از دست رفتن بازارهای صادراتی با شوک‌های ارزی

از دست رفتن بازارهای صادراتی با شوک‌های ارزی رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: روند موجود قیمت‌گذاری ارز و شوک‌های بدون پیش‌بینی، صادرات و تولید ملی را تقویت نمی‌کند. به گزارش ایمنا، مسعودگلشیرازی، شوک‌های ناشی از قیمت ارز در معاملات تجاری را مورد انتقاد قرارداد و اظهار‌ کرد: صادرکننده‌ای که یک بازار صادراتی را […]

از دست رفتن بازارهای صادراتی با شوک‌های ارزی

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: روند موجود قیمت‌گذاری ارز و شوک‌های بدون پیش‌بینی، صادرات و تولید ملی را تقویت نمی‌کند.

به گزارش ایمنا، مسعودگلشیرازی، شوک‌های ناشی از قیمت ارز در معاملات تجاری را مورد انتقاد قرارداد و اظهار‌ کرد: صادرکننده‌ای که یک بازار صادراتی را به زحمت به دست می‌آورد به دلیل شوک‌های قیمت ارز به راحتی از دست می‌دهد.

وی تصریح‌ کرد: اگر قیمت ارز به صورت برنامه‌ای و ماهیانه به درصد مشخص افزایش می‌یافت، فعالان اقتصادی برنامه‌ریزی دقیقی برای فعالیت خود انجام می‌دادند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان همچنین خواستار بررسی دقیق نحوه محاسبه نرخ بهره در تسهیلات بانکی شد و بیان‌ کرد: مجلس شورای اسلامی می‌تواند در شفاف‌سازی نرخ بهره بانکی اثرگذار باشد.

وی تصریح‌ کرد: فعالان اقتصادی به ظاهر تسهیلات با نرخ ۲۴ درصد از بانک‌ها دریافت می‌کنند اما وقتی به صورت دقیق محاسبه می‌شود نرخ اعمال شده ۳۲ درصد است.

گلشیرازی تأکید ‌کرد: متأسفانه این نوع محاسبه نرخ بهره در تسهیلات مسکن نیز مشاهده می‌شود که به ظاهر ۱۶ درصد و در باطن ۳۰ درصد است.

رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس با اشاره به اظهارات رییس بانک مرکزی درمورد افزایش نرخ ارز گفت: افزایش سفرهای زیارتی و سیاحتی نمی‌تواند عامل افزایش چند درصدی نرخ ارز باشد.

سیدناصرموسوی‌لارگانی نیز به نقش برجام در افزایش قیمت ارز اشاره کرد و افزود: دولت نتیجه‌ای که از برجام باید می‌گرفت را نگرفته و اجرایی نشدن بندهای برجام به خصوص در‌ نقل ‌و انتقالات بانکی از دیگر تأثیرات نرخ ارز طی ما‌ه‌های اخیر مطرح می‌شود.

وی افزایش نرخ ارز در بودجه را یکی از عوامل افزایش نرخ ارز طی هفته‌های جاری برشمرد و تأکید کرد: دولت ۳۰۰ تومان ارز را در بودجه افزایش داده و این افزایش به بازار نیز تسری می‌یابد.

رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس افزود: دولت موافق واقعی شدن نرخ ارز در ماه‌های نزدیک‌ انتخابات نیست و از این‌رو تلاش چندانی برای آن نکرده است.

وی تصریح‌ کرد: نوسانات نرخ ارز بیش‌ترین تأثیر را بر زندگی مردم گذاشته و حتی کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود به تأثیر از نوسانات نرخ ارز، افزایش پیدا می‌کنند.

موسوی‌لارگانی با اشاره به مصرف ۱۰ هزار میلیارد تومان سیگار در سال، گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان تولید داخل و ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سیگار به صورت رسمی ‌و غیررسمی وارد می‌شود که پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد آن به صورت قاچاق انجام می‌شود.

وی همچنین دلیل افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان داخلی را حمایت از این محصول استراتژیک برشمرد.

جهش محدود ارزی تأثیر مهمی بر صادرات ندارد

مودودی، معاون کل سازمان توسعه تجارت معتقد است که باید در یک بازه زمانی کلی تشخیص داد که افزایش نرخ ارز تا چه میزان بر صادرات‌ و واردات اثرگذار است، چراکه جهش محدود نرخ ارز که طی چند سال اخیر که به صورت دستوری پایین نگه داشته شده بود، چندان فاکتور مهمی محسوب نمی‌شود.

