مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش خبر داد

مصرف روزانه ۲۰۳ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه در شرایط خاص تعمیرات و  واردات بنزین از مسیر تهاتر و سوآپ انجام می‌شود، با اشاره به احداث ۳۵۰ جایگاه سوخت جدید در دولت سیزدهم، گفت: روزانه ۲۰۳ میلیون لیتر فرآورده‌های نفت در کشور مصرف می‌شود. به گزارش ایسنا، جلیل سالاری؛ با بیان اینکه […]

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه در شرایط خاص تعمیرات و  واردات بنزین از مسیر تهاتر و سوآپ انجام می‌شود، با اشاره به احداث ۳۵۰ جایگاه سوخت جدید در دولت سیزدهم، گفت: روزانه ۲۰۳ میلیون لیتر فرآورده‌های نفت در کشور مصرف می‌شود. به گزارش ایسنا، جلیل سالاری؛ با بیان اینکه در این دولت ریل‌گذاری در صنعت نفت اتفاق افتاده است، اظهار کرد: از زمان شروع فعالیت در حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با چالش‌هایی مواجه بودیم که نیاز بود ریل‌گذاری پرقدرت صورت بگیرد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، افزود: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که هم کرونا از بین رفته بود و هم شاهد افزایش مصرف از یک طرف بودیم و از طرف دیگر دولت قبل نیز ۷۴۴ میلیون لیتر، تعهد صادراتی بنزین را داده بود. وی افزود: همچنین ۳۳۸ میلیون دلار به اندازه ۵۸ کشتی نیز فرآورده فروخته بودیم که پول آن هنوز برنگشته بود که نیاز به پیگیری داشت. سالاری؛ با اشاره به توسعه زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت در کشور به ویژه پس از حمله سایبری، گفت: افزون بر تأمین کارت و بومی‌سازی آن و صدور و تحویل حدود چهار میلیون کارت سوخت المثنی، هم‌اکنون مشکلی در صدور کارت سوخت نداریم و صدور آن به زیر ۱۰ روز رسیده است. وی تأکید کرد: همچنین، افزون بر بومی‌سازی کارتخوان‌‌‌ها و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، کارگاه‌های تعمیرات تجهیزات سامانه هوشمند سوخت را در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم. معاون وزیر نفت در امور پالایش، افزود: نزدیک یک میلیارد یورو پروژه در شرکت‌های پالایشی را تعیین‌تکلیف کردیم و با اقدام‌هایی که در نهادهای توسعه‌ای شرکت انجام شد، شرکت را از شرایط ضرردهی خارج کردیم. سالاری؛ با تأکید بر اینکه سه‌نرخی بودن بنزین بی‌اساس است و سیاست‌های غیرقیمتی در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: در همه حوزه‌ها با احتساب بخش نیروگاهی، سالانه معادل حدود ۹ میلیارد دلار عرضه خارج از شبکه سوخت در کشور داریم که به‌منظور مقابله با این عرضه خارج از شبکه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۹ طرح مهم را اجرایی کرده که نتایج آن جلوگیری از اتلاف و قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: روزانه ۲۰۳ میلیون فرآورده نفت را می‌سوزانیم که ۵۸ درصد آن بنزین و ۳۰ درصد گازوئیل است. وی افزود: مصرف بنزین کشور سه برابر استاندارد جهانی است. اگر ۱۰ درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم می‌شود که درآمد قابل‌توجهی برای کشور خواهد داشت. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در شرایط خاص مانند بازه‌زمانی تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، گاهی نیاز می‌شود که سوخت کشور از مسیر تهاتر و سوآپ تأمین شود که در قانون‌ پیش‌بینی شده است. وی تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به بهره‌برداری رسیده بود اما در حوزه بهره‌برداری و نگهداشت مشکلات جدی در این پالایشگاه وجود داشت که اقدامات جهادی و فنی در دولت سیزدهم باعث شد این مشکل عمده برطرف شود. سالاری؛ با بیان اینکه بعد از استقرار دولت سیزدهم ۱۶۰۰ نقطه در پالایشگاه اصفهان و در زمان کوتاهی با تعویض کالا تعمیر شد که در افزایش تولید و کیفی‌سازی مؤثر بود. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، زیان انباشه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۸ درصد بود که با اقدامات مؤثر در ارتقای کیفی و مدیریت منابع در مدت فعالیت دولت سیزدهم، شرکت از زیان خارج شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه افزایش جهشی مصرف بنزین کشور پس از کنترل کرونا امکان صادرات بنزین را از بین برد و اینکه در شرایط کرونا در سال ۱۳۹۹ با مصرف روزانه حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین و تولید حدود ۹۳ میلیون لیتر، امکان صادرات بنزین وجود داشت، اما با افزایش ۲۰ میلیون لیتری مصرف پس از کنترل کرونا، امکان صادرات بنزین عملاً وجود نداشت، اظهار کرد:  وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۹۴ میلیون لیتر بود که این ظرفیت را به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رساندیم و با انجام تمهیداتی از جمله افزایش ظرفیت شرکت‌های پالایشی، تولید بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید. سالاری؛ درخصوص وضعیت واردات بنزین نیز، گفت: واردات بنزین در قالب تهاتر و سوآپ داریم و در سال‌جاری هم منابعی برای آن درنظر گرفته شده است. وی با تأکید بر اینکه چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم، بلکه استفاده از مؤلفه‌های پتروشیمی مثل ریفورمیت و MTBE را در تولید بنزین داریم که این ریفورمیت نیز همتراز ریفورمیت پالایشگاهی، کیفیت دارد و براساس استاندار است، گفت: مصرف بنزین کشور سه برابر استاندارد جهانی است و اگر ۱۰ درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم می‌شود که درآمد قابل‌توجهی برای کشور خواهد داشت. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه هر خودروی ایرانی در هر پیمایش ۱۰۰ کیلومتر، ۱۲ لیتر به‌طور متوسط مصرف بنزین دارد که این رقم با هیچ استانداردی منطقی نیست و به‌ازای حدود ۲۴ میلیون خودرو داریم روزانه ۱۱۶ تا ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم که رقم بسیاری بالایی است، اظهار کرد: موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در کشور مورد توجه قرار نگرفته درحالی که باید این امر با استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در دستور کار جدی قرار بگیرد. امسال ۱٫۵ میلیون خودرو به ناوگان حمل‌و‌نقل کشور افزوده می‌شود که میزان مصرف آن‌‌ها پنج میلیون لیتر در روز خواهد بود. سالاری؛ دلیل کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها را تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اعلام کرد و گفت: تولید این سوخت به صورت محدود بوده مصرف‌کننده آن نیز محدود است در پالایشگاه شازند تولید بنزین سوپر داریم که عمدتاً برای ناوگان هوایی آموزشی در اولویت توزیع قرار دارد. با نهایی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند از ۱۸ اسفند تا اواسط فروردین و همچنین استفاده از کاتالیست امیدواریم بنزین سوپر به چرخه تولید سوخت کشور اضافه شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با اعلام اینکه امسال حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله جدید به بهره‌برداری می‌رسد که روند عرضه و دسترسی به فرآورده در کشور را به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای تسهیل خواهد کرد، گفت: با احتساب این خطوط، طول خطوط لوله نفت و فرآورده کشور به نزدیک ۱۶ هزار کیلومتر خواهد رسید.