در شرایط عدم تعادل در عرضه و تقاضای ورود خودرو به بورس باعث افزایش قیمت خواهد شد

درخصوص ورود خودرو به‌بورس، نظرات متفاوتی وجود دارد؛ موافقان عرضه خودرو در بورس، این شیوه را عاملی در مسیر کمرنگ شدن دلالی در بازار خودرو، ارزان‌تر رسیدن خودرو به دست مشتری و همچنین افزایش سود تولیدکننده می‌دانند و معتقدند که با این روش در میان‌مدت نیز با شکل‌دهی رقابت در بورس، ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، […]

درخصوص ورود خودرو به‌بورس، نظرات متفاوتی وجود دارد؛ موافقان عرضه خودرو در بورس، این شیوه را عاملی در مسیر کمرنگ شدن دلالی در بازار خودرو، ارزان‌تر رسیدن خودرو به دست مشتری و همچنین افزایش سود تولیدکننده می‌دانند و معتقدند که با این روش در میان‌مدت نیز با شکل‌دهی رقابت در بورس، ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوع‌تر شدن تولیدات و افزایش تیراژ را شاهد خواهیم بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، این طیف معتقدند با توجه به سازوکار قیمت‌گذاری خودرو در دهه گذشته که سبب زیان دیدن خودروساز و مصرف‌کننده شده، عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد تا بدین‌وسیله علاوه بر اینکه تا حدی قوانین بازار بر فروش خودرو حکم‌فرما شود، خودروساز نیز بتواند محصولات خود را بدون ضرر به فروش برساند و با کاهشی شدن قیمت بازار تا برابر شدن آن با قیمت کشف‌شده در بورس، این کالا بتواند به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. البته این دسته از کارشناسان می‌گویند؛ ایجاد یک بازار منطقی و متعادل در مورد خودرو که در اثر شوک‌های قیمتی دچار نوسان کمتری شود، نیازمند عرضه و تقاضای متعادل در آن بازار است و آنچه که مشخص است این شیوه نمی‌تواند این تعادل را حفظ کند. به عبارتی دیگر چون توان عرضه زیاد و مداوم خودرو برای شرکت‌های خودروسازی وجود ندارد و تقاضاکنندگان نیز عده محدودی از جامعه هستند که امکان فروش مجدد خودرو برای آنان وجود ندارد، بنابراین اساساً بازاری درخصوص خودرو شکل نمی‌گیرد، بلکه عرضه در بورس صرفاً سازوکاری برای عرضه تعدادی محدودی خودرو به عده زیادی از متقاضیان است. در این زمینه رضا تقی‌پور؛ رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی، معتقد است که در شرایطی که میزان عرضه و تقاضای خودرو تعادل ندارد، عرضه خودرو در بورس باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد و به ضرر خریداران است. وی معتقد است که امروز بازار خودرو دچار عدم تعادل و عدم توازن در عرضه و تقاضاست. بخشی از تقاضا در بازار خودرو کاذب است، چرا که خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است و بیشتر افراد، خرید خودرو را با نگاه سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خود انجام می‌دهند و تقاضای آن‌ها برای خرید خودرو واقعی نیست. نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: البته نیاز واقعی بازار خودرو را هم باید در نظر بگیریم. ما برآوردی با همکاری وزارت صمت انجام دادیم و مشخص شد سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو نیاز داریم. تقی‌پور؛ تأکید کرد: تا زمانی که مجموع تولید داخلی و واردات خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه نرسد، عدم توازن و تعادل را در بازار خودرو خواهیم داشت. در این شرایط که میزان عرضه و تقاضای خودرو تعادل ندارد، عرضه خودرو در بورس باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد و به ضرر خریداران است.

****