مشارکت کنسرسیوم مناقصه‌گران داخلی و خارجی در تورنمنت مناقصات ipc

اسناد مناقصه پروژه‌های نفتی در حال آماده‌سازی است مشارکت کنسرسیوم مناقصه‌گران داخلی و خارجی در تورنمنت مناقصات ipc گروه انرژی- شمارش معکوس برای آغاز تورنمنت مناقصات قراردادهای جدید نفتی شروع شده است. این درحالی است که به‌تازگی نام ۲۹ شرکت اکتشاف و تولید نفت و گاز خارجی (E&P) در لیست متقاضیان مناقصه‌های بالادستی شرکت نفت […]

اسناد مناقصه پروژه‌های نفتی در حال آماده‌سازی است

مشارکت کنسرسیوم مناقصه‌گران داخلی و خارجی در تورنمنت مناقصات ipc

گروه انرژی- شمارش معکوس برای آغاز تورنمنت مناقصات قراردادهای جدید نفتی شروع شده است. این درحالی است که به‌تازگی نام ۲۹ شرکت اکتشاف و تولید نفت و گاز خارجی (E&P) در لیست متقاضیان مناقصه‌های بالادستی شرکت نفت خودنمایی می‌کند. از ابتدای سال جاری دست وزارت نفت در دست شرکت‌های خارجی متعددی برای همکاری قرار گرفته و تفاهمنامه‌هایی نیز در این راستا به امضا رسانده‌اند؛ که تعدادشان قرار است به ۲۴ فقره برسد، اما تاکنون هیچیک از این تفاهمنامه‌ها به قرارداد تبدیل نشده است.

علی ادیانی،رییس کمیته حقوقی و قراردادهای کمیسیون انرژی؛ به این نکته اذعان دارد که تاکنون هیچ قراردادی با هیچ شرکت خارجی در بحث قراردادهای گازی و همچنین نفت در چارچوب IPC وجود ندارد. با این وجود مسؤولان و مدیران صنعت نفت خود را برای برگزاری مناقصات IPC آماده می‌کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، به گفته شرکت ملی نفت ایران این شرکت در نظر دارد برای تعدادی از پروژه‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز ایران، طی چند دوره مناقصه برگزار کند و از این رو از شرکتهای اکتشاف و تولید (E&P) خارجی معتبر و واجد شرایط دعوت به عمل آورد تا در فرایند ارزیابی صلاحیت شرکت کنند.

بنابراین اسناد ارزیابی صلاحیت و اطلاعات مرتبط مانند شیوه‌ها، معیار و رویه‌های ارزیابی از دوشنبه هفته گذشته در تارنمای رسمی شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت، بر این است متقاضیان فرصت داشتند یک نسخه از مدارک مورد نیاز و اطلاعات مرتبط با آن را به همراه فایل‌های الکترونیکی تا ۱۴ آذرماه امسال (٤ دسامبر ۲۰۱۶) ارسال کنند.

شرکتهای اکتشاف و تولید خارجی در ادامه اعلام حضور خود در مناقصات بالادستی، مدارک خود را به سامانه‌ای که از سوی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران طراحی و بر روی وبسایت رسمی این شرکت بارگذاری شده بود، ارسال کردند. در ضمن شرکتهای خارجی در طول این مدت سؤالهای خود را از طریق آدرس پست الکترونیکی مطرح کردند و شرکت ملی نفت ایران در اسرع وقت پاسخگو بوده است.

دبیرخانه مناقصات قراردادهای بالادستی نفت و گاز پس از دریافت اطلاعات شرکتهای خارجی متقاضی و ارزیابی مدارک و مستندات، اسامی ۲۹ شرکت تعیین صلاحیت شده خارجی را اعلام کرده است.

در میان شرکتهای تعیین صلاحیت شده خارجی، نام شرکت‌های معتبری از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، نروژ، مالزی، روسیه، اتریش، تایلند، ژاپن، لهستان، هلند، انگلیس، اسپانیا، چین و … به چشم می‌خورد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت در تازه‌‌ترین اطلاع‌رسانی خود در ادامه درباره انتشار لیست ۲۹ شرکت خارجی صاحب صلاحیت برای مناقصات آتی پروژه‌های نفتی اظهارداشت: این لیست از بخش مربوطه در شرکت نفت به تازگی به بخش توسعه‌ای تحویل شده که در واقع لیست شرکت‌های صاحب صلاحیت است.

