یک اقتصاددان برجسته قابلیت اجرای برنامه ششم ضعیف است یکی از اقتصاددانان برجسته کشور عنوان کرد: به نظرم با توجه به نحوه تدوین برنامه ششم توسعه قابلیت اجرای آن درکشور ضعیف است و متأسفانه سازوکار اجرایی کردن آن در استانها فراهم نیست. به گزارش مهر، بایزید مردوخی ۲۳ دیماه در جلسه مشترک کانونهای مرکز هماندیشی […]
یک اقتصاددان برجسته
قابلیت اجرای برنامه ششم ضعیف است
یکی از اقتصاددانان برجسته کشور عنوان کرد: به نظرم با توجه به نحوه تدوین برنامه ششم توسعه قابلیت اجرای آن درکشور ضعیف است و متأسفانه سازوکار اجرایی کردن آن در استانها فراهم نیست.
به گزارش مهر، بایزید مردوخی ۲۳ دیماه در جلسه مشترک کانونهای مرکز هماندیشی توسعه کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، گفت: متأسفانه در ۵ برنامه توسعهای گذشته تکلیف و سهم استانها در آن مشخص نبود و این ضعف بزرگ برنامهریزی و بودجهریزی در کشور ماست.
وی با بیان اینکه برنامه در جمهوریاسلامیایران نقش اساسی خود را از دست داده است، عنوانکرد: برنامهریزی به معنای مدیریت تحول است که باید براساس آن مبحثی تغییر و نابهسامانی اصلاح شود.
وی ادامه داد: ۳۴ هزار نفر ساعت برای تدوین برنامه چهارم توسعه و ۸۵ هزار نفر ساعت هم برای برنامه ششم تاکنون وقت صرف شده است و این نشان میدهد برنامهای گرانقیمت است.
این اقتصاددان مطرح کشور با اشاره به اینکه عیب بزرگ برنامه ششم توسعه این است که کُپی روشهای قبلی برنامهریزی کشور است، اضافه کرد: با توجه به مشکلات امروز و چالشها و ابرچالشهای موجود میطلبید شیوهای دیگر در تدوین برنامه ششم بهکارگرفته میشد.
مردوخی با بیان اینکه برنامه سندی است که همه متغیرها در مجموعه را هماهنگ میکند به گونهای که تکلیف سایر متغییرها هم مشخص شود، افزود: متأسفانه این اصل هرگز در برنامههای کشور ما مدنظر قرار نگرفته است.
وی گفت: قبل از انقلاب برنامهریزی در راستای صرف درآمد نفت در امر سرمایهگذاری بود و ۱۰۰ درصد درآمد نفتی هم در اولین برنامه توسعهای کشور به این مهم اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه پارادایم اصلی برنامهریزی قبل از انقلاب نوسازی و مدرنسازی بود، اظهارداشت: برنامهریزی بعد از پیروزی انقلاب اهداف دیگری همچون داشتن جامعهای آزاد و مستقل و بدون تأثیر و نفوذ نیروی خارجی پیدا کرد.
برنامه ششم توسعه فرودگاه آمال و آرزوهای مقامات و نمایندگان مجلس
این اقتصاددان مطرح کشورعنوان کرد: همه مسایل و مباحث در برنامه ششم آمده است ولی عملاً این برنامه تبدیل به هیچ شده چراکه ثمرهای به بار نخواهد آورد.
مردوخی با اشاره به اینکه تمامی آرزوهای مقامات و نمایندگان مردم در مجلس در برنامه ششم توسعه آمده است، اضافه کرد: برنامه سندی نیست که فرودگاه تمامی آمال و آرزوها باشد بلکه سندی برای روشن کردن اولویتها است.
وی ادامه داد: هیچ دولتی آنقدر منابع و عقلانیت و آزادی ندارد که بتواند تمامی آرزوهایش را در ۵ سال برآورده کند.
وی به شاخصهای نظام تدبیر اشاره کرد و گفت: قانونمندی نخستین شاخص نظام تدبیر است که نمره ما از ۱۰۰ در بین ۲۱۵ کشوردنیا ۱۸٫۸ است.
این اقتصاددان مطرح کشور بیانکرد: کیفیت مقررات، کارایی دولت، ثبات سیاسی، آزادی بیان و حسابدهی و کنترل فساد دیگر شاخصهای نظام تدبیر هستند که به ترتیب نمره کشور ما در این شاخصها ۱۶، ۴۲، ۸، ۶.۶ و ۱۹ است.
مردوخی با اشاره به اینکه متأسفانه بدون توجه به شاخصهای مذکور برنامه ششم طراحی شده است، اظهارداشت: نمرههای ذکر شده نشان میدهد در کشور ما باید کار اساسیتری انجام شود.
وی با بیان اینکه اصلاح نظام تدبیر مستلزم تخصیص منابع است، گفت: اجرای برنامه ششم توسعه در هر سال نیازمند ۷۲۰ هزار میلیارد تومان است.
وی عنوانکرد: در برنامه ششم مباحثی هم چون احیای جنگلها و بیابانزدایی و غیره مطرح شده ولی سهم و تکلیف هیچ استانی در آن مشخص نشده است.
این اقتصاددان مطرح کشور عنوان کرد: به نظرم با توجه به مباحث عنوان شده و اشکالات موجود در برنامه ششم، این برنامه قابلیت اجرایی ضعیفی دارد و امیدواریم مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و دولت فکری برای آن کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.