روند واردات اتوبوس به تأمین مابقی قرارداد از سوی شهرداریها بستگی دارد. او بیان کرد: در تهران ۹۰۰ نقطه شارژ خودروهای برقی در نظر گرفته شده است که نیاز به سرمایهگذاری دارد و در کل کشور هم ۴۵۰۰ شارژر در نظر گرفته شده است. مدیر طرح برقیسازی وزارت صمت، افزود: همچنین هزینه نگهداری یک خودروی برقی سالانه ۳۰ میلیون تومان است و ۵۴۷ کیلووات طبق تعریف وزارت نیرو برق این خودروها است. یعنی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ کیلووات مصرف برق این خودروهاست. همچنین، عادل دمشقی؛ معاون مدیرعامل در کسبوکار برقیسازی مپنا نیز، در این باره گفت: باید یک شبکه شارژ برای این خودروها در نظر گرفته شود که این شبکه از طریق دیسپچینگ گروه مپنا است. او درباره زمان شارژ خودروهای برقی، افزود: زمان شارژ سریع مناسب برای خودرو، ۲۰ تا ۴۵ دقیقه و زمان شارژ کُند ۴ تا ۵ ساعت است و راننده با توجه به پیماش و با استفاده از نرمافزار میتواند زمان حضور خود را در ایستگاه برنامهریزی کند. معاون مدیرعامل در کسبوکار برقیسازی مپنا، گفت: میزان برق مصرفی برای شارژ یکبار خودروی برقی، معادل میزان برق مصرفی کولر گازی است که در شبانهروز روشن است. دمشقی؛ گفت: البته براساس استاندارد جهانی در استفاده از شارژ پرتابل یا همراه باید سیستم اِرت منازل کاملاً برقرار باشد تا از برقگرفتگی از طریق خودرو یا شارژ جلوگیری شود. وی ادامه داد: جریان شارژرهای همراه، پایینتر و خطر برقگرفتگی در مقایسه با شارژرهایی که توان بالاتری دارند کمتر است. البته در شارژرهای دیواری که در ساختمانها نصب میشوند، حتماً باید ارت ساختمان وصل باشد. دمشقی؛ افزود: در حالحاضر ۱۷ ایستگاه شارژ برای خودروهای برقی در کشور موجود داریم و همچنین ۱۰۰ پایه شارژ هم برای این خودروها در کشور وجود دارد. به گفته او، همچنین ۷۰ ایستگاه شارژ خودروهای برقی به کشور افزوده خواهد شد که طبق پیشبینیهای صورت گرفته این ایستگاهها باید هشت ماهه راهاندازی شوند. همچنین حدادی؛ کارشناس اقتصادی، گفت: ایران یکی از بزرگترین ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارد. همچنین تحقیقات و نظریهپردازیها نشان داده که اگر خودروهای بنزینی به سمت گازسوز شدن حرکت کنند، حجم عظیمی از مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا میکند. او افزود: اما با توجه به تجارب میدانی، گازسوز کردن خودروها را باید یک تجربه شکستخورده دانست؛ چراکه هزینههای آن بیش از آوردههایی است که بر جای میگذارد. بهرغم مزیت قیمتی سوخت گاز، اما مالکان خودروها تمایلی برای گازسوز کردن خودروهایشان ندارند. خودروسازان نیز استقبالی نسبت به گازسوز کردن خودروهای تولیدی نشان ندادند و اساساً خودروهای گازسوز در سبد محصولات خودروسازان دولتی روبه فراموشی گذاشتهاند. حدادی؛ با اشاره به شکست تجربه استفاده از تاکسیهای گازسوز و تصمیم ناگهانی برای حرکت به سمت تاکسیهای برقی، توضیح داد: حرکت به این سمت گام بسیار بلندی به شمار میآید اما باید توجه داشت که در شرایط کنونی هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای برقی برای رانندگان تاکسی بهمراتب بالاتر از هزینه سوخت بنزین آنهاست که نمیخواهند با برقیسازی خودروها پرداخت کنند و این نکتهای است که پاسخی برای آن در بیانات وزیر صمت وجود ندارد. همچنین محسن هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران، درباره برخی انتقادات مبنی بر واردات تاکسی برقیهای چینی به تهران از طریق قرارداد شهرداری، اظهار کرد: شهرداری برای ورود تاکسیهای برقی تسهیلگری میکند؛ اگر قرار بود تصدیگری کنیم و این تاکسیهای در مالکیت شهرداری تهران به ارائه خدمت بپردازند، انتقاد برخی افراد مبنی بر اینکه شهرداری نباید به این موضوع ورود میکرد، به جا بود. وی ادامه داد: بخشی از هزینه خرید تاکسیهای برقی از طریق دولت و از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و بخشی دیگر از طریق اسقاط خودروهای فرسوده تأمین میشود. معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران، درباره نحوه بهرهبرداری از تاکسیهای برقی وارداتی از چین نیز، تصریح کرد: ممکن است برخی از شرکتهای بخشخصوصی یا شرکتهایی که در شهرداری سهام عام دارند، مالکیت تاکسیها را بهعهده بگیرند و رانندگان تاکسی سهامدار آنها باشند و اقساط تاکسی را شرکت بپردازد اما به دلیل اینکه هنوز این روش تدقیق نشده، نمیتوان به آن استناد کرد. وی افزود: در عین حال، در حال پیگیری روش دیگری هستیم که طبق قانون از اختصاص ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار یارانه برای تاکسیهای برقی با کمک دولت استفاده کنیم تا از آورده تاکسیران بکاهد. هرمزی، ادامه داد: تاکسیهای برقی از محل قرارداد شهرداری تهران با چین طی یکماهونیم آینده وارد چرخه حملونقل خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.