غلامرضا منوچهری، ادامه داد: اسناد مناقصه را برای تک تک پروژه‌ها را آماده می‌کنیم و بر حسب اعلام آمادگی خود این شرکت‌ها، قابلیت‌ها و علاقه‌شان دعوت می‌کنیم در مناقصه‌های آتی ما شرکت کنند، همان‌طور که قبلاً اعلام شده مناقصه آزادگان جنوبی اولین مناقصه ما خواهد بود که اسنادش تقریباً نهایی شده و به زودی این مناقصه برگزار می‌شود.

این مقام مسؤول همچنین درباره این‌که تاکنون شرکتی برای مناقصات اعلام آمادگی کرده است یا نه، خاطرنشان‌کرد: ابتدا ما باید اعلام کنیم که اسناد آماده است تا بیایند خریداری کنند که فکر می‌کنم حداکثر تا ۴ هفته آینده این اعلام عمومی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به قرارداد MOU ایران با شرکت اینپکس ژاپن در مورد چند میدان از جمله آزادگان، اظهارکرد: ژاپنی‌ها نتایج اولیه مطالعاتشان را ارایه کرده‌اند و ظرف ۳ هفته آینده نیز مرحله دوم مطالعات آن‌ها را که در واقع از دید کار MOU مرحله نهایی است را ارایه می‌کنند که این شرکت‌ها از شرکت‌کنندگان صاحب صلاحیت در مناقصات آتی ایران خواهند بود.

منوچهری گفت: ما تاکنون برای میدان آزادگان با حدود ۵ شرکت بین‌المللی قرارداد MOU امضا کرده‌ایم، ولی با توجه به این‌که این شرکت‌ها به صورت کنسرسیوم در مناقصه شرکت خواهند کرد، باید دید که چگونه با همدیگر مشترک می‌شوند. علی‌القاعده شرکت‌های چینی با اروپایی‌ها مشترک می‌شوند و باید یک شریک ایرانی داشته باشند. باید منتظر باشیم ببینیم چند گروه خواهند آمد. وی همچنین از آمادگی چینی‌ها برای حضور در مناقصات آتی خبر داد.

شرکت ملی نفت ایران پیش از بررسی صلاحیت شرکت‌های اکتشاف و تولید خارجی برای حضور در مناقصه بالادستی صنعت نفت ایران با اعلام فراخوانی از شرکت‌های ایرانی علاقهمند به فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید دعوت به عمل آورده بود که پیرو فراخوان معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در ٢٨ اردیبهشت ماه امسال، ٤٩ شرکت برای حضور در این فراخوان اعلام آمادگی و سرانجام ٣٧ شرکت ثبت نام کردند.

براساس اطلاعات منتشر شده در وزارت نفت از میان ٣٧ شرکت ایرانی که در این فراخوان ثبت نام کردند، ۸ شرکت صاحب صلاحیت حضور در مناقصه بالادستی صنعت نفت را در قالب شرکت اکتشاف و تولید به دست آوردند که اسامی این شرکت‌ها ١٣ تیرماه امسال از سوی معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت اعلام شد.

شرکتهای پتروپارس، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، انرژی دانا، توسعه پتروایران، گروه مپنا (شرکت نفت و گاز مپنا)، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران) و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) (شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا)، شرکت‌هایی هستند که توانسته‌اند حدنصاب‌های لازم را در ارزیابیهای صورت گرفته کسب کنند.

بررسی صلاحیت شرکت‌های ایرانی اما به همین ۸ شرکت ختم نشد و پس از آن با بررسی بعدی، ۳ شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت پتروگوهر فراساحل کیش در ارزیابی‌های وزارت نفت، نیز صاحب صلاحیت تشخیص داده شده‌اند تا به این ترتیب فهرست شرکتهای ایرانی برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید به عدد ١١ برسد.

 

به این ترتیب در کنار ١١ شرکت ایرانی برای حضور در مناقصه بخش بالادستی صنعت نفت، ٢٩ شرکت خارجی نیز صاحب صلاحیت شدند تا مجموع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی و خارجی برای فعالیت در مناقصه بالادستی صنعت نفت به عدد ٤٠ برسد.