لزوم افزایش سهم صنعت سنگ ایران از بازار جهانی

سهم ۱۷۴ میلیون دلاری ایران از صادرات صنعت سنگ

محمد قره‌داغلی -رئیس انجمن سنگ ایران، گفت: سهم ایران در صادرات صنعت سنگ در حالی ۱۷۴ میلیون دلار است که گردش مالی این بازار به بیش از ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهرام شکوری؛ در نشست بازار حوزه سنگ ساختمان و سنگ‌های تزئینی، افزود: حوزه سنگ نیاز به یک فرمانده اقتصاد و تولید […]

محمد قره‌داغلی -رئیس انجمن سنگ ایران، گفت: سهم ایران در صادرات صنعت سنگ در حالی ۱۷۴ میلیون دلار است که گردش مالی این بازار به بیش از ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهرام شکوری؛ در نشست بازار حوزه سنگ ساختمان و سنگ‌های تزئینی، افزود: حوزه سنگ نیاز به یک فرمانده اقتصاد و تولید دارد تا همه به یک هماهنگی دست پیدا کنند، حوزه‌های منابع طبیعی، محیط‌زیست، گمرک، بانک مرکزی و… اگر در هماهنگی قرار نگیرند، جز افزایش مشکلات حوزه چیزی به دنبال نخواهد داشت. شکوری؛ تأکید کرد: سهم ما در صادرات صنعت سنگ در حالی ۱۷۴ میلیون دلار است که گردش مالی این بازار به بیش از ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد. وی افزود: همچنین ظرفیت صنعت سنگ در کشور ما ۳۰ میلیون تن است در حالی که ما کمتر از ۵۰ درصد آن را استفاده می‌کنیم. رئیس انجمن سنگ ایران، با بیان اینکه پتانسیل، علاقه، امکانات مالی و امکان واردات ملزومات حوزه سنگ علی‌رغم همه مشکلات و تحریم‌ها در بخش‌خصوصی وجود دارد، اظهار کرد: چیزی که ما در این بخش به آن نیاز داریم حمایت‌های دولتی است و هدف ما از حمایت دولتی کمک مالی و سرمایه‌گذاری نیست. وی افزود: تنها خواسته ما این است که دولت بستری فراهم کند تا بخش‌خصوصی با آرامش لازم همه امور را بدون دغدغه به انجام برساند و یک آرامش داخلی برای معدن‌دار و سرمایه‌گذار فراهم کند. شکوری؛ توضیح داد: اگر خواهان آن هستیم که صنعت سنگ توسعه پیدا کند یکی از راه‌های آن همین عارضه‌یابی‌هاست؛ سامانه‌های متعددی که در حال‌حاضر با آن‌ها سر و کار داریم یکی از موانع ما هستند. وی اضافه کرد: همچنین باید بدانیم که کار در همه معادن با یک نسخه راه نمی‌افتد و اگر یک بخش مانند مس نیاز به واردات ماشین‌آلات صفر کیلومتر دارد، این مسئله در بخش صنعت سنگ متفاوت است و کار با ماشین‌آلات ۱۰ یا ۲۰ سال کارکرد هم راه می‌افتد در نتیجه قرار نیست ما به جای صاحبان سرمایه و صاحبان معادن فکر کنیم. رئیس انجمن سنگ ایران، با اشاره به اینکه یکی دیگر از معضلاتی که ما در این معادن با آن روبه‌رو هستیم مسئله سوخت است، تصریح کرد: درخواست ما از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران این است که نقشه‌راهی تدوین و طراحی کنید که مختص صنعت سنگ باشد و بتواند تمام موانع و مشکلات داخلی را از سر راه فعالان این حوزه‌ بردارد. وی تأکید کرد: همچنین من پیشنهادی تحت عنوان «کنسرسیوم صادرات» مطرح کردم که کار آن فقط خرید سنگ نیست و در واقع بستر‌سازی برای افرادی است که تولید سنگ دارند و کنسرسیوم پلتفرمی را ایجاد می‌کند که در آن سنگ‌های تولید شده را عرضه کنند. شکوری؛ خاطرنشان کرد: امیدواریم ایمیدرو به‌عنوان سازمان توسعه و نوسازی معادن بتواند در حل این مشکلات به معادن سنگ کمک کند و با ادامه این جلسات بتوانیم راه‌حل‌های منطقی‌تری را با همفکری اعضا به دست آوریم. در ادامه، عباس جرجانی؛ مدیر اجرایی طرح احیای معادن، گفت: با توجه به ظرفیت‌های حوزه سنگ‌های ساختمانی و تزئینی در ایران و با اذعان به تنوع این محصولات در داخل کشور، بدون شک صنعت سنگ ایران می‌تواند جایگاه مناسبی در بازار جهانی به دست آورد. مدیر اجرایی طرح احیای معادن، اظهار داشت: با توجه به اینکه تعدادی از معادن تعطیل شده و راکد کشور در حوزه سنگ‌های ساختمانی و سنگ‌های تزئینی هستند، برای بررسی مشکلات این حوزه نیاز به تهیه و تدوین یک نقشه‌راه برای بهبود وضعیت بازار داریم. وی با بیان اینکه برای حل مشکلات این حوزه برگزاری جلسات با معدنکاران و صاحب‌نظران ادامه خواهد داشت، توضیح داد: گردش مالی حوزه سنگ در کشور ما به نسبت ذخایر بزرگ در این حوزه، بسیار ناچیز است چرا که به‌زعم فعالان، حوزه سنگ از بخش فرآوری، ماشین‌آلات و سایر امکانات بی‌بهره بوده و استفاده نکرده است. همچنین حسام مقدمعلی؛ معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع‌معدنی ایمیدرو، در ادامه جلسه ضمن اشاره فهرست‌وار به مشکلات مطرح شده از سوی فعالان این حوزه، گفت: بخشی از مشکلاتی که در این نشست به آن تنها فهرست وار به مواردی که در این جلسه مطرح شد اشاره می‌کنم؛ تدوین یک مدل برای واگذاری محدوده‌های حدود یک کیلومترمربع از جمله مواردی است که در این نشست به آن اشاره شد و در جلسه‌های بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت. وی افزود: توسعه فعالیت سنگ‌های ساختمانی (ظرفیت سبدی استان‌های مختلف با توجه به شرایط سلیقه‌ای بازار)، مسئله برق شهرک‌های صنعتی، واردات ماشین‌آلات و تدوین یک استراتژی در حوزه سنگ، متفاوت از معادن مس، سنگ‌آهن و… مسائل مهمی است که با حضور فعالان حوزه در رابطه با آن تدابیری اندیشیده خواهد شد. مقدمعلی؛ همچنین خاطرنشان کرد: موضوع تشکیل کنسرسیوم صادراتی و ایجاد فرصت‌های صادراتی می‌تواند جذابیت صنعت سنگ را افزایش دهد و البته صنعت سنگ نیز ظرفیت تشکیل این کنسرسیوم را دارد.