مداخلات و عدم برنامه‌ریزی عاملی در زمین‌گیر شدن صنعت اتوبوس‌سازی داخل

به تازگی بخشنامه ثبت سفارش ۲۰۰۰ اتوبوس برون‌شهری کارکرده توسط سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شده است. طبق این بخشنامه، وزارت صمت مجاز به ثبت سفارش ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون‌شهری با عمر کمتر از پنج سال شده است. البته طبق ابلاغیه منتشرشده، این تعداد اتوبوس صرفاً به منظور جابه‌جایی مسافران اربعین حسینی وارد کشور خواهد شد. […]

به تازگی بخشنامه ثبت سفارش ۲۰۰۰ اتوبوس برون‌شهری کارکرده توسط سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شده است. طبق این بخشنامه، وزارت صمت مجاز به ثبت سفارش ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون‌شهری با عمر کمتر از پنج سال شده است. البته طبق ابلاغیه منتشرشده، این تعداد اتوبوس صرفاً به منظور جابه‌جایی مسافران اربعین حسینی وارد کشور خواهد شد. اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در سود بازرگانی واردات و تطابق با استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو نیز، دو امتیاز دیگری است که برای واردات این اتوبوس‌های کارکرده در نظر گرفته شده است؛ حالا اما واردات اتوبوس کارکرده به کشور آن هم با امتیازات ویژه و نادیده گرفتن تولیدکننده داخلی اتوبوس، موجی از انتقادات را نسبت به این موضوع ایجاد کرده است. کارشناسان حوزه صنعت خودرو، می‌گویند واردات دو هزار دستگاه اتوبوس عدد عجیب و غریبی است و شاید در نهایت بتوان یک‌چهارم این تعداد را تأمین کرد. آن‌ها همچنین ابهاماتی را در مورد نحوه تأمین ارز این اتوبوس‌‌ها و سرنوشت آن‌ها بعد از پایان مراسم اربعین مطرح می‌کنند و همچنین نسبت به ایجاد رانت در روند واردات این خودرو‌ها هشدار می‌دهند. به گزارش اقتصادآنلاین، در همین زمینه بهمن عشقی؛ دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، گفت: وقتی دست صنعتگر داخلی را می‌بندند و با استانداردهای ۸۵گانه که حالا قرار است ۱۲۰گانه شود اسیرش می‌کنند، حتماً دولت ناچار می‌شود برای تأمین نیاز کشور، مجوز واردات اتوبوس کارکرده را با هر نوع گواهی و استانداردی که امکان دارد، را صادر کنند. عشقی؛ با تأکید بر اینکه این اتفاق سند ناکارآمدی تصمیمات گذشته است، گفت: سازندگان اتوبوس در کشور به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی، بیکار هستند و برنامه‌ای برای تولید ندارند، آن وقت یک مرتبه دولت با کمبود اتوبوس مواجه می‌شود و به آن‌ها می‌گوید می‌توانید تا دو ماه دیگر دو هزار دستگاه اتوبوس تحویل بدهید و وقتی می‌بیند آن‌ها نمی‌توانند در این مدت کم، این تعداد اتوبوس را تولید کنند، می‌گوید پس اجازه واردات اتوبوس کارکرده را می‌دهیم. وی افزود: همان‌طور که در قانون آمده است واردات این اتوبوس‌‌ها به منظور انجام سفر اربعین است و احتمالاً بعد از آن هم برای امور عادی به کار گرفته شود. دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تصریح کرد: صنعت اتوبوس ایران به دلیل مداخلات، عدم برنامه‌ریزی و سختگیری‌‌ها غیرموجه زمین‌گیر شده است و بعد ناچار می‌شویم برای رفع نیازهای داخلی و پاسخ به تقاضا، اتوبوس کارکرده وارد کنیم؛ این نقطه سیاهی در ناکارآمدی است. به گفته عشقی؛ اتوبوس‌سازان داخلی سال‌هاست که به این روند اعتراض دارند، اما فریاد آن‌ها به جایی نرسیده است. وی در مورد شرایط استاندارد واردات اتوبوس‌های کارکرده نیز، گفت: مسیر واردات این اتوبوس‌‌ها را باز گذاشته‌اند و می‌گویند طبق هر استانداری و از هر کشوری که شد وارد کنید و فرقی نمی‌کند که از کشورهای اروپایی یا جنوب شرق آسیا باشد. دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، درخصوص نحوه تأمین این اتوبوس‌‌ها نیز، گفت: تأمین اتوبوس اصولاً کار ساده‌ای نیست به دلیل اینکه اتوبوس طبق سفارش تولید می‌شود و مانند کامیون نیست که مرتب تولید شود؛ بنابراین واردات دوهزار دستگاه اتوبوس به‌راحتی ممکن نیست و احتمالاً تعداد کمتری تأمین و وارد کشور شود.