آخرین محموله تجهیزات تحریمی ۲ فازپارس جنوبی آزاد شد

    با آزادسازی و ورود کمپرسورهای توقیف شده واحد تولید اتان فازهای ١٥ و١٦ پارس جنوبی به این فاز در هفته گذشته، شرایط برای افزایش تولید خوراک مجتمعهای پتروشیمی به میزان یک میلیون تن در سال فراهم شد. به گزارش شانا، رضا فروزش مجری فازهای ١٥ و١٦ پارس جنوبی با اعلام این خبر افزود: […]

 

  با آزادسازی و ورود کمپرسورهای توقیف شده واحد تولید اتان فازهای ١٥ و١٦ پارس جنوبی به این فاز در هفته گذشته، شرایط برای افزایش تولید خوراک مجتمعهای پتروشیمی به میزان یک میلیون تن در سال فراهم شد.

به گزارش شانا، رضا فروزش مجری فازهای ١٥ و١٦ پارس جنوبی با اعلام این خبر افزود: درحال حاضر یک ردیف واحد اتان با ظرفیت تولید روزانه ٤٠ تن اتان در مدار بهره‌برداری قرار دارد که با ورود آخرین بخش از اقلام تحریمی مربوطه درهفته گذشته، شرایط برای افزایش ظرفیت تولید این محصول جانبی برای تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی فراهم شده است.

وی با اشاره به توقف حفاری ۴ حلقه چاه باقی مانده این فاز‌ها به دلیل نیاز به افزایش ظرفیت تولید گاز در زمستان پارسال، ادامه داد: از فروردین امسال با استقرار دکل حفاری در موقعیت دریایی این فاز، ۳ حلقه چاه به بهره‌برداری رسیده و یک حلقه چاه باقیمانده نیز ظرف چند روز آینده ظرفیت برداشت گاز از سکوهای این فاز را افزایش خواهد داد.

مجری فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با اشاره با این‌که روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی در سال، یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن انان در این طرح تولید خواهد شد، افزود: از نظر اقتصاد مهندسی، فازهای ١٥ و١٦ تنها پروژه‌ای است که از بالا‌ترین میزان بازگشت سرمایه ظرف یکسال برخوردار است.

فروزش با اشاره به افزایش تدریجی توان تولید این پروژه طی یکسال گذشته ظرفیت تولید فعلی پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ را ٤٥ میلون متر مکعب اعلام کرد و گفت: تاکنون ١٧ میلیارد مترمکعب گاز شیرین و ١٧ میلیون بشکه میعانات گازی در این فاز‌ها تولید شده است.

 

مجری فازهای ١٥و ١٦ درباره سهم ٧٠ درصدی ساخت داخل در این فاز‌ها نیز تصریح کرد: تمامی فعالیت‌ها در حوزه مهندسی، خرید و تأمین کالا، ساخت، نصب و راه‌اندازی از سوی پیمانکاران ایرانی انجام شده است.