تغییر ساختار خدمات پس از فروش و فروش خودرو

مهدی قره‌داغلی- خدمات پس از فروش خودرو در کشور همواره با چالش‌ها و مسائل گوناگونی همراه بوده که همین امر سبب آن شده است که بیشتر نمایندگی‌های خودروسازها با عدم رضایت از خدمات ارائه شده مواجه شوند. اما با تصمیماتی که در تغییر ساختار این خدمات گرفته شده، باید منتظر اتفاقات مثبتی در این زمینه […]

مهدی قره‌داغلی- خدمات پس از فروش خودرو در کشور همواره با چالش‌ها و مسائل گوناگونی همراه بوده که همین امر سبب آن شده است که بیشتر نمایندگی‌های خودروسازها با عدم رضایت از خدمات ارائه شده مواجه شوند. اما با تصمیماتی که در تغییر ساختار این خدمات گرفته شده، باید منتظر اتفاقات مثبتی در این زمینه باشیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، علیرضا شاه‌میرزایی؛ معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، در نشست خبری در مورد وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، اظهار کرد: ۳۱ واردکننده خودرو از سال گذشته تاکنون تأییدیه خدمات پس از فروش خودرو را دریافت کرده‌اند و حتی در حوزه خودروی برقی نیز هشت مجموعه توانسته‌اند برای واردات تأییدیه بگیرند. وی در مورد خدمات پس از فروش اتوبوس‌‌ها نیز، گفت: موانعی در حوزه خدمات پس از فروش اتوبوس‌های وارداتی نداریم؛ در حال‌حاضر ۲۳۰ نوع اتوبوس تأییدیه خدمات پس از فروش دارند. شاه‌میرزایی؛ افزود: توانایی ارائه خدمات را براساس شاخص‌هایی از جمله تعداد تعمیرگاه‌ها، ابزار‌ها و… تدوین کرده‌ایم و شرکت‌های بازرسی تخصصی بر شرایط رعایت استاندارد هم نظارت می‌کنند. شاه‌میرزایی؛ در مورد آخرین وضعیت عرضه و توزیع لاستیک، گفت: سال گذشته در توزیع برخی رینگ‌های لاستیک مشکلاتی وجود داشت اما با تصمیم معاونت تخصصی، واردات لاستیک تسهیل شد. به‌طوری که واردات رینگ‌های پرمصرف تا سه برابر افزایش یافته است. معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، درباره قیمت لاستیک خودرو با بیان اینکه لاستیک خودرو دارای قیمت مصوب است، اظهار کرد: تا چند ماه پیش قیمت لاستیک خودرو براساس کیلوگرم تعیین می‌شد و لذا قیمت سایزهای مختلف خودرو به یک نسبت افزایش می‌یافت که این موضوع مشکلاتی را برای تولید سایزهای کوچک‌تر ایجاد کرده بود. بنابراین برای حل مشکل تولید براساس تصمیم قائم‌مقام وزیر در جهت تعادل‌بخشی برای تولید رینگ‌های مختلف لاستیک نحوه قیمت‌گذاری تغییر کرد و در نتیجه اکنون شاهد هستیم که وضعیت تولید تغییر کرده و تولید لاستیک با سایزهای کوچک‌تر از جمله سایز ۱۳ کاملاً افزایش یافته است. وی درخصوص سامانه‌های مختلف برای ثبت‌نام و خرید لاستیک، اظهار کرد: لاستیک مشمول کالای قاچاق است. لذا درخصوص ثبت در سامانه برای خرید و فروش الزاماتی وجود دارد اما معتقدیم که برخی مشکلات در سامانه وجود دارد که باید حل شود. معاون وزیر صمت، درخصوص فروش خودرو، بیان کرد: فروش خودرو یک اقدام صنفی است و باید ضوابط صنفی را خودروسازان در فروش خودرو حتماً رعایت کنند. طبق قانون فروشنده خودرو، واحد صنفی یا خودروساز باید دارای مجوز صنفی باشد. لذا براساس قانون اگر خودروسازی بخواهد به صورت خرده یا عمده خودرو بفروشد باید مجوز صنفی داشته باشد. معاون وزیر صمت، افزود: بنابراین با توجه به اینکه اختیاراتی از سوی شورای‌رقابت به وزارت صمت درخصوص خودرو داده شده است و براساس هماهنگی وزارت صمت با سازمان حمایت و معاونت صنایع خودرویی مقرر شده تا فروشندگان خودرو یعنی خودروسازان و شرکت‌ها و نمایندگی‌‌ها ضوابط صنفی را رعایت کنند و ما نظارت را افزایش می‌دهیم. وی افزود: خودروساز در فروش اینترنتی باید قبل از دریافت وجه قرارداد را به مشتری ارائه کند و مشتری به‌طور کامل در جریان قرارداد قرار گیرد و اگر قبل از ارائه وجه دریافت کند تخلف است و در صورت تکرار این تخلفات شرکت‌های متخلف به نهادهای نظارتی معرفی می‌شوند. شاه‌میرزایی؛ گفت: باید قرارداد فروش خودرو به‌طور شفاف در اختیار خریدار قرار گیرد و بنابراین براساس دستور وزیر صمت نظارت‌‌ها بر نحوه رعایت ضوابط فنی فروش افزایش می‌یابد. همچنین محمدحسین طاهری؛ استاندارد تهران نیز، بیان داشت: با اجرای اجباری استاندارد خدمات پس از فروش خودرو، نخستین پروانه استاندارد در این خصوص، توسط اداره کل استاندارد استان تهران صادر شد. وی گفت: استاندارد خدمات پس از فروش خودرو براساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۹۱۱۷ از تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ اجباری شد و مطابق ماده ۱۵ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، هرگاه اجرای استاندارد کالا یا خدماتی مشمول مقررات استاندارد اجباری باشد، تولید، توزیع، تمرکز و عرضه آن کالا و یا خدمت بدون مجوز استاندارد ممنوع است و با متخلف مطابق ماده ۴۰ قانون مذکور برخورد می‌شود. وی اضافه کرد: با تصویب شورای‌عالی استاندارد، در راستای حصول اطمینان از کیفیت خدمات ارائه شده، تعیین حداقل سطح کمی و کیفی خدمات عرضه شده توسط نمایندگی‌های مجاز عرضه‌کنندگان خودرو و همچنین حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلب رضایت مشتریان، این استاندارد مشمول مقررات استاندارد اجباری شد. طاهری؛ با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰ شرکت عرضه و ارائه‌کننده خدمات پس از فروش خودرو در استان تهران، گفت: براساس مصوبات شورای‌عالی استاندارد، این شرکت‌ها باید برای دریافت پروانه کاربرد نشان استاندارد اجباری برای خدمات خود از طریق ثبت درخواست و مراجعه به اداره‌کل استاندارد استان تهران اقدام کنند.