اصلاح و بهروزرسانی «تنقیح» قوانین توسط هوشمصنوعی یکی از پروژههای مجلس بود که با اصلاح ۲۶۵ ماده قانونی در فاز اول اجرایی شد؛ اما فاز دوم و تکمیل این طرح در هالهای از ابهام قرار دارد. به گزارش پیوست، کلیه دستگاههای حکومتی که قوانین و مقررات وضع میکنند از قبیل هیئت دولت، شورایعالی انقلاب فرهنگی، […]
اصلاح و بهروزرسانی «تنقیح» قوانین توسط هوشمصنوعی یکی از پروژههای مجلس بود که با اصلاح ۲۶۵ ماده قانونی در فاز اول اجرایی شد؛ اما فاز دوم و تکمیل این طرح در هالهای از ابهام قرار دارد. به گزارش پیوست، کلیه دستگاههای حکومتی که قوانین و مقررات وضع میکنند از قبیل هیئت دولت، شورایعالی انقلاب فرهنگی، هیئت عمومی دیوان عالی کشور، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و دستگاههایی که مقررات آنها لزوم اجرا دارد، موظفند تمام مصوبات خود را برای اعمال قانون تنقیحسازی به مجلس شورای اسلامی ارسال کنند و ورود هوشمصنوعی به اجرای این قانون در مجلس برای تنقیح قوانین اولینبار در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ صورت گرفت. مرکز پژوهشهای مجلس، درباره سنجش تنقیح قوانین به دست هوشمصنوعی گزارشی مبنی بر موفقیت ۹۹ درصدی منتشر کرد. مرکز پژوهشها در این گزارش نوشته بود: «با توجه به تعداد زیاد و تراکم قوانین و مقررات در کشور، فصل نوین این مرکز در تنقیح قوانین، استفاده از هوشمصنوعی بهعنوان دستیار یا جایگزین هوش انسانی بوده است که این امر صرفهجویی قابلتوجهی در نیروی انسانی و کارشناسی به همراه داشته است.» در این گزارش، بابک نگاهداری؛ رئیس مرکز پژوهشهای مجلس درباره آینده تنقیح قوانین با استفاده از هوشمصنوعی ذکر کرد: «گامهای بعدی هوشمندسازی سامانه تنقیح قوانین بخشهایی چون طراحی مدل کدگذاری هوشمند کلیه قوانین، ارائه مدل نسخ ضمنی برای همه کدها، طراحی سامانه جامع هوشمند و تعاملی قوانین، تطبیق هوشمند طرحها و لوایح با قوانین و طراحی مدل تنظیم هوشمند قوانین جامع را شامل میشود. پس از حدود دو سال کار پژوهشی در زمینه تنقیح قوانین با هوشمصنوعی، خروجی کار بیانگر آن است که این مهم به صورت کارا و عملیاتی و با اتقان کافی قابل انجام است.»
احتیاج به هوش انسانی در فاز دوم تنقیحسازی قوانین
مصطفی طاهریان؛ رئیس سابق کمیسیون صنایع در مجلس یازدهم، درباره وضعیت تنقیح قوانین توسط هوشمصنوعی میگوید: تنقیح قوانین توسط هوشمصنوعی در مجلس یازدهم توسط کمیسیون صنایع انجام شد. ۲۴۵ ماده قانونی توسط هوشمصنوعی در این کمیسیون تنقیح شد که بعضی از این مواد خود، قانون کاملی بود. در فاز یک تنقیح قوانین مفصلی انجام دادیم که تنقیح، تصویب و ابلاغ شد. در فاز یک این فرآیند تنقیحسازی قوانین از سال ۱۳۰۲ تا سال ۱۴۰۲ یعنی قوانین ۱۰۰ سال را که میتوانستیم هرس کنیم، انجام دادیم. در فاز اول سراغ قوانینی رفتیم که دردسر و زحمت کمتری برای هرس داشت؛ به تعبیری قوانین قدیمی و استفاده نشده بود. او به فاز دوم این فرآیند اشاره کرد و گفت: در فاز دوم تنقیح قوانین که باید در مجلس دوازدهم انجام شود علاوه بر هوشمصنوعی به دقت و کار هوش انسانی نیز نیاز داریم. عبدالوحید فیاضی؛ نمایندهای که در دوره نهم نیز حضور داشت، درباره تنقیح قوانین به دست هوشمصنوعی به اولویت نداشتن این موضوع در مجلس اشاره کرد و برخلاف انتظاراتی که از یک سال پیش به وجود آمده بود از ادامه داشتن تنقیح قوانین به شکل سنتی خبر داد. فیاضی؛ گفت: در حالحاضر برای تنقیح قوانین به مدل سنتی کار میکنیم و به علت اینکه تاکنون گزارشی بابت پیگیری تنقیح قوانین به دست هوشمصنوعی از ما خواسته نشده است، سعی میکنم اظهارنظر نکنم اما اعتقاد دارم اگر بتوانیم بهرهای از هوشمصنوعی داشته باشیم در جریان قانونگذاری، فعالیت نمایندگان تسریع خواهد شد و این تکنولوژی جایگاه خوبی در قوهمقننه پیدا خواهد کرد. با توجه به کارکرد هوشمصنوعی در مجلس طبق گفته بابک نگاهداری؛ انتظار میرفت در تنظیم ردیف بودجه و ترتیببندی آنها که اخیراً تمام شده از هوشمصنوعی استفاده شود اما بهروز محبی نجمآبادی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس یازدهم، درباره کارکرد هوشمصنوعی اظهار بیاطلاعی کرد. محبینجمآبادی؛ خیلی کوتاه درباره استفاده از هوشمصنوعی در تنقیح قوانین میگوید: استفاده از هوشمصنوعی در کشور خود نیازمند قانون است. گزارشی درباره تنقیح قوانین با استفاده از هوشمصنوعی و تأثیرات آن نداشتهایم. حسین حقوردی؛ نماینده دورههای یازدهم و دوازدهم که سابقه حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون تلفیق را داشته نیز از ورود هوشمصنوعی به تنقیح قوانین اظهار بیاطلاعی کرد. حقوردی؛ گفت: تنقیح قوانین در مجلس از ضرورتهای قانونگذاری است و حتماً باید انجام شود. حال اگر هوشمصنوعی و تکنولوژیهای نوین بتواند کمک کند تا قوانین مشابه و مزاحم و همدیگر را نقض میکنند را بشناسیم و به یک قوانین جامع و کامل برسیم. این فرآیند بزرگی در قانونگذاری است و هوشمصنوعی میتواند کمک کند قوانینی که کارآمد است و مردم به آن نیاز دارد را بشناسیم و روی آن تأکید کنیم. دوره دوازدهم مجلس به تازگی آغاز شده و باید دید آیا روند مثبت استفاده از هوشمصنوعی برای بهروزرسانی قوانین ادامه مییابد یا خیر.
دیدگاه بسته شده است.