هدف از راه‌اندازی «همسترکامبت» چیست؟

محمدرضا عیوضی همزمان با فراگیر شدن «همسترکامبت»، یک سؤال ممکن است ذهن مخاطب را درگیر کند و سؤال این است: هدف مالک تلگرام از راه‌اندازی «همسترکامبت» چیست؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، چند ماه قبل بود که نات‌کوین به‌عنوان یک بازی کلیکی در حوزه WEB3، معرفی شد و توانست جامعه‌ای بالغ بر ۳۵ میلیون کاربر را جذب […]

محمدرضا عیوضی

همزمان با فراگیر شدن «همسترکامبت»، یک سؤال ممکن است ذهن مخاطب را درگیر کند و سؤال این است: هدف مالک تلگرام از راه‌اندازی «همسترکامبت» چیست؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، چند ماه قبل بود که نات‌کوین به‌عنوان یک بازی کلیکی در حوزه WEB3، معرفی شد و توانست جامعه‌ای بالغ بر ۳۵ میلیون کاربر را جذب نماید. همچنین به تازگی با حمایت کامل مالک شبکه اجتماعی تلگرام، ارز دیجیتال بومی خود را بر روی بلاک‌چین TON راه‌اندازی کرد. این راه‌اندازی همزمان با توزیع گسترده توکن NOT به صورت ایر‌دراپ در میان کاربران و آغاز معاملات این رمزارز در صرافی‌های ارز دیجیتال صورت گرفت. در بازی نات‌کوین، کاربران با کلیک ساده بر روی آیکون نات‌کوین در تلفن همراه خود، اقدام به «استخراج» ارز درون بازی می‌کردند. ارز مذکور در حال‌حاضر به توکن NOT تبدیل شده و با نسبت ۱۰۰۰ به یک در میان کلیه کاربران دارای کیف پول متصل به TON توزیع گردیده است. تاریخ اولیه پایان استخراج امتیازات در بازی نات‌کوین ۱۳ فروردین بود و مدتی بعد توکن مذکور در صرافی‌ها لیست و امکان مبادله پیدا کرد. بلافاصله با تبلیغات گسترده‌ای که در شبکه تلگرام انجام شد، بازی جدید «همستر کمبات» به‌عنوان بدیل نات‌کوین مورد توجه قرار گرفت. هرچند مدل دریافت امتیاز در همسترکمبات با نات‌کوین تا حدودی متفاوت بوده اما در هر دو الگوی کسب ارز دیجیتال رایگان از طریق امتیازگیری در بازی‌های کلیکی دیده می‌شود. در واقع بازی همسترکامبت از الگوریتم استخراج (اثبات سهم) استفاده می‌کند که به کاربران با سهم بیشتر در شبکه، پاداش بیشتری می‌دهد. اما بازی نات‌کوین از الگوریتم استخراج (اثبات کار) استفاده می‌کند که به کاربران با قدرت پردازش بیشتر، پاداش بیشتری ارائه می‌کرد. سؤال ابتدایی که ایجاد می‌شود این است که هدف مالک تلگرام از این روندسازی‌ها در شبکه اجتماعی مورد اشاره، درخصوص شبکه‌های بلاکچین و ارزهای دیجیتال جدید چیست؟ برخی پاسخ‌های اولیه برای این سؤال متصور است. به نظر می‌رسد شبکه Ton به‌عنوان یک رقیب تازه‌نفس در مقابل شبکه‌های بلاک‌چین قدیمی و معتبرتر به‌دنبال استفاده از ظرفیت کاربران شبکه‌های اجتماعی خود یعنی تلگرام برای رشد و فراگیری هرچه بیشتر است. در واقع از یک‌سو مخاطبان بیشتری به سمت این شبکه اجتماعی سرازیر شده و زنگ خطر برای سایر شبکه‌های اجتماعی جهانی از جمله واتس‌آپ و… به صدا در خواهدآمد. از سوی دیگر با این آهنگ رشدی که در مورد رمزارز یا توکن NOT دیده می‌شود یک رقیب تازه‌نفس برای سایر رمزارزهای معتبر پیدا خواهد شد و از آن مهمتر از این پس وضعیت شبکه TONدر مقابل سایر شبکه‌های بلاک‌چین جالب‌توجه خواهد بود.

همستر را اشتباه نگیرید

اخیراً شاهد سوءاستفاده‌هایی از عناوین مشابه همستر توسط پروژه‌های دیگر بوده‌ایم که هیچ ارتباطی با بازی همستر ندارند. برخی از این توکن‌‌ها عبارتند از:

Hamster (HAM)

Hami (HAMI)

Hamster Coin  (HAMSTR)

Hamster  (HAMS)

Hamster Money (HAM)

توجه به این نکته ضروری است که این توکن‌‌ها هیچ ارتباطی با بازی همسترکامبت یا تیم توسعه‌دهنده آن ندارند. سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری در هرگونه ارز دیجیتال، تحقیقات خود را انجام دهند و از معتبر بودن پروژه اطمینان حاصل کنند.

هر توکن همسترکامبت چقدر ارزش دارد؟

توکن بازی همسترکامبت هنوز در جایی لیست نشده و قابل خرید و فروش نیست. تیم توسعه‌دهنده بازی همسترکامبت هیچ ارتباطی با سایر پروژه‌های مشابه ندارد و هیچ مسئولیتی در قبال آن‌‌ها ندارد. سرمایه‌گذاران باید مراقب کلاهبرداری‌هایی باشند که از نام و شهرت بازی همسترکامبت برای سوءاستفاده استفاده می‌کنند. با وجود محبوبیت روزافزون بازی همسترکامبت، توکن این بازی هنوز در هیچ صرافی ارز دیجیتال لیست نشده است. این موضوع به این معنی است که در حال‌حاضر هیچ راهی برای خرید و فروش توکن همسترکامبت به‌طور عمومی وجود ندارد. با این‌حال، توسعه‌دهندگان بازی همسترکامبت اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی برای فهرست کردن توکن این بازی در صرافی‌های ارز دیجیتال در آینده دارند. این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای بازیکنانی باشد که در این بازی سکه جمع‌آوری کرده‌اند، زیرا به آن‌‌ها اجازه می‌دهد تا در آینده مواردی که جمع کرده‌اند را به پول واقعی تبدیل و درآمد کسب کنند. علاوه‌براین، فهرست شدن توکن همسترکامبت می‌تواند به افزایش محبوبیت این بازی و جذب بازیکنان جدید کمک کند. این موضوع به نوبه خود می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای توکن همسترکامبت و افزایش قیمت آن شود. با این‌حال، لازم به ذکر است که هیچ تضمینی وجود ندارد که توکن همسترکامبت لیست شود، بنابراین باید در نظر داشته باشید که این امکان وجود دارد که در آینده به‌ازای وقتی که برای این پروژه گذاشته‌اید، هیچ درآمدی برای شما نداشته باشد.

منابع: تسنیم؛ وب‌سایت ارزدیجیتال؛ میهن‌بلاکچین