مهدی قرهداغلی- وزیر صنعت،معدنوتجارت، در مراسم افتتاح خط مونتاژ یک شرکت خودروسازی، گفت: در کشور ما ۳۷ شرکت خودروساز فعال وجود دارد اما شایسته است که این فعالان صنعتی که میخواهند در زمینه صنعت خودرو فعالیت داشته باشند، به سمت تولید محصولات مرتبط با خودرو بروند و برای افزایش تعداد محصولات خود تلاش کنند. به […]
مهدی قرهداغلی- وزیر صنعت،معدنوتجارت، در مراسم افتتاح خط مونتاژ یک شرکت خودروسازی، گفت: در کشور ما ۳۷ شرکت خودروساز فعال وجود دارد اما شایسته است که این فعالان صنعتی که میخواهند در زمینه صنعت خودرو فعالیت داشته باشند، به سمت تولید محصولات مرتبط با خودرو بروند و برای افزایش تعداد محصولات خود تلاش کنند. به گزارش مناقصهمزایده، عباس علیآبادی؛ با حضور در استان قزوین، به همراه استاندار و جمعی از مسئولان دستگاههای اجرایی، خط مونتاژ یک شرکت خودروسازی را در آبیک افتتاح کرد. علیآبادی؛ در آیین افتتاح خط مونتاژ این شرکت، اظهار کرد: یکی از دغدغههایی که در وزارت سمت مطرح است، الگوبرداری غلط از علوم کشورهای غربی است، قرار نیست، سایر کشورها خودرو طراحی کنند و ما بسازیم، بلکه با ظرفیت و پتانسیلهایی که در صنعت خودروسازی داریم باید به الگوی سایر کشورها تبدیل شویم. وی بیان کرد: تیراژ خودروسازی کشور باید در حد میلیونی باشد، در کشور ما ۳۷ شرکت خودروساز فعال وجود دارد، اما شایسته است که این فعالان صنعتی که میخواهند در زمینه صنعت خودرو فعالیت داشته باشند به سمت تولید محصولات مرتبط با خودرو بروند و برای افزایش تعداد محصولات خود تلاش کنند. وی در ادامه، خاطرنشان کرد: ایران بهترین فضا برای طراحی خودروهای هوشمند و مدرن محسوب میشود و تعداد فعالینی که در صنعت خودرو دارای ایدههای خلاقانه هستند، کم نیست. به امید خدا باید در آینده فضایی بسازیم که صنعت خودروسازی را در جهان جهتدهی و مدیریت کنیم. همچنین عباس علیآبادی؛ در پاسخ به این سؤال که آیا خودروسازان به تازگی مجوز افزایش قیمت مجدد دریافت کردهاند؟ اظهار داشت: اگر از من بپرسید باید بگویم که ما باید به سمت اقتصاد بازار حرکت کنیم، در اقتصاد بازار دیگر هیچ رانت و انحصاری وجود ندارد. وزیر صنعت،معدنوتجارت، افزود: اگر این کار را نکنیم تولید جاذبه نخواهد داشت و تولیدکننده را اجبار میکنیم که به قیمت تمامشده کالای تولیدی را بفروشد. این موضوع میتواند به تولید لطمه بزند و اگر به تولید لطمه وارد شود، زیان بزرگتری در قیمت بازار خواهیم داشت و از آن طرف ممکن است به بازار صدمه جدیتری وارد شود. وی بیان داشت: در حالحاضر نظام قیمتگذاری خودرو و کالاهایی که تابع قیمتگذاری است، براساس قوانین و قواعدی است که شورایرقابت تعیین میکند و ما نیز تابع آن هستیم. وزیر صمت، در پاسخ به این گفته که فهرستی از قیمت محصولات ایرانخودرو ویژه خرداد منتشر شده که نسبت به آخرین فهرست اعلامی این خودروساز در تیرماه سال گذشته افزایش زیادی داشته است و آیا این خودروساز اجازه افزایش قیمت داشته است؟ گفت: در رابطه با این موضوع خبری ندارم و باید بررسی کنم. بنابراین گزارش به تازگی جدولی با عنوان قیمتهای خودروهای ایرانخودرو منتشر شده است که در آن تولیدات این خودروساز با نرخهای بالاتری نسبت به گذشته قیمتگذاری شده است در حالی که از اواخر سال گذشته شاهد روند نزولی قیمت ارز در داخل کشور هستیم. این در حالی است که احمد آقایی؛ درباره دلیل افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو در فهرست خردادماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته، اظهار داشت: این قیمتها مربوط به امسال نیست و در واقع قیمتهای جدیدی است که قبل از سال ۱۴۰۳ و در نیمه دوم سال گذشته اعلام شده بود. بنابراین قیمتهای اعلامی در نیمه دوم سال گذشته توسط سازمان حمایت محاسبه و به تأیید شورایرقابت رسیده است. سرپرست معاونت حملونقل وزارت صمت، افزود: البته قیمت هایما در فهرست مذکور، مربوط به امسال است اما قیمت محصولاتی مانند سورن و پژو و سایر محصولات مربوط به قبل است. وی بیان داشت: در گفتگویی که با مدیرعامل ایرانخودرو درباره این قیمتها داشتم، وی عنوان کرد که این قیمتها جدید نیست، ضمن اینکه قیمت این محصولات توسط سازمان حمایت محاسبه شده، به تأیید شورایرقابت رسیده و ابلاغ شده است. سرپرست معاونت حملونقل خودرویی وزارت صمت، در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت محصولات ایرانخودرو در این فهرست نسبت به قیمت تیرماه سال گذشته افزایش قیمت قابلتوجهی داشته است؟ گفت: در نیمه دوم سال قبل، قیمت بسیاری از خودروها افزایش یافت و این افزایش قیمتها نیز مربوط به همان زمان است ضمن اینکه براساس دستورالعمل خودرویی شورایرقابت تمام شرکتهای خودروسازی براساس صورتهای مالی شش ماهه باید اصلاح قیمت داشته باشند و حداقل سالی دو بار میتوانند افزایش قیمت داشته باشند. وی در پاسخ به این سؤال که در حالحاضر قیمت خودرو توسط سازمان حمایت تعیین میشود یا شورایرقابت؟ گفت: قیمت خودرو براساس دستورالعمل شورایرقابت، فرمول قیمت خودرو براساس قانون تعیین تثبیت قیمتها، محاسبه توسط سازمان حمایت و ابلاغ توسط وزارت صمت صورت میگیرد. آقایی؛ با تأکید بر اینکه قیمتهای اعلامی مربوط به خرداد نیست، بیان داشت: قیمت خودرو از سایت خودروسازان مشاهده شود.
گروه خودرو- با توجه به اینکه مدتی است تحویل خودرو توسط خودروسازان به خریداران با تأخیر مواجه شده، همین امر سبب آن شده که بیشتر فعالین بازار خودرو، گمانهزنی کنند که خودروسازان در پی افزایش قیمت محصولات خود هستند که در صورت صحت این موضوع، باید شاهد برخوردهای مسئولان رده بالا با این موضوع باشیم. […]
دیدگاه بسته شده است.