رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم در اجرای قانون هوای پاک اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: یکی از مهمترین آنها الزام خودروسازان داخلی به ارائه گواهی اسقاط در راستای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. به گزارش مناقصهمزایده، داریوش گلعلیزاده؛ افزود: آلودگی هوا […]
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم در اجرای قانون هوای پاک اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: یکی از مهمترین آنها الزام خودروسازان داخلی به ارائه گواهی اسقاط در راستای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. به گزارش مناقصهمزایده، داریوش گلعلیزاده؛ افزود: آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها به معضلی برای دولتها تبدیل شده است اما دولت سیزدهم کاهش آلودگی را یکی از اولویتهای خود قرار داد و در این روند هم اقدامات سازندهای انجام داده است که اثر آنها به مرور مشاهده خواهد شد. وی اظهار داشت: با اجرای آییننامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، ظرفیت بسیار خوبی برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی به ویژه تاکسیها در کلانشهرها ایجاد میشود که اگر این توان در خودروسازان داخلی وجود داشته باشد که بتوانند تاکسی مورد نیاز را تحویل بدهند، میتوانیم در مدت دو سال تمام تاکسیهای تهران را با سن بالای ۱۲ سال نوسازی کنیم. آنهم با حداقل وابستگی به منابع دولتی چون براساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، بخشی از این هزینه با گواهی اسقاط از آورده مالک خودروی فرسوده تأمین میشود. وی اظهار داشت: ۲۵ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتورسیکلت شمارهگذاریشده در کشور وجود دارد، یعنی در مجموع ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد میکند که از این تعداد ۶٫۵ میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیدهاند و حدود ۹۰ درصد موتورسیکلتها هم یا کاربراتوری یا فرسوده هستند، این در حالیست که ۶۰ درصد آلودگی کلانشهری مانند تهران ناشی از تردد خودروهای فرسوده است. در این میان، سهم موتورسیکلتهای فرسوده بسیار بیشتر از خودرو است؛ بهطوری که میزان انتشار آلایندگی هر موتورسیکلت، بیش از ۱۲ برابر یک خودروی سبک است با این حساب از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید با جدیت دنبال شود. وی با تأکید بر اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: این قانون در ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد، در ماده ۱۰ این قانون آمده است که تردد، حمل بار و مسافر خودروهایی که به سن فرسودگی رسیدند در کلانشهرها ممنوع است. این ماده، سه تبصره دارد که یکی از آنها شمارهگذاری خودروهای تولیدی را منوط به اسقاط ۲۵ درصد تولید کرده است؛ یعنی بهازای هر چهار خودرویی که شمارهگذاری میشود، یک خودرو باید اسقاط شود که قطعاً اجرای آن تأثیر زیادی در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. گلعلیزاده؛ با اشاره به اینکه در این زمینه خیلی عقب هستیم، افزود: بهرغم اهمیت و اثربخشی حملونقل عمومی در بهبود کیفیت هوا اما سالهاست که در حوزه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ویژه توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی کار چندانی انجام نشده که اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو کار خوبی است که کم و زیاد در حال انجام است اما باید تلاش کنیم تا نوسازی با سرعت بیشتری صورت گیرد. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیطزیست، با اشاره به اینکه برنامهریزیها در راستای اجرای ماده ۱۰ آغاز شده و جلسات متعددی در حال برگزاری است، گفت: این ماده کم و بیش در حال اجراست بهطوری که سال گذشته حدود ۷۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد این در حالیست که سال قبل آن (۱۴۰۱) حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ خودروی فرسوده از رده خارج شده بود، این نشان میدهد که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. وی ادامه داد: با توجه به اهمیت کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی، در قانون هوای پاک به آن تأکید شده است بهطوری که براساس ماده ۱۹ این قانون قرار بود وزارت نیرو سالانه ۳۰ درصد از توسعه برق را از محل انرژیهای تجدیدپذیر تأمین کند که متأسفانه در تمام این سالها در مجموع کمتر از یکدرصد بوده است، یعنی الان سهم انرژیهای تجدیدپذیر کشور در مجموع کمتر از یک درصد است. وی تأکید کرد: در واقع چارهای جز این کار نداریم، حتما یکی از موضوعات مهم و اثربخش این است که بتوانیم برق تولیدی خود را از طریق انرژیهای تجدید پذیر تأمین کنیم و با توجه به اینکه الان سیاست توسعه حملونقل عمومی بر استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی است، قطعاً باید نیاز برقی خود را از نیروگاههای تجدیدپذیر تأمین کنیم. گلعلیزاده؛ اظهار داشت: موضوع دیگر ارتقا استانداردهای آلایندگی انواع خودرو است که انجام شد، الان خودروهای تولید داخل دارای استاندارد یورو۵ هستند، خودروهای وارداتی هم یورو ۵ و ۶ هستند، خودروهای دیزل هم از این قاعده مستثنی نیستند، همچنین تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری متوقف شده و دیگر شمارهگذاری نمیشوند. گلعلیزاده؛ تأکید کرد: البته باید بنزین و خودرو با هم متناسب باشند، تعداد خودروهای فرسوده ما خیلی زیاد است باید نوسازی شوند، بخشی از بالا بودن مصرف سوخت در کشور خودروهای فرسوده و بخشی هم ناکارآمدی حملونقل عمومی است که مردم مجبور میشوند از خودروی شخصی استفاده کنند اگر حملونقل عمومی هم رو و هم زیرزمین تقویت شود قطعاً تأثیر زیادی در کاهش استفاده از خودروهای شخصی خواهد داشت، البته تأکید ما بر مترو است چون اثربخشی بیشتری در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، چون معابر سطح زمین محدود است فرض کنید تهران الان به ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد حالا اگر چهار هزار اتوبوس نو به ناوگان اضافه شود معابر کشش این تعداد را نخواهد داشت بنابراین باید بیشتر به سمت مترو حرکت کنیم.
دیدگاه بسته شده است.