جنجال سرخ

    بازی روز یکشنبه پرسپولیس تراکتورسازی درورزشگاه آزادی با حاشیه‌های فراوانی همراه بود. از پرتاب نارنجک دست‌ساز گرفته تا درگیری بازیکنان در زمین و فحاشی طرفداران دوتیم. در زیر نگاهی داریم به واکنش مسؤولان به این بازی. با ماه همراه باشید. در ایران احساس امنیت کردم مدیر کل امنیت یوفا درباره امنیت ورزشگاه آزادی […]

 

 

بازی روز یکشنبه پرسپولیس تراکتورسازی درورزشگاه آزادی با حاشیه‌های فراوانی همراه بود. از پرتاب نارنجک دست‌ساز گرفته تا درگیری بازیکنان در زمین و فحاشی طرفداران دوتیم. در زیر نگاهی داریم به واکنش مسؤولان به این بازی. با ماه همراه باشید.

در ایران احساس امنیت کردم

مدیر کل امنیت یوفا درباره امنیت ورزشگاه آزادی گفت: با وجود این‌که ۸۰ هزار هوادار در بازی پرسپولیس و تراکتور در ورزشگاه حضور داشتند اما احساس امنیت کردم.

به گزارش مهر، مارک تیمر، مدیر کل امنیت یوفا، در جریان مراسم کارگاه آموزشی امنیت در ورزشگاه‌ها، گفت: من چند روزی است که در ایران حضور دارم و از حضور در ایران خشنود هستم. اولین بار هم است که به ایران آمده‌ام و امیدوارم که آخرین بار هم نباشد. من دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی را از نزدیک دیدم که بازی خیلی خوبی بود.

وی افزود: با وجود این‌که حدود ۸۰ هزار هوادار در ورزشگاه حضور داشتند اما در طول مدتی که در آزادی بودم به‌طور کامل احساس امنیت کردم با وجود این‌که ترقه‌هایی در ورزشگاه ترکانده شد، اما به‌طور کامل در ورزشگاه احساس امنیت می‌کردم.

مدیر کل امنیت یوفا خاطرنشان کرد: من رییس بخش امنیت یوفا هستم که از سال ۲۰۰۲ با این سازمان کارم را آغاز کرده‌ام و هدف من این نیست که به شما بگویم چطور یک بازی را به خوبی برگزار کنید، بلکه قصد دارم مشکلاتی را که پیش روی برگزاری یک مسابقه است را نشان دهم تا از آن جلوگیری شود.

وی با اشاره به اغتشاشات در طول برگزاری مسابقات در اروپا به مشکلات اشاره کرد و گفت: ما مشکلاتی را برای برگزاری مسابقات پیش رو داریم اما باید تلاش کنیم تا امنیت را به خوبی در ورزشگاه‌ها ایجاد کنیم. در دهه ۸۰ میلادی فجایع زیادی را در طول برگزاری مسابقات فوتبال شاهد بودیم که متأسفانه افراد زیادی نیز جانشان را به این خاطر از دست دادند اما باید امنیت برگزار شود.

اتفاقات دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز را نگران کننده است

همچنین رییس کمیته انضباطی اتفاقات دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز را نگران کننده دانست و از برخورد جدی با متخلفان خبر داد.

اسماعیل حسن‌زاده با اشاره به اتفاقات بازی پرسپولیس با تراکتورسازی، گفت: منتظر گزارش این بازی هستیم. جدای از آن چیزی که قطعاً از سوی نماینده سازمان لیگ و مسؤولین برگزارکننده مسابقه گزارش خواهد شد، آن‌چه که از تلویزیون دیدم بسیار نگران کننده بود.

وی افزود: پرتاب ترقه و نارنجک طبق آیین‌نامه انضباطی تخلف بوده و مطمئناً به‌طور جدی در این باره تصمیم‌گیری می‌کنیم. به دلیل این‌که این بازی ناظر انضباطی نداشت و از جزییات آن بی‌اطلاع هستیم، به محض رسیدن گزارش، قطعاً رأی مناسبی را صادر خواهیم کرد.

رییس کمیته انضباطی در پایان گفت: بخشی از بازی را که از طریق تلویزیون تماشا کردم، شاهد درگیری دو بازیکن و پرتاب نارنجک بودم. امیدوارم با ارایه هرچه سریعتر گزارش از سوی مسؤولان سازمان لیگ و برگزار کننده این بازی، رسیدگی به تخلفات را در دستور کاری خود قرار دهیم و رأی مربوطه را صادر کنیم. همان‌طوری که در هفته ۲۱ با در اختیار داشتن گزارش تخلفات بازی، رأی مسابقات فورا صادر شد.

اتفاقات بازی پرسپولیس با تراکتورسازی عادی نبود

رییس سازمان لیگ فوتبال ایران نیز با بیان این‌که اتفاقات بازی پرسپولیس با تراکتورسازی عادی نبود، گفت: اگر ترقه سوم کنار نیمکت تراکتورسازی می‌خورد، قطعاً چند مجروح بر جای می‌گذاشت.

