تخصیص ارز واردات موبایل براساس خدمات پس از فروش!

براساس اعلام مسئولان دولتی، رتبه‌بندی واردکنندگان موبایل براساس ارائه خدمات پس از فروش بوده و این موضوع بر سهمیه واردات اثر خواهد داشت. به گزارش تسنیم، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، با بیان اینکه خودروساز در فروش اینترنتی باید قبل از دریافت وجه قرارداد را به مشتری ارائه کند که در غیر این صورت […]

براساس اعلام مسئولان دولتی، رتبه‌بندی واردکنندگان موبایل براساس ارائه خدمات پس از فروش بوده و این موضوع بر سهمیه واردات اثر خواهد داشت. به گزارش تسنیم، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، با بیان اینکه خودروساز در فروش اینترنتی باید قبل از دریافت وجه قرارداد را به مشتری ارائه کند که در غیر این صورت تخلف است، تصریح کرد: در صورت تکرار این تخلفات شرکت‌های متخلف به نهادهای نظارتی معرفی می‌شوند. وی در ادامه، از رتبه‌بندی واردکنندگان موبایل براساس ارائه خدمات پس از فروش خبر داد و گفت که این موضوع بر سهمیه واردات اثر خواهد داشت. به گفته فعالان صنفی، حدود ۷۰ درصد شکایاتی که در اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی مطرح می‌شود مربوط به خدمات پس از فروش تلفن‌های همراه است. در این مسئله شکایات متعددی وجود دارد و این شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پس از فروش بعضاً به مسئولیت‌های خود به‌درستی عمل نمی‌کنند. در مواردی به‌خصوص در مورد تلفن‌‌ها همراه آیفون مشاهده می‌شود که تلفن‌های همراه ریپک، رفرش و یا تعمیر شده را به‌عنوان تلفن همراه نو به مشتری فروخته می‌شوند و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات نیز مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرند.

وعده یک ساله برای ساماندهی خدمات پس از فروش

لازم به ذکر است؛ ابتدای تیرماه ۱۴۰۲ مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت با اشاره به باطل شدن مجوز برخی شرکت‌های خدمات پس از فروش تلفن همراه به علت برخی تخلف‌‌ها، گفت: این شرکت‌ها تا دو ماه آینده ساماندهی خواهند شد. شاهمیرزایی؛ با اشاره به اینکه در حال راه‌اندازی سامانه‌ای هستیم که در حقیقت بخش دوم سامانه جامع تجارت است، ادامه داد: در این بخش خدماتی که باید از سوی شرکت‌های خدمات پس از فروش انجام شود از آن‌ها خواسته خواهد شد. شرکت‌هایی که شاخص‌های پایینی داشته باشد به طبع دیگر مورد تأیید ما نخواهد بود. براین اساس تا دو ماه آینده بخش دوم سامانه گرانتی راه‌اندازی خواهد شد.

لزوم برنامه‌ریزی یکپارچه در سامان‌دهی وضعیت خدمات پس از فروش

بررسی‌ها نشان می‌دهد موضوع خدمات پس از فروش در بازار موبایل وارداتی ایران برخلاف خودروهای وارداتی و الزامات سفت و سخت آن درخصوص نمایندگی‌ها، همچنان بلاتکلیف است. در واقع در این حوزه در سایه عدم نظارت کافی شاهد حیف و میل قابل‌توجهی در حوزه ارزی هستیم اما بعد از وعده‌های مختلف در شش ماه گذشته تغییر جدی در این حوزه ایجاد نشده است.