چمدان محلی برای قاچاق تجهیزات پزشکی

رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی مطرح کرد چمدان محلی برای قاچاق تجهیزات پزشکی رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی، با اشاره به فعالیت تولیدکنندگان با ۳۰درصد ظرفیت تولیدی خود گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی با حدود ۳۰درصد ظرفیت تولید به‌کار خود ادامه می‌دهند زیرا با توجه به مشکلات بانکی و ارزی برای تهیه مواد اولیه دچار مشکلات […]

رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی مطرح کرد

چمدان محلی برای قاچاق تجهیزات پزشکی

رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی، با اشاره به فعالیت تولیدکنندگان با ۳۰درصد ظرفیت تولیدی خود گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی با حدود ۳۰درصد ظرفیت تولید به‌کار خود ادامه می‌دهند زیرا با توجه به مشکلات بانکی و ارزی برای تهیه مواد اولیه دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

قاسم‌نوده‌فراهانی در گفت‌وگو با میزان در ارتباط با تأمین بازار توسط تولیدکنندگان داخلی، اظهار‌کرد: با توجه به وضعیت سال‌های گذشته اقتصاد کشور حدود ۵۰درصد از مصرف کشور در حوزه تجهیزات پزشکی را تولید‌کنندگان داخلی تأمین می‌کنند.

رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی، با بیان این‌که یکی از اصلی‌‌ترین مشکل تولید‌کنندگان داخلی با توجه به رکود حاکم بر بازار فروش به صورت مدت‌دار بوده، افزود: نبود نقدینگی کافی برای تأمین مواد اولیه و پرداخت نکردن به موقع مطالبات این تولید‌کنندگان موجب شده ادامه فعالیت‌شان بیش از پیش سخت شود.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی به دلیل نبود نقدینگی کافی از فعالیت بازمانده‌اند و هرچه تولیدات انجام داده‌اند به صورت اقساطی بوده و می‌توان گفت هیچ‌گونه پول نقدی برای چرخش مالی خود دریافت نکرده‌اند.

فراهانی، گفت: با ادامه پیدا کردن وضعیت نبود نقدینگی به نظر می‌رسد تولیدکنندگان داخلی در سال‌های آینده ورشکست شده و در آینده‌ای نزدیک شاهد تعطیلی واحدهای بیش‌تری از این صنف باشیم و کالاهای بی‌کیفیت خارجی جایگزین تولیدات داخلی خواهند شد.

وی با اشاره به تأثیر کالای قاچاق بر تولید داخل اظهار‌کرد: اصناف کشور به صورت کلی با ورود و عرضه کالای قاچاق مخالف بوده اما در صنف تجهیزات پزشکی به علت گران بودن برخی از محصولات و کم حجم بودن آن‌‌ها کالاهای قاچاق اکثراً به صورت چمدانی وارد کشور می‌شود.

رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی با بیان این‌که تأثیرات تحریم‌ها و رکود بر بازار همچنان ادامه دارد، تصریح‌کرد: در سال‌های اخیر با توجه به وضع تحریم‌ها برعلیه اقتصاد ایران اصناف کشور مقاومت خوبی از خود نشان داده‌اند و حال با اجرایی شدن برجام از دولت انتظار دارند با طرح‌ها و مشوق‌های تولیدی برای صنوف مختلف اندکی وضعیت این واحد‌ها را سامان دهند.

وی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی با حدود ۳۰درصد ظرفیت تولید به‌کار خود ادامه می‌دهند زیرا با توجه به مشکلات بانکی و ارزی برای تهیه مواد اولیه دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

فراهانی در ارتباط با واردات و صادرات تجهیزات پزشکی کشور، گفت: به علت تحریم‌ها و ناتوانی در جابه‌جایی ارزی در سال‌های اخیر اکثر واردات به کشور از دو کشور چین و هند صورت می‌گرفت البته که همچنان مشکلات بانکی و انتقال ارز به صورت کلی برطرف نشده و همچنان فعالان این بخش برای صادرات و واردات با مشکل روبه‌رو هستند.

رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی، ادامه داد: در بحث صادرات تولیدکنندگان داخلی برخی از محصولات صادراتی را به کشورهای افغانستان، عراق و چند کشور دیگر صادرات انجام می‌دهند.