نگاهی به اصلی‌‌ترین معضل بازنشستگان

بازنشستگی یعنی بخار شدن پس‌انداز یک عمر در گرمای تورم چند دهه‌ای!

علی غلام فراهانی- دور و بَر خود را که خوب نگاه کنی، افراد سالخورده را می‌بینی؛ همان‌ها که در دوران جوانی خود، توانشان را برای خدمت به کشور گذاشتند و در کنارش از حقوق خود، بخشی را به بیمه پرداخت کردند تا در روزهای پیری عصای دستشان باشد. حال آنان بعد از دهه‌ها خدمت، چشم […]

علی غلام فراهانی- دور و بَر خود را که خوب نگاه کنی، افراد سالخورده را می‌بینی؛ همان‌ها که در دوران جوانی خود، توانشان را برای خدمت به کشور گذاشتند و در کنارش از حقوق خود، بخشی را به بیمه پرداخت کردند تا در روزهای پیری عصای دستشان باشد. حال آنان بعد از دهه‌ها خدمت، چشم انتظار دریافت حقوق متناسب خود هستند اما تورم کمرشکن چند دهه‌ای در کشور باعث شده، تا آنان بیش‌ترین خسارت را نسبت به دیگر اقشار جامعه ببینند زیرا دیگر توانشان برای ادامه تلاش به نسبت دوران جوانی به شدت کاسته شده و بسیاری از آنان نیز دیگر توانی برای انجام کار ندارند. به عبارت ساده پولی که بازنشستگان فعلی در زمان خدمتشان به بیمه پرداخت کرده‌اند، زیر تورم شدید این سال‌ها از بین رفته و حتی آب باریکه‌ای از آن برایشان به جای مانده است! با ادامه شرایط فعلی می‌توان گفت که بازنشستگان؛ آیینه تمام‌نمای ما هستند، نسلی که بعد از عمری خدمت کردن به جامعه حالا لنگ خرج و مخارج خود هستند! مقوله سالمندی و بازنشستگی از موضوعات مهم در تصمیم‌سازی‌های هر کشور محسوب می‌شود، به‌طوری‌که در جهان به‌ویژه در کشورهای پیشرفته، محور برنامه‌ها برای این قشر بر ارتقای امیدواری و رفاه بیشتر گذاشته شده و با توجه به روند روبه ‌رشد جمعیت سالمندی، توجه به خواسته‌ها و مسائل این قشر از موضوعات مهم کشور‌ها است. بازنشستگی به معنای کناره‌گیری از ادامه شغل به علل متفاوت نظیر بالا بودن سن، بیماری یا از کارافتادگی است. سال‌هایی که افراد در بازنشستگی سپری می‌کنند، تقریباً برابر با سال‌های اشتغال آن‌‌ها است؛ بیشتر افرادی که داوطلبانه بازنشسته می‌شوند، طی مدت دو سال به دلایل گوناگونی ازجمله واکنش‌های منفی نسبت به بازنشستگی، احساس مؤثر نبودن، مشکلات اقتصادی یا تنهایی، دوباره شروع به کار می‌کنند.

همسان‌سازی؛ کیمیا می‌شود؟

با اعتراضات مداوم بازنشستگان نسبت به مشکلاتشان، مجلس تصمیم گرفت تا بعد از سال‌ها، فکری اساسی به حالشان کرده و به همین خاطر طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به تصویب رساند. مطابق مصوبه مجلس و در برنامه هفتم توسعه، امسال ۴۰ درصد و در دو سال بعد مجموعاً ۶۰درصد حقوق بازنشستگان با دستمزد دریافتی شاغلان همتراز خود، متناسب‌‌سازی خواهد شد و در نهایت به ۹۰ درصد حقوق دریافتی شاغلان همتراز خواهد رسید. برای همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری که حقوق آن‌ها را دولت می‌پردازد، در قانون بودجه امسال منابع خوب و پایداری پیش‌بینی شده و قرار شد از محل افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده، ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای متناسب‌سازی حقوق این گروه از بازنشستگان تأمین شود.

نگرانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از عدم اجرای متناسب‌سازی حقوق

بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، می‌گویند: کسانی که فرمولِ متناسب‌سازی را نوشته‎‌اند، بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را در نظر نگرفتند چراکه فرمول نوشته شده به کارِ ما نمی‌آید. جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در تماس با ایلنا، از نامشخص بودنِ اجرای متناسب‌سازیِ حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی ابراز نگرانی کردند و گفتند: برنامه هفتم توسعه منابع متناسب‌سازیِ حقوق را از یک درصد افزایش ارزش‌افزوده تعیین کرده است که ظلم است. اگر این منابع برای بازنشستگان کشوری و لشکری استفاده شود و بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از آن بهره‌ای نبرند، رسیدنِ حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد شاغلان متناظر نه‌تنها سودی برای ما ندارد که به ضرر بازنشستگان سایر سطوح نیز است و حقوق آن‌‌ها را کاهش می‌دهد. آن‌‌ها از نمایندگان بازنشستگان می‌خواهند تا موضوع تغییر فرمول متناسب‌سازی و بعد اجرای آن برای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را با جدیت پیگیری کنند. این بازنشستگان به مستمریِ خود اشاره می‌کنند و می‌گویند: عدم اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی و عدم تعیین حقوق مطابق با افزایش هزینه‌های زندگی، سطح معیشت ما را کاهش داده و با افزایش متناسب‌سازی انتظار داریم بخشی از این مشکل حل شود. آن‌‌ها همچنین با اشاره به هزینه‌های سنگینِ درمان می‌گویند: مستمریِ ناچیز و بیمه پایه و تکمیلیِ ناکارآمد، فشار زندگی را برایمان سخت‌تر کرده است. متناسب‌سازیِ حقوق، کم‌ترین کاری است که می‌توانند برای ما انجام دهند.