مهدی تاج بعد از جلسه نماینده امنیتی یوفا با یگان‌های ویژه ایران در جمع خبرنگاران درباره فوتبال ایران راه زیادی تا تأمین کامل امنیت ورزشگاه‌هایش دارد، گفت: این صحبت درست است ولی همین که ما به سمت یوفا رفته‌ایم و از آن‌ها دعوت کرده‌ایم به ایران بیایند، خوب است. ما در آسیا وضعمان بهتر از سایر کشور‌ها است. البته به جز کشور ژاپن. ما برای تأمین امنیت ورزشگاه‌ها فاقد دانش اروپایی‌‌ها هستیم و با حضور «مارک» در ایران، اطلاعات خوبی به دست آوردیم.

وی با اشاره به اتفاقات دیدار تیم‌های پرسپولیس با تراکتورسازی گفت: اتفاقاً مسؤول یوفا در ورزشگاه بود که تماشاگران چند ترقه زدند. مارک به ما گفت که این اتفاق عادی است! البته رخ دادن چنین اتفاقی هم از نظر ما و هم از نظر همه بد است، ولی در فوتبال چنین چیزهایی رخ می‌دهد.

رییس سازمان لیگ با طرح این جمله که نمی‌دانیم مواد منفجره از کجا داخل ورزشگاه می‌شوند، گفت: ما با یگان ویژه صحبت کردیم که ببینیم ترقه‌ها چطور وارد ورزشگاه می‌شوند. وقتی آوردن یک لیوان آب داخل ورزشگاه بسیار سخت است، ترقه‌ها از کجا می‌آید؟

تاج خاطرنشان کرد: نمی‌دانم اتفاقات بازی روز گذشته با چه نیتی رخ داد. مدت زیادی بود که چنین چیزی در ورزشگاه‌ها نداشتیم. تماشاگران در روزی ترقه زدند که مدیر یوفا در ورزشگاه بود و همچنین ما با عربستان دچار مسایلی هستیم. البته این اتفاقات به آسیا هیچ ربطی ندارد و مباحث داخلی کشور است که سعی می‌کنیم در آینده به حداقل برسد.

وی در خصوص این‌که گفته می‌شود مواد منفجره از طریق برخی از اغذیه‌فروش‌ها به دست تماشاگران می‌رسد، گفت: یکی از موارد همین است. همچنین ماشین‌هایی که بازبینی نمی‌شوند و به ورزشگاه می‌آیند هم می‌تواند دلیل دیگری باشد. ماشین‌هایی مثل اتومبیل خود ما، اورژانس و غیره. یک مورد دیگر هم کسانی هستند که قبل از شروع مسابقات به ورزشگاه می‌آیند.

رییس سازمان لیگ یادآور شد: اتفاقات بازی تراکتورسازی با پرسپولیس عادی نبود. چنین اتفاقی از نظر ما مغموم و محکوم است ولی در حوزه فوتبال امری عادی است. دیگر اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقاتی ادامه پیدا کند.

تاج افزود: اگر ترقه سوم کنار نیمکت تراکتورسازی می‌افتاد، قطعاً ۳-۲ مجروح بر جای می‌گذاشت.

می‌خواهیم این فوتبال ۱۰۰ سال نباشد!

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تبریز با بیان این‌که پرسپولیس باید به خاطر اتفاقات بازی دیروز دو سال محروم شود.

وی افزود: البته مشکلات داوری باز هم خودش را نشان داد و همین طور شرایط بد میزبانی. در این بازی اتفاقات نادری رخ داد و تماشاگران پرسپولیس کنار زمین بمب پرتاب کردند! چند نفر از اعضای نیمکت ما بچه‌های جنگ هستند. آن‌ها می‌گفتند حتی در جبهه هم چنین بمب‌هایی نخورده بودند!

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی یادآور شد: هواداران ما در یک مسابقه سنگی را پرتاب کردند که حتی تا کنار زمین هم نرسید ولی یک جلسه محرومیت برایمان در نظر گرفتند. اگر این طور است که باید پرسپولیس را به خاطر اتفاقات روز گذشته دو، ۳ سال از حضور هوادارانش محروم کنند.

 

وی افزود: ما جزو مظلوم‌ترین تیم‌‌ها هستیم و چیزی نمی‌گوییم. همین فحاشی‌های بازی را نگاه کنید. خود من کنار تماشاگران نشسته بودم و شاهد فحاشی‌‌ها بودم. اگر فوتبال ما همین است، می‌خواهیم ۱۰۰ سال نباشد! البته باید بگویم علی اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس یکی از دوستان قدیمی من است و حرف‌های من مرتبط به او نیست. حرف‌های من کلی و مربوط به مشکلات فوتبالمان است.