محدودیت در عرضه خودروهای برقی وزارت صمت را ناچار به فروش آن‌ها در سامانه کرد

عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت ایران، با بیان اینکه ورود خودروهای برقی به بازار به شرط عرضه مستمر، التهابات در بازار خودرو را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: وزارت صمت باید به دنبال تدوین برنامه‌ای بلندمدت برای عرضه خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برقی‌سازی در کشور باشد در غیر این صورت انتظار برای عرضه خودروهای […]

عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت ایران، با بیان اینکه ورود خودروهای برقی به بازار به شرط عرضه مستمر، التهابات در بازار خودرو را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: وزارت صمت باید به دنبال تدوین برنامه‌ای بلندمدت برای عرضه خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برقی‌سازی در کشور باشد در غیر این صورت انتظار برای عرضه خودروهای برقی عطش موجود در بازار خودرو را تشدید خواهد کرد. به گزارش خبرخودرو، آرمان خالقی؛ با اشاره به استقبال گسترده متقاضیان از نخستین طرح فروش خودروهای برقی، اظهار داشت: اغلب طرح‌های فروش خودرو در کشور ما با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه می‌شوند و خودروی برقی از این قاعده مستثنی نیست. به نظر می‌رسد با توجه به حرکت صنعت خودرو به سمت تولید خودروهای الکتریکی در آینده و رشد تقاضا برای این خودرو‌ها در سال‌های آتی، اقبال مردم به خرید خودروهای برقی افزایش یافته است. وی ادامه داد: از سوی دیگر با تحویل خودروهای برقی به متقاضیان، امکان فروش این خودرو‌ها در بازار با قیمتی بالاتر از نرخ عرضه شده در سامانه یکپارچه وجود دارد. بنابراین جاذبه خرید خودروهای بنزینی شامل خودروهای برقی نیز خواهد شد. کمااینکه جذابیت خودروهای برقی برای متقاضیان بیشتر نیز خواهد بود. عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت ایران، در پاسخ به این پرسش که آیا ۱۴۰ هزار متقاضی شرکت‌کننده در نخستین طرح فروش خودروهای برقی، مصرف‌کننده واقعی بوده و یا با انگیزه کسب سود در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: با توجه به اینکه نیت افراد از شرکت در این طرح مشخص نیست، بنابراین نمی‌توان با قطعیت به این پرسش پاسخ داد. اما به هر حال بخشی از متقاضیان مصرف‌کننده واقعی و برخی دیگر به دنبال استفاده از این فرصت اقتصادی و سود حاصل از فروش خودروهای برقی بوده‌اند و در نهایت این خودرو‌ها به دست مصرف‌کننده خواهند رسید.  خالقی؛ در ادامه یادآور شد: نکته حائزاهمیت در این طرح فروش، ثبت‌نام ۱۴۰ هزار نفر برای ۱۰ هزار دستگاه خودرو و تقاضای حدود ۱۵ برابری نسبت به عرضه است که نشان می‌دهد شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو موجب شده در کشور ما برای هر خودرویی ولو خودروهای برقی متقاضی زیادی وجود داشته باشد. لذا با توجه به صف طویل خرید خودروهای برقی در کشور، سیاست‌گذاران باید به منظور پاسخگویی به نیاز بازار به سرعت زمینه را برای ورود تولیدکنندگان خودروهای برقی به این عرصه فراهم کنند. وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا وزارت صمت که مدعی عدم قیمت‌گذاری خودروهای برقی است این خودرو‌ها را در سامانه یکپارچه عرضه کرده است، گفت: محدودیت در عرضه خودروهای برقی وزارت صمت را ناچار به فروش آن‌ها در سامانه کرده است. در رابطه با تعیین قیمت نیز حتی اگر خودروهای برقی مشمول قوانین قیمت‌گذاری نشوند، با توجه به تقاضای بالای این خودرو‌ها نسبت به عرضه نمی‌توان اجازه داد واردکنندگان به هر قیمتی که می‌خواهند، این خودرو‌ها را به بازار عرضه کنند و قطعاً وزارت صمت باید نسبت به تعیین قیمت منطقی برای خودروهای برقی اقدام کند. عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت ایران، با بیان اینکه ورود خودروهای برقی به بازار به شرط عرضه مستمر التهابات در بازار خودرو را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: وزارت صمت باید به دنبال تدوین برنامه‌ای بلندمدت برای عرضه خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برقی‌سازی در کشور باشد در غیر این صورت انتظار برای عرضه خودروهای برقی عطش موجود در بازار خودرو را تشدید خواهد کرد. خالقی؛ در پایان تأکید کرد: همچنین خودروهای برقی به جهت نداشتن آلایندگی گزینه بسیار مناسبی برای کلانشهر‌ها هستند و قطعاً نقش به‌سزایی در سلامت محیط‌زیست خواهند داشت.