مهدی قرهداغلی- با توجه به این موضوع که هر روز روند واردات خودروهای برقی در حال افزایش است و در آیندهای نهچندان دوری شاهد آن خواهیم بود که این خودروها جایگاه خود را در میان جامعه به دست خواهند آورد، بحث تأمین قطعات این دسته از خودروها را میتوان گفت که از مهمترین نگرانیهای مصرفکنندگان […]
مهدی قرهداغلی- با توجه به این موضوع که هر روز روند واردات خودروهای برقی در حال افزایش است و در آیندهای نهچندان دوری شاهد آن خواهیم بود که این خودروها جایگاه خود را در میان جامعه به دست خواهند آورد، بحث تأمین قطعات این دسته از خودروها را میتوان گفت که از مهمترین نگرانیهای مصرفکنندگان این محصولات خواهد بود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن قطعهسازان همگن درباره قطعات خودروهای برقی، اظهار داشت: در صورت تولید انبوه خودروی برقی، وابستگی خودروسازان داخلی به قطعات وارداتی به مراتب کمتر از خودروهای بنزینی است. وی ادامه داد: خودروی برقی بسیاری از قطعات خودروی بنزینی همچون سیستم روغن، سیستم احتراق و خنککننده را ندارد. در واقع اجزای اصلی این خودروها، باطری و سیستم برقی است. قطعات بدنه، چراغ، لاستیک و اتاق، همگی در داخل تولید میشود. در سیستم برق و الکترونیک نیز با فعالیتهای شرکتهای دانشبنیان هر روز وابستگی ما کمتر میشود و اگر قطعهسازان تضمین لازم برای خرید سایر قطعات برقی وارداتی را داشته باشند، در کمترین زمان تولید سایر قطعات سیستم الکترونیک برق را آغاز خواهند کرد. محبینژاد؛ افزود: در واقع وابستگی اصلی در این خودروها باطری است که آن هم میتوانیم در میانمدت تولید کنیم، اما مسئله اصلی این است که آیا خودروساز حاضر است هزینه تولید کالای باکیفیت را بدهد یا مثل امروز برای ارزانتر تمام شدن قیمت خودرو، دنبال قطعه بیکیفیت است. وی ادامه داد: قطعهسازان ما همان شرکتهایی هستند که استانداردهای پژو، سیتروئن و رنو را پاس کردند و به اروپا صادرات داشتند. قطعهسازان ما همان شرکتهایی هستند که ۶۰ درصد پژو ۲۰۰۸ و ۸۵ درصد پژو ۵۰۸ را تولید کردند و استانداردهای اروپا کیفیت آنها را تأیید کرد. محبینژاد؛ ادامه داد: ما به لحاظ تولید قطعه باکیفیت اعم از خودروی برقی یا بنزینی مشکلی نداریم، به شرط آنکه خودروساز حاضر باشد هزینه آن را پرداخت کند و دنبال جنس ارزانقیمت چینی زیرپلهای نباشد. اشاره دبیر انجمن قطعهسازان همگن به کالاهای بیکیفیت چینی در حالی است که سهم زیادی از خودروهای وارداتی برقی متعلق به خودروسازان چینی است آن هم نه خودروسازهایی مانند byd که بزرگترین تأمینکننده خودروهای برقی اروپاست و یا کمپانی تسلا که معروفترین برند تولید خودروی برقی در دنیاست، بلکه خودروسازهایی که خودروهای بنزینی آنها نیز کیفیت مطلوبی ندارد. به نظر میرسد وزارت صمت هیچگونه سیاستگذاری برای واردات خودروهای باکیفیت برقی را ندارد، در حالیکه تفاوت کیفیت باطریهای مورد استفاده در این خودروها بسیار تأثیرگذار است. کمپانی بیوایدی چین ماه گذشته از خودروی شاسیبلند خود به نام یونآپ با قیمت تنها ۱۳ هزار دلار (با دلار نیمایی ۶۸۰ میلیون تومان) رونمایی کرد که در عرض نیم ساعت شارژ آن از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد میرسد و شعاع حرکتی آن ۴۰۱ کیلومتر است در حالیکه زمان صفر تا ۱۰۰ آن ۱۲ ثانیه است. این در حالی است که خودروهای برقی تحویلی به تاکسیرانی یکمیلیارد و ۳۵۰ میلیون با مدت زمان شارژ ۵۰ دقیقه و آپشنهای بسیار کمتر از بیوایدی است. در واقع همان روند غلطی که در تولید و واردات خودروهای بنزینی طی شد و امروز مقصر اصلی ناترازی انرژی همین خودروها هستند، حالا در خودروهای برقی و هیبریدی در حال تکرار است، آن هم فقط برای اینکه دولت حاضر نیست از منفعت نقد و کم امروز برای منفعت نسیه و زیاد فردای خود بگذرد. همچنین مسیح فرزانه؛ کارشناس حوزه خودرو، درخصوص اینکه آیا خودروهای وارداتی نمایندگی برای خدمات پس از فروش خواهند داشت، گفت: به نظر میرسد در این سری از واردات هم مانند واردات سالهای بین ۹۱ تا ۹۷ عمل خواهد شد. بطور مثال؛ در سال ۹۳ که نزدیک به ۱۰۵ هزار خودرو وارد شد که بیشترین حجم واردات خودرو بعد از انقلاب بود، رقابت در فروش و عرضه خدمات پس از فروش واردکنندههای خودرو و تولیدکنندگان خودروهای داخلی به وجود آمده بود که به تکریم و جلب رضایت بیشتر مشتری انجامید. این فعال در حوزه خودروسازی، ادامه داد: البته در این دوره شاهد آن بودیم که اولاً از زمان مطرح شدن تا زمان واردات حدوداً یک سال فاصله افتاد و همچنین آییننامه واردات هم با تأخیر قابلتوجهی منتشر شد و با وجودی که نزدیک به هشت ماه است که در مورد آییننامه خودروهای دستدوم صحبت میشود، اما به نظر میرسد این موضوع کاملاً منتفی شده است. فرزانه؛ تصریح کرد: از سوی دیگر یکسری از خودروهای آسیایی هم هستند که تعداد وارداتشان ۲۰ الی ۴۰ دستگاه شده است اما به علت اینکه عملاً خدمات پس از فروششان توجیه اقتصادی ندارد، واردکنندهها به دنبال این هستند که این قضیه را برونسپاری کنند. او افزود: بنده هم بهعنوان واردکننده قطعات که کار تعمیرگاهی هم انجام میدهم، هنوز از این خودروها حتی قطعات ساده مانند شمع و فیلتر و روغن موجود ندارم، علیرغم اینکه آییننامه آن هم منتشر شده است اما هنوز اقدام جدیای برای این مسئله صورت نگرفته است که این موضوع در حوزه خودروهای برقی نیز بسیار پر چالشتر شده است.
دیدگاه بسته شده است.