دولت بر تأمین حقابه تالاب هامون در مذاکره با افغانستان تأکید دارد

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این که تالاب هامون وضعیت مناسبی ندارد، از تأکید رییس‌جمهوری برای تأمین حقابه این تالاب در مذاکره با افغانستان خبر داد. فرهاد دبیری در این زمینه افزود: پارسال در تالاب هامون سال پرآبی را تجربه کردیم اما امسال وضعیت خوبی ندارد. وی افزود: مذاکرات […]

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این که تالاب هامون وضعیت مناسبی ندارد، از تأکید رییس‌جمهوری برای تأمین حقابه این تالاب در مذاکره با افغانستان خبر داد.

فرهاد دبیری در این زمینه افزود: پارسال در تالاب هامون سال پرآبی را تجربه کردیم اما امسال وضعیت خوبی ندارد.

وی افزود: مذاکرات برای تأمین حقابه‌ هامون با افغانستان ادامه دارد. دبیری ادامه داد: البته طرف افغان به حقابه از هیرمند اعتقاد ندارد اما ما همچنان تلاش می‌کنیم تا حق هامون را دریافت کنیم.

افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: آمار نشان می‌دهد تراز آب دریاچه ارومیه سال گذشته ۱۲۷۰٫۲۱ بود که امسال به ۱۲۷۰٫۵۴رسیده است.

وی ادامه‌داد: اکنون مساحت دریاچه ٢١٠ هزار هکتار است در حالی که سال گذشته در همین زمان ١٦٠ هزار هکتار بود.

افزایش ۶ درصدی مناطق حفاظت شده کشور تا ۳ سال آینده

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست، وسعت مناطق حفاظت شده تحت مدیریت این سازمان را ۱۷ میلیون هکتار معادل ۱۱ درصد مساحت کل کشور اعلام و گفت: این رقم باید تا ۳ سال آینده به ۱۷ درصد برسد.

حمید گشتاسب با بیان این‌که افزایش مناطق حفاظت شده در دستور کار سازمان قرار دارد، افزود: این مناطق در قالب پارک ملی، اثر طبیعی – ملی، پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت شده مدیریت می‌شود.

اجرای برنامه جامع مدیریت مناطق حفاظت شده در ۱۳۱ منطقه

وی همچنین از اجرایی شدن طرح حفاظتی برنامه جامع مدیریت در ۱۳۱ منطقه حفاظت‌شده کشور خبر داد و گفت: بیش از ۲۷۸ منطقه حفاظت‌شده در ایران وجود دارد که در دیگر مناطق هم اجرا می‌شود.

وی به کمبود محیط‌بان در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ محیط‌بان در کشور در راستای حفاظت از عرصه منابع طبیعی فعالیت می‌کنند که این تعداد محیط‌بان با توجه به مناطق حفاظتی، بسیار کم است.

 ارتقای شیرکوه یزد از منطقه شکار ممنوع به حفاظت‌شده

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست از ارتقای منطقه شکار ممنوع شیرکوه یزد به منطقه حفاظت شده نیزخبر داد و گفت: این منطقه به‌زودی پس از تأیید شورای عالی محیط‌زیست به منطقه حفاظت شده تبدیل می‌شود.

۳ تالاب کشور درگیر آنفلوآنزای حاد پرندگان

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تالاب‌های میقان در استان مرکزی، میانکاله و فریدونکنار در استان مازندران درگیر آنفولانزای فوق حاد پرندگان است.

مجید خرازیان مقدم با بیان این‌که اکنون ۴۵ کشور دنیا درگیر آنفولانزای حاد پرندگان هستند، افزود: براساس اعلام سازمان دامپزشکی در ۱۱ استان کشور این بیماری مشاهده شده است.

وی اظهارکرد: بنا به اعلام سازمان دامپزشکی، پرندگان مهاجر منشأ این بیماری هستند که در این صورت ۲۵۰ سایت پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور در معرض خطر قرار دارند و بر این اساس، سازمان محیط‌زیست برای انجام اقدامات پیشگیرانه نیاز به اعتبار دارد.

وی گفت: آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که هزار و ۵۴۰ قطعه پرنده در تالاب میقان تلف شده و تلفات در تالاب‌های دیگر کم‌تر است.

کاهش ۵۱ درصدی آتش‌سوزی در مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط‌زیست

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: میزان آتش‌سوزی جنگل در مناطق چهارگانه تحت پوشش سازمان در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود ۵۱ درصد کاهش داشته است.

علی تیموری در این زمینه افزود: در سال ۹۳ حدود ۶ هزار و ۵۷۴ هکتار آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه رخ داده بود که این رقم در سال ۹۴ به ۳ هزار و ۳۹۴هکتار کاهش یافت.

هشتاد درصد باغ وحش‌های کشور مجوز محیط‌زیستی دارند

وی همچنین گفت: از مجموع ۸۰ باغ وحش، مراکز نگهداری حیوانات و باغ پرندگان در کشور ۸۰ درصد آن‌ها مجوز سازمان محیط‌زیست را اخذ کرده‌اند.

استرداد ۳ هزار هکتار زمین از مراکز تکثیر و پرورش حیوانات

تیموری درباره مراکز تکثیر و پرورش گونه‌ها گفت: سازمان محیط‌زیست از سال‌ها پیش به ۶۶ مرکز تکثیر و پرورش گونه‌ها مجوز داده بود که از این تعداد ۴۰ مجموعه فعال نبودند، اما زمین دریافت کرده بودند که به حدود ۳ هزار هکتار می‌رسید از این رو با هماهنگی با منابع طبیعی نامه استرداد این زمین‌ها به منابع طبیعی نوشته شد.

