اولین مسافر برجام بر زمین نشست

نشستن اولین هواپیمای خریداری شده هما از ایرباس در فرودگاه مهرآباد اولین مسافر برجام بر زمین نشست گروه راه و شهرسازی – بالاخره اولین ایرباس با باز کردن چرخ‌هایش در باند فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. ایرباس A321 اولین هواپیمای سفارش شده از مجموعه صدتایی ایران به شرکت ایرباس فرانسه است که یک سال پس […]

نشستن اولین هواپیمای خریداری شده هما از ایرباس در فرودگاه مهرآباد

اولین مسافر برجام بر زمین نشست

گروه راه و شهرسازی – بالاخره اولین ایرباس با باز کردن چرخ‌هایش در باند فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. ایرباس A321 اولین هواپیمای سفارش شده از مجموعه صدتایی ایران به شرکت ایرباس فرانسه است که یک سال پس از اجرایی شدن برجام وارد آسمان ایران شد و با فرود در فرودگاه مهر آباد یک انقلاب بزرگ را صنعت هوایی ایران رقم زد. این هواپیما فقط چند روز مانده به رفتن اوباما و آمدن ترامپ به کاخ سفید طی مراسمی در فرودگاه تولوز فرانسه و توسط مدیر عامل ایرباس به ایرلاین هما تحویل شد تا برجام در مسیر تحقق وعده‌ها حرکت کرده باشد. این در حالی است که تا پایان سال ۲۰۱۷ ۱۰ فروند هواپیمای دیگر از ایرباس تحویل خواهیم گرفت. قراردادی که در زمان دولت اصلاحات و علی‌رغم عقد قرارداد با کشور فرانسه لغو شده بود.

نخستین فروند هواپیمای ایرباس خریداری شده، در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست

نخستین فروند هواپیمای ایرباس A321 (ای ۳۲۱) خریداری شده در پسابرجام در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

در مراسم روز پنجشنبه « عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی، معاونان وزیر راه و شهرسازی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مقام‌های صنعت هوایی کشور حضور دارند.

هنگام ورود این هواپیما به آشیانه انقلاب فرودگاه مهرآباد تهران سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته شد و خلبانان با پرچم و نشانه ایران ایر برای خبرنگاران دست تکان دادند.

در این مراسم تعداد زیادی خبرنگار داخلی و خارجی حضور دارند.

پس از توقف این هواپیما در آشیانه انقلاب و بازشدن درهای آن وزیر راه و شهرسازی به همراه تعدادی از همراهان به پای هواپیما رفتند و از نخستین مسافران این هواپیما استقبال کردند.

مدیرعامل ایران ایر و مدیرعامل شرکت ایرباس و شماری از کارکنان این شرکت از جمله مسافران این هواپیما بودند که پس از خارج شدن از هواپیما و گرفتن عکس یادگاری در جایگاه خود در مراسم استقبال قرار گرفتند.

تعدادی از کارشناسان شرکت ایرباس همراه این پرواز به تهران آمدند.

نخستین فروند از ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس خریداری شده از شرکت اروپایی ایرباس، عصر روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه با برگزاری مراسمی در شهر تولوز فرانسه تحویل مقام‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) شد.

«فرهاد پرورش » مدیرعامل ایران ایر در این مراسم گفته بود: امروز روز بزرگی برای این شرکت و همچنین ارتباط ایران و اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

این هواپیما ۱۹۰ نفره نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده ایرباس است که پیش قرارداد آن اواخر پارسال با سفر حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین شرکت‌های ایران ایر و ایرباس امضا و پس از مدتی، قرارداد خرید یکصد فروند هواپیما نهایی شد.

«فابیس برژیر » مدیرعامل ایرباس در مراسم تحویل هواپیما ابراز امیدواری کرد با تحویل این هواپیما‌ها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیش‌تری دنبال شود.

وی گفت: طبق قراردادی که با ایران ایر امضا شده است، هواپیماهای بعدی نیز بتدریج به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل می‌شود.

برژیر اعلام کرد از یکصد فروند هواپیمای خریداری شده ایران، ٩٨ فروند سفارش جدید و دو فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده یک شرکت هواپیمایی دیگر است.

وی افزود: قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید این هواپیما‌ها با مجوز خزانه داری آمریکا و قوانین بین‌المللی امضا شده است و درصدد هستیم طبق این قرارداد، هواپیماهای خریداری شده را به ایران ایر تحویل دهیم و امسال نیز شماری از این هواپیما‌ها به این شرکت تحویل می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ایرباس، قرارداد این شرکت با ایران‌ایر یک هفتم کل سفارش‌هایی است که ایرباس در سال ۲۰۱۶ میلادی دریافت کرده است.

این هواپیما ساعت۵ صبح روز پنجشنبه ۲۳ دی‌ماه به وقت محلی فرودگاه تولوز را ترک کرده بود.

جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد و افزایش بیش از۵۰ هزار صندلی جدید ارتقا می‌یابد و فرصت‌های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از ۲۰ هزار نفر در داخل فراهم می‌کند.

در این قرارداد‌ها افزون بر خرید هواپیما، موضوع‌های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.

خرید همه این هواپیما‌ها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ۸۵ درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و ۱۵ درصد آن را از منابع داخلی و تسهیلات صندوق توسعه ملی به وسیله بانک صنعت و معدن تأمین می‌کند.

