عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG اعلام کرد

مصرف روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز سی‌ان‌جی در کشور

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: به‌طور میانگین حدود ۲۰ میلیون مترمکعب فروش روزانه سی‌ان‌جی است که در مقاطعی تا حدود ۲۴ میلون مترمکعب هم پیش می‌رود که معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین است. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، رضا نیکزاد؛ درخصوص اجاره‌بهای جایگاه‌های سی‌ان‌جی، گفت: از آنجایی که شهرداری و یا ارگان‌های دیگر که […]

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: به‌طور میانگین حدود ۲۰ میلیون مترمکعب فروش روزانه سی‌ان‌جی است که در مقاطعی تا حدود ۲۴ میلون مترمکعب هم پیش می‌رود که معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین است. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، رضا نیکزاد؛ درخصوص اجاره‌بهای جایگاه‌های سی‌ان‌جی، گفت: از آنجایی که شهرداری و یا ارگان‌های دیگر که جایگاه سی‌ان‌جی در اختیار دارند از دید خدماتی خارج شده و به سمت درآمدی شده است متأسفانه عکس‌العملی از نهادهای ذی‌ربط نشده است و همچنین قیمت‌گذاری درستی هم از این‌رو برای جایگاه‌ها انجام نشده است. وی ادامه داد: متأسفانه برخی از افراد ناآگاه به صنف سی‌ان‌جی وارد شده‌اند و قیمت‌های بدون کارشناسی را تحمیل می‌کنند به‌طوری که امروز نگاه مثبتی به این صنف نمی‌شود و جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور رو به افول پیش می‌رود و این یک معضل اساسی برای صنف ما است و تا امروز تلاش هایمان بی‌نتیجه بوده است. نیکزاد؛ تصریح کرد: به‌طور میانگین حدود ۲۰ میلیون مترمکعب فروش روزانه سی‌ان‌جی است که در مقاطعی تا حدود ۲۴ میلون مترمکعب هم پیش می‌رود که معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین است، باتوجه به سرمایه‌گذاری در بخش دولتی و خصوصی ما حدوداً تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین که معادل ۴۵ میلیون مترمکعب است به‌طور کلی تولید خودروهای دوگانه‌سوز می‌تواند ناترازی بنزین را جبران کند. عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG اضافه کرد: همچنین در سه ماهه نخست امسال متأسفانه تا امروز نزدیک به ۱۴ انفجار درخصوص خودورهای دوگانه‌سوز آن هم به دلیل فرسودگی مخازن داشته‌ایم و شاید ما در طول چندین سال این حجم از آمار را نداشته‌ایم. نیکزاد؛ اضافه کرد:به‌طور کلی صحبت‌هایی برای سی‌ان‌جی شدن قطار برخی از کامیونت‌‌ها و بعضاً خودروهای دیگر داشته‌ایم به‌طور کلی طبق امار ما در این سه سال حدود سه میلیارد دلار فقط هزینه برای واردات بنزین داشته‌ایم. وی افزود: ما در سطح کشور ۲۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور داریم که حدود ۹۰ درصد این جایگاه‌ها در حال فعالیت هستند و طرح نوسازی مخازن سی‌ان‌جی خودرو‌ها که مصوبه شورای اقتصاد است که قرار بود یک میلیوم ۵۰۰ خودرو گازسوز و یا مخازن آن‌ها تعویض شود که بنا به دلایلی این طرح بازدهی مناسبی نداشت همچنین خودروسازن هم در بخش دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها مطلوب عمل نکرده‌اند. عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: عمر مفید مخازن سوخت خودرویی به شرط نگهداری صحیح و درست حدود ۱۵ سال است که متأسفانه در خودروهای مثل نیسان به دلیل جابه‌جایی نادرست عمر مفید این مخازن کاهش می‌یابد و این باعث شده که استقبال از خودروهای دوگانه‌سوز به شدت کاهش یافته است همچنین صحبت‌هایی درخصوص نوسازی مخازن ناوگان بخش عمومی شده است که منتظر سیاست‌های دولت بعدی هستیم. نیکزاد؛ درخصوص تعرفه جایگاه‌های سی‌ان‌جی، گفت: در سال گذشته به دلیل این که قیمت گاز نسبت به قیمت فروش کارمزد کمتر بود شرکت ملی گاز موظف شد که از منابع داخلی خود یک مابه التفاوتی به جایگاه‌های سی‌ان‌جی پرداخت کند که متأسفانه این مصوبه تا پاییز سال گذشته به صورت اغما رفت و تا امروز ما حدود ۷۰ درصد مطالبه از شرکت ملی گاز در این زمینه داریم. عضو هیئت مدیره انجمن CNG کشور، اظهار داشت: در بسیار از کشورهای توسعه یافته که حتی فاقد ذخایر گاز هستند صنعت سی‌ان‌جی با توجه به مزایای فراوان آن مورد حمایت دولت‌‌ها قرار گرفته و با افزایش خودروهای دوگانه‌سوز این صنعت در بیشتر کشور‌ها در حال توسعه است. لذا انتظار داریم مسئولان کشور با درک شرایط سخت و دشواری که بر فعالان این صنعت تحمیل شده در اسرع‌وقت برای حل مشکلات اقدام عاجلی انجام دهند تا تلاشگران این عرصه همچنان در خدمات مردم کشور باشند.