جریان‌سازی تنوع زیستی یکی از اهداف کلان کشور است

مدیرکل دفتر موزه طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: جریان‌سازی در راستای حفاظت از تنوع زیستی به عنوان یکی از اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران در این دوره مطرح شده است تا بتوان شکل مناسب حفاظت را نهادینه کرد.

اصغر مبارکی بر نقش رسانه‌ها در این زمینه تأکیدکرد و افزود: نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از تنوع زیستی و اهمیت دادن به آن کار مهمی است که رسانه‌ها می‌توانند به خوبی انجام دهند.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، تمام مردم جامعه باید از وضعیت زیستگاه‌ها و محیط‌زیست کشور مطلع شوند و نسبت به حفاظت و بهبود وضعیت احساس مسؤولیت کنند.

 پایان استخراج فسیل‌های مراغه تا آخر دی‌ماه

مبارکی به استخراج فسیل‌های مراغه اشاره کرد و گفت: این فسیل‌ها در منطقه کوچکی در بافت شهری مراغه کشف شده‌اند که استخراج آنها آغاز و امیدواریم تا آخر دی ماه به پایان برسد.

مالیات سبز برای جبران ایجاد آلاینده‌ها است

محسن حاج میرزایی دبیر هیأت دولت اعلام کرد : واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی برای تولید خود هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند و با احتساب این هزینه‌ها در حساب‌های مالی خود و پس از کسر هزینه‌ها به سود دست می‌یابند در کنار هزینه‌هایی که خود برای تولید می‌کنند هزینه‌هایی را نیز به جامعه تحمیل می‌کنند که یک هزینه بیرونی محسوب می‌شود و در بسیاری از موارد این هزینه‌ها به حساب نمی‌آیند. یکی از این هزینه‌ها، میزان آلایندگی هر واحد تولیدی است که هزینه‌های متعددی را به جامعه تحمیل می‌کند.

وقتی این هزینه‌ها به حساب نمی‌آیند چون هزینه محسوب نمی‌شوند کسی نیز در صدد کاستن و به حداقل رساندن آن نیست و اصولاً رابطه تولید کننده با آن رابطه با دیگر هزینه‌های داخلی نیست.

هیأت وزیران در ادامه بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده این هزینه خارجی را نیز به هزینه‌های داخلی افزود و مالیاتی را به عنوان مالیات سبز تعیین کرد تا واحدهایی که حد مجاز و استاندارد محیط‌زیست را رعایت نمی‌کنند براساس معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخ‌های نیم، یک و یک و نیم در صد به ماخذ فروش یا درآمد ارایه خدمات حسب مورد مشمول مالیات سبز شوند.

این تصمیم علاوه بر این‌که محیط‌زیست ما را پاک‌تر و قابل زیست‌تر می‌کند به ارتقای استاندارد واحدهای تولیدی ما نیز کمک خواهد کرد و انگیزه بیش‌تری به تولید کنندگان برای بهبود محیط‌زیست می‌دهد.

احیاء خلیج گرگان و تالاب میانکاله، اولویت سازمان محیط‌زیست

پروین فرشچی، معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط‌زیست در این زمینه افزود: سازمان محیط‌زیست برای تسریع در احیای خلیج گرگان تا تالاب میانکاله کار گروه ملی تشکیل داده و تصمیم این کارگروه نیز در دستور کار مجریان قرارداده می‌شود.

وی لایروبی کانال انتقال آب به تالاب میانکاله و انتقال آب از دریای خزر به این تالاب را از مهم‌ترین راهکار‌ها برای احیای آن اعلام کرد.

موافقت مشروط با پرورش ماهی در قفس

وی همچنین گفت که تولید ۲۱۰ هزار تن ماهی در قفس برای حفاظت از ذخایر دریایی کشور در برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور پیش‌بینی شده است.

۳ دانشگاه ایران در بین ۵۰۰ مؤسسه سبز جهان

براساس رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» در سال ۲۰۱۶ در زمینه توسعه پایدار در مؤسسه‌های آموزشی – پژوهشی، دانشگاه‌های «زنجان»، «فردوسی مشهد»، و «تهران» توانسته‌اند در فهرست مؤسسه‌های برتر این نظام رتبه‌بندی قرار گیرند.

دانشگاه زنجان با ۵۹۷۱ امتیاز در رتبه ۷۵، دانشگاه فردوسی مشهد ۴۴۸۴ امتیاز در رتبه ۲۳۸ و دانشگاه تهران ۳۱۰۹امتیاز در رتبه ۴۳۱ جهانی قرار دارند.

محیط‌زیست در باره اراضی واگذارشده پارک ملی خجیر گزارش می‌دهد

مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با همکاری محیط‌زیست استان تهران در حال تهیه بسته اطلاعاتی از میزان واگذاری، مکان و وضعیت کنونی فاز ۸ شهرک پردیس در پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار هستیم و تا چند روز آینده این گزارش آماده و به مراجع تصمیم‌گیر ارسال می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی می‌شود

فرهاد دبیری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ایران در نظر دارد بخش‌های واجد شرایط از این جنگل‌ها شامل ۹ تا ۱۰ سایت را به منظور میراث طبیعی جهانی در یونسکو به ثبت برساند.

تخصیص ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار برای دریاچه ارومیه امضا شد

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت : برای احیای دریاچه ارومیه حدود هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان از محل ماده ۱۰ و ۱۲ (بودجه‌های اضطراری) تأمین می‌شود که تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان آن امضا شد.