محمدرضا مودودی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نوسانات اخیر نرخ ارز و تأثیرات آن بر مقوله واردات و صادرات در کشور، اظهار ‌کرد: در مجموع در رابطه با بحث نرخ ارز سازمان توسعه تجارت ایران از هرگونه شفاف‌سازی استقبال می‌کند به این دلیل که معتقدیم دوگانگی و چندگانگی در نرخ ارز می‌تواند ایجاد فساد کند و مدیریت کار را سخت می‌کند.

وی ادامه ‌داد: همواره در این خصوص که آیا صادراتمان واقعی است یا خیر یا این‌که از ظرفیت‌های یارانه‌ای که به ارز تعلق مسایل مختلفی مطرح می‌شود، در نتیجه با یکنواخت شدن، یکسان‌سازی و نیز شفاف‌سازی نرخ ارز موافقیم، چرا که قطعاً به بهبود اوضاع کمک خواهد کرد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به این‌که قیمت واقعی ارز زمانی مشخص می‌شود که تأثیر نرخ تورم بر همه عوامل تولید بر نرخ ارز نیز اثر بگذارد، اظهار ‌کرد: اگر نرخ ارز را به صورت دستوری پایین نگه داریم، عملاً هزینه تمام شده کالا به دلیل تورم موجود افزایش می‌یابد و دیگر جذابیتی برای تبدیل آن به دلار و فروش آن وجود ندارد، ‌چرا که قیمت دلار به صورت دستوری پایین مانده است.

مودودی با بیان این‌که باید عوامل و متغیرهایی که بر بخش‌های مختلف تولید اثر می‌گذارند بر نرخ ارز نیز اثرگذار باشند، گفت: هر چه که تولید کشور وابسته به منابع داخل باشد قطعاً نرخ واقعی ارز کمک خواهد کرد که صادرات خود را با ارزش‌افزوده بالاتر انجام دهیم و جذابیت صادراتمان نیز افزایش یابد. از سوی دیگر درمورد کالاهایی که وابستگی وارداتی دارند شرایط برعکس است، چرا که افزایش نرخ ارز تأثیر خود را بر بخش‌های مختلف واردات از جمله مواد اولیه می‌گذارد و قیمت تمام شده کالا در نهایت افزایش یافته و پس از آن برای صادرات با مشکل مواجه می‌شویم.

وی افزود: فکر می‌کنم قیمت نرخ ارز از منظرهای متفاوت قابل طرح است اما نکته‌ ضروری این است که اگر می‌خواهیم در شرایط یکسان جهانی رقابت کنیم باید پارامترهای خود را نیز با شرایط جهانی تطبیق دهیم در نتیجه نرخ ارز و نرخ بهره داخل را واقعی کنیم و در مورد فرایندهای مختلف تولید، بهره‌وری و خدمات نیز به همین منوال اقدام کرده و شرایط را رقابتی کنیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این‌که کماکان ثبات در بازار نرخ ارز وجود ندارد و فعالان بخش صادرات ‌و واردات کماکان به دلیل گمانه‌زنی‌های مختلف در این خصوص فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند، خاطرنشان‌ کرد: کسانی که تولید کرده‌اند و کالاهای خود را در انبار نگه داشته‌اند از فرصت مطلوبی برخوردار هستند تا بتوانند صادرات خود را انجام دهند. اما برای افرادی که می‌خواهند به تازگی در فرایند تولید ورود کنند شرایط فرق می‌کند و ابتدا باید مشخص شود که این افراد وابسته به واردات مواد اولیه یا تولید داخلی هستند.

 

مودودی با اشاره به این‌که افزایش قیمت نرخ ارز کمک خواهد کرد تا وضعیت صادرات بهبود پیدا کند، عنوان ‌کرد: در مجموع جهش محدود نرخ ارز که طی این سال‌ها به صورت دستوری پایین نگه داشته شده بود چندان فاکتور مهمی محسوب نمی‌شود. ما باید به صورت مجموع به مسأله نگاه کنیم و نظام شکل گرفته را به صورت کلی مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم بر صادراتمان اثرگذار است یا خیر؟