مشکلات ارزی خودروسازان و قطعه‌سازان را به فکر صادرات انداخت

گروه خودرو- تأمین ارز مورد نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان برای ساخت قطعات مورد نیازشان به بزرگ‌‌ترین مسئله این حوزه تبدیل شده و روزبه‌روز نیز شاهد آن هستیم که مطالبات قطعه‌سازان روبه افزایش پیش می‌رود و اگر این نحوه تأمین ارز ادامه یابد، خطرات زیان‌باری را به این صنعت وارد خواهد کرد. اما این تنگنای ارزی […]

گروه خودرو- تأمین ارز مورد نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان برای ساخت قطعات مورد نیازشان به بزرگ‌‌ترین مسئله این حوزه تبدیل شده و روزبه‌روز نیز شاهد آن هستیم که مطالبات قطعه‌سازان روبه افزایش پیش می‌رود و اگر این نحوه تأمین ارز ادامه یابد، خطرات زیان‌باری را به این صنعت وارد خواهد کرد. اما این تنگنای ارزی نیز باعث شده تا قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی به فکر صادرات محصولاتشان باشند و در صورت عملی شدن این اقدام، باید دید که این صنعت به کدام سمت و سو خواهد رفت. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان ایران، افزود: در شرایطی که شورای‌رقابت، وظیفه قیمت‌گذاری را به وزارت صمت و سازمان حمایت محول کرده است، اما همچنان در این خصوص اقدامی انجام نمی‌شود. وی با بیان اینکه اگر دولت بنا دارد به دلالان یارانه بدهند و رانت به جیب این افراد برود، باید به صنعت خودرو هم برای جبران زیان، خسارت پرداخت کند، تصریح کرد: طبق ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی اگر دولت به هر دلیلی قیمت یک کالایی را کمتر از قیمت تمام‌شده آن تعیین کرد، باید کمک‌زیان به شرکت تولیدکننده پرداخت کند یعنی باید به سهامداران و این دو خودروساز زیان پرداخت شود تا بیش از این متحمل ضرر نشوند؛ زیانی که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری شکل گرفته است. آن ‌هم در شرایطی که تورم در اقتصاد همچنان بالا است و روند زیان‌دهی روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. وی با اشاره به افزایش زیان انباشته خودروسازان، تأکید کرد: با عبور از قیمت‌گذاری دستوری و خروج شرکت‌های خودروساز از جریان زیان، شرکت‌ها امکان بیشتری برای ارتقای کیفی تولیدات و همچنین پرداخت به موقع مطالبات قطعه‌سازان خواهند داشت در واقع در چنین شرایطی مشتریان هم می‌توانند توقع کیفیت بهتری را از خودروسازان داشته و مسیر سرمایه‌گذاری شرکت‌ها برای رشد کیفیت و توسعه محصول هموارتر می‌شود. این مقام مسئول در انجمن خودروسازان، در ادامه بخشی از افزایش هزینه تولید و قیمت محصولات خودروسازان را متأثر از اعمال استانداردهای جدید عنوان کرد و افزود: امروز بخشی از هزینه و قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی به جهت ارزبری قطعاتی که در داخل تولید نمی‌شود به عبارتی یک‌سوم از ارزبری خودرو‌ها به جهت استانداردهای جدید مانند استاندارد بدنه و تأمین ورق‌های فولادی است که در داخل امکان تولید و تأمین آن‌ها توسط فولادمبارکه وجود ندارد. نعمت‌بخش؛ همچنین درخصوص جریان تأمین ارز خودروسازان، گفت: از ابتدای سال روند تخصیص ارز با مشکل مواجه شده است در حالی که به هر میزان جریان تخصیص ارز با سرعت انجام شود و مشکل نقدینگی سریع‌تر حل شود، شاهد رشد تولید و سرعت گرفتن روند تولید خودرو خواهیم بود. به گفته دبیر انجمن خودروسازان، در صورتی که نیاز ارزی و ریالی خودروسازان رفع شود، می‌توان برنامه تولید یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال‌جاری عملی کرد، رقمی که نیاز همه خودروسازان چه بخش‌خصوصی و چه ایران‌خودرو و سایپاست و در صورت تحقق آن می‌توان به برنامه تولید مدنظر وزیر صمت تا پایان سال امیدوار بود. رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، ضمن اعلام درخواست بیش از ۲۰۰ قطعه‌ ایرانی توسط خودروسازان روسی با آغاز ثبت‌نام در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی به صحبت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درخصوص بخش تولید اشاره کرد و گفت: قطعاً هر گامی که در جهت رفع موانع و حمایت از تولید برداشته شود، مثمرثمر خواهد بود. همچنین محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور نیز، ضمن اشاره به آغاز ثبت‌نام حضور خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۴ مسکو از ۱۹ خردادماه، اظهار کرد: امسال صنعتگران ایرانی برای سومین سال پیاپی، در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. طی دو دوره‌ گذشته شاهد شکل‌گیری تفاهم‌نامه‌ها و بعضاً قراردادهایی میان طرف ایرانی و روسی در این نمایشگاه بودیم و برخی قطعه‌سازان، تولیدات خود را روانه این کشور کردند. وی اعلام کرد: با آغاز ثبت‌نام‌ها، تا امروز خودروسازان روسی فهرستی بیش از ۲۰۰ قطعه مورد نیاز خود را برای تأمین از سوی صنعتگران ایرانی ارائه و ثبت درخواست کرده‌اند. وی ضمن تأکید بر اینکه حضور در بازار بزرگ خودروی روسیه، نیازمند پیگیری و ممارست است، گفت: بنابراین به‌طور قطع، فقط با یک بار سفر به این کشور، صنعتگران نمی‌توانند موفق به کسب سهمی از بازار این همسایه شمالی شوند. این فعال صنعت قطعه کشور، ضمن اشاره به حمایت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از این نمایشگاه، یادآور شد: در ادوار گذشته نیز این حمایت را شاهد بودیم و همواره سازمان صنایع کوچک پای کار بوده است و چنانچه شرکتی از شهرک‌های صنعتی در نمایشگاه حضور می‌یافت، به‌عنوان مشوق بخشی از هزینه‌های نمایشگاهی را متقبل می‌شد. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان، در ادامه با بیان اینکه علی‌رغم گذشت حدود سه ماه از سال ۱۴۰۳، هنوز وضعیت مطلوبی را در صنعت قطعه‌سازی شاهد نیستیم، تصریح کرد: متأسفانه حتی تولیدات کمتری نسبت به سال گذشته به ثبت رسیده که دلیل اصلی آن عدم گشایش مناسب اعتبارات ارزی برای تأمین مواد، ملزومات و قطعات مورد نیاز است؛ بنابراین امیدوار هستیم که دستگاه‌هایی همچون بانک‌مرکزی در روش‌های خود تجدیدنظر کرده تا بهبود وضعیت تولید را شاهد باشیم. نجفی‌منش؛ ضمن اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و صحبت‌‌ها و وعده‌هایی که کاندیدا‌ها درخصوص تولید دارند، گفت: کمک به رفع موانع تولید و در مجموع هر گامی که در جهت حمایت از تولید برداشته شود، قطعاً مثمرثمر خواهد بود.