تحویل ایرباس ۳۲۱ انقلابی در خطوط هوایی ایران است

نخستین فروند ایرباس خریداری شده مدل‌ای. ۳۲۱ (A۳۲۱)، عصر روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه با حضور مدیران عامل شرکت هما و ایرباس در شهر تولوز فرانسه تحویل ایران شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این‌باره نوشت، تحویل نخستین فروند هواپیمای ایرباس به ایران پس از لغو بخشی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران، انجام می‌شود.

 «فرهاد پرورش» مدیرعامل ایران‌ایر گفت: «این امر، فصلی جدید و شگفتی‌ساز در روابط بین ایران و اتحادیه اروپا فصل جدید ایجاد می‌کند و روزی بزرگ است»

از سوی دیگر، «فابریس برژیه» مدیرعامل ایرباس گفت که تحویل این فروند هواپیما «انقلاب خطوط هوایی ایران» را مورد تأیید قرار می‌دهد.

بازتاب تحویل نخستین هواپیمای ایرباس به ایران در خبرگزاری رویترز

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نخستین هواپیمای خریداری شده‌ ایران بعد از برجام ساعت ۱۴و۳۰ روز پنجشنبه به وقت محلی در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که این اولین قرارداد فروش هواپیما به ایران پس از گذشت ۴۰ سال است.

شرکت هواپیمایی ایرباس و ایران در ماه دسامبر گذشته به‌طور رسمی قراردادی امضا کردند که به موجب آن ۹۸ فروند هواپیمای شرکت ایرباس به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل می‌شود.

اولین فروند از این محموله هواپیما‌‌ها یعنی ایرباس مدل ۳۲۱، روز گذشته در شهر تولوز تحویل ایران داده شد که روز– پنجشنبه‌ـ به سمت آسمان ایران پرواز کرده و در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز پنجشنبه به وقت محلی در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین می‌نشیند.

قرارداد ایران و ایرباس برای خرید این هواپیما‌‌ها با مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از امضای برجام و آزاد شدن مقداری از دارایی‌های مسدود شده ایران به عنوان یکی از نخستین دادوستدهای ایران با کشورهای اروپایی به امضا رسید.

باید توجه داشت اجرای قراردادهای خرید هواپیما از فرانسه و در آینده از بوئینگ آمریکا در واقع تضمین‌های اجرایی و عملی برجام است و حتی می‌تواند مشکل تحریم‌های نانوشته بانکی را در عمل برطرف کند.

تحویل هواپیمای ایرباس به ایران از دستاوردهای مهم برجام است

خرید و تحویل اولین فروند از محموله بزرگ هواپیماهای خریداری شده ایران از شرکت هواپیماسازی ایرباس روز پنجشنبه در رسانه‌های گروهی چین با بازتاب گسترده‌ای همراه بود.

رسانه‌هایی چون تلویزیون مرکزی و خبرگزاری شین هوا و همچنین تارنماهای خبری کشور چین با انتشار این خبر، این اتفاق را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای لغو تحریم‌ها علیه ایران پس از اجرای برجام دانسته‌اند.

در این گزارش‌ها آمده است که این دستاورد هم به توسعه ناوگان هوایی ایران کمک می‌کند و هم به ایران امکان می‌دهد در خطوط بین‌المللی هوایی، حضور قوی‌تری داشته باشد.

گزارش‌ها خاطرنشان‌می‌کند که تحویل هواپیمای ایرباس «آ ۳۲۱» اولین گام است و به‌زودی ایران به‌تدریج ۹۹ فروند هواپیمای دیگر خریداری شده را تحویل خواهد گرفت.

گزارش‌ها حاکی است که جمهوری اسلامی ایران با تحویل هواپیماهای جدید، خطوط هوایی داخلی و خارجی خود را به مراتب تقویت خواهد کرد.

گزارش رسانه‌های چین از جمله خبرگزاری شین هوا و تلویزیون مرکزی این کشور نیز حاکی است؛ مقام‌های ایران این را از دستاوردهای بزرگ ۴ دهه گذشته در کشور می‌دانند و در عین حال این می‌تواند چشم‌انداز بین‌المللی خوبی برای این کشور داشته باشد.

شین هوا می‌نویسد: ایران پس از ۳۷ سال یک هواپیمای جدید را وارد ناوگان خود می‌کند و از آن مهم‌تر این‌که توانسته است پس از برجام یک قرارداد ۱۸ میلیارد دلاری را در دسامبر گذشته (آذر – دی) برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما با ایرباس امضا نماید.

تلویزیون چین و تارنمای انگلیش‌نیوز نیز گزارش کرده‌اند که ایران در سال جاری میلادی نزدیک به ۸ فروند ایرباس را تحویل خواهد گرفت.

بنا به این گزارش‌ها، موفقیت دیگر ایران پس از برجام امضای قراردادی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار با شرکت بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیماست که در مدت ۱۰ سال به ایران تحویل می‌شود و از سال ۲۰۱۸ میلادی کار تحویل آن‌ها آغاز خواهد شد.

گفتنی است، ایران نخستین فروند ایرباس خریداری شده مدل ای.۳۲۱(A321) را عصر ۲۲ دی‌ماه با حضور مدیران عامل شرکت هما و ایرباس در شهر تولوز فرانسه تحویل گرفت.

این هواپیمای ۱۹۰ نفره، ۲۳ دی‌ماه به همراه هیأت ایرانی با هدایت خلبانان ایران ایر، فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد مهرآباد تهران ترک کرد.

 

این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس است که پیش قرارداد آن اواخر پارسال با سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین ایران ایر و ایرباس امضا شد.