توزیع چیپس و پفک آمریکایی در فروشگاه‌های کشور

اسنک قاچاق در بازار توزیع چیپس و پفک آمریکایی در فروشگاه‌های کشور غلات حجیم آمریکایی به صورت گسترده در سوپرمارکت‌‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای درحالی توزیع می‌شود که ورود این محصولات به کشور غیرقانونی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران غلات حجیم آمریکایی به صورت گسترده در سوپرمارکت‌‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با وجود ممنوعیت واردات در حال […]

اسنک قاچاق در بازار

توزیع چیپس و پفک آمریکایی در فروشگاه‌های کشور

غلات حجیم آمریکایی به صورت گسترده در سوپرمارکت‌‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای درحالی توزیع می‌شود که ورود این محصولات به کشور غیرقانونی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران غلات حجیم آمریکایی به صورت گسترده در سوپرمارکت‌‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با وجود ممنوعیت واردات در حال توزیع است.

این واردات در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان معتقدند عمده این محصولات از طریق مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

این درحالی است که صنایع غذایی داخلی مانند چیپس و اسنک دارای ظرفیت قابل‌توجهی در بازار داخلی و صادرات است و استانداردهای لازم جهانی از نظر کمیت‌، کیفیت‌، قیمت‌، بهداشت و سلامت‌، تجهیزات و فناوری‌های روز و دانش فنی را داراست.

کاوه زرگران، عضو کمیسیون کشاورزی ‌و صنایع غذایی اتاق ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص واردات محصولات غذایی حجیم شده آمریکایی به کشور اظهار ‌کرد‌: براساس قوانین حاکم در کشور هیچ‌گونه مجوزی برای واردات محصولات حجیم شده مانند انواع اسنک از کشورهای خارجی به ویژه آمریکا به داخل کشور صادر نشده است و اگر وارداتی نیز از این کشور صورت گرفته از طریق مبادی غیرقانونی و قاچاق بوده است.

وی گفت‌: کمیته ویژه جلوگیری از کالاهای آسیب‌رسان سازمان غذا و دارو با ورود این محصولات و واردکنندگان آن برخورد قانونی می‌کند.

زرگران ادامه ‌داد: حدود ۸۰ واحد تولید‌کننده چیپس و اسنک در کشور فعال هستند و توانایی تأمین نیاز داخل را دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی ‌و صنایع غذایی اتاق ایران تصریح‌ کرد‌: واحدهای تولید‌کننده محصولات حجیم شده به ویژه چیپس و اسنک از نظر استانداردهای بهداشتی نسبت به محصولات مشابه خود در دیگر کشور‌ها برتری لازم را دارد.

صادرات ۳۵ میلیون دلاری چیپس و اسنک ایرانی

علی شریعتی، عضو هیأت مدیره انجمن کانون صنایع غذایی ایران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به این‌که چیپس و اسنک یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی با ارزش‌افزوده بسیار بالا است، اظهار ‌کرد‌: سالانه ۴ میلیون تن سیب‌زمینی در کشور تولید می‌شود و بیش از ۱۸ درصد آن در کالاهای صنعتی به صورت سیب‌زمینی نیمه سرخ شده و چیپس در بازار داخلی و خارجی با ارزش‌افزوده بسیار بالا عرضه می‌شود، بنابراین توجه به صادرات این حوزه کمک بزرگی به ارزآوری کشور می‌کند، زیرا ارزش‌افزوده تولید و عرضه این محصولات ۳ برابر ارزش‌افزوده خام فروشی است.

وی گفت: ۸۰ درصد محصولات تولیدی اسنک و چیپس در بازار داخلی مصرف و ۲۰ درصد آن به کشورهای دیگر به ویژه عراق‌، افغانستان‌، عمان‌، تاجیکستان‌، آذربایجان صادر می‌شود که حدود ۳۵ میلیون دلار از این صادرات درآمد ارزی نصیب کشور می‌شود.

شریعتی با اشاره به غیرقانونی بودن واردات کالاهای آمریکایی به کشور افزود‌: براساس قوانین و مصوبات حاکم صدور هر‌گونه مجوز برای ورود محصولات آمریکایی غیرقانونی و ممنوع است و اگر این محصولات در بازار داخلی وجود دارد به صورت قاچاق و از مبادی غیرقانونی وارد شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن کانون صنایع غذایی ایران در خصوص واردات محصولات آمریکایی به کشور گفت: متأسفانه اکنون در صنایع مختلف به ویژه کالاهای دارای تاریخ انقضاء با افزایش روند قاچاق روبه‌رو هستیم.

تولید‌کنندگان بازیگران اصلی بازار عرضه و تقاضای

رامین نور‌قلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران در خصوص واردات چیپس‌ و اسنک آمریکایی به کشور گفت: ظرفیت تولیدات داخلی در صنعت چیپس ‌و اسنک متناسب با ذائقه مصرف‌کنندگان و نیازهای بازار داخلی است و لزومی برای واردات کالاهای مشابه از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی دیده نمی‌شود.

وی اظهار‌کرد: براساس آخرین آمار موجود سامانه گمرک‌؛ کالاهای آمریکایی به مقدار بسیار ناچیز در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی‌، بهداشتی ‌و آرایشی از مبادی گمرکی وارد کشور می‌شود ولی این کالا‌ها به‌طور مستقیم از آمریکا وارد کشور نمی‌شود بلکه نمایندگی‌های ویژه محصولات این کشور در اروپای‌شرقی‌، آسیای جنوب‌شرقی‌، کشورهای منطقه‌، کشورهای عربی و ترکیه مستقر‌ است بنابراین امکان ورود کالاهای آمریکایی از این کشور‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به نقش مهم تولیدکنندگان در دستیابی به جایگاه‌های برتر جهانی و برند‌سازی کالاهای صنعتی افزود: شناخت ذائقه و نیازهای اولیه و فضای واقعی عرضه و تقاضا در بازار داخلی ‌و خارجی از مهم‌ترین اصول برای در اختیارگرفتن این بازار‌ها است.

عضو کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد‌: تولیدات داخلی در صنعت چیپس ‌و اسنک دارای استانداردهای لازم‌، تکنولوژی و دانش فنی روز و دارای برندهای برتر جهانی است و همپای کشورهای صاحب نام حرکت می‌کند به‌طوری که تولیدکنندگان کشور با بررسی و مطالعه ذائقه مصرف‌کنندگان و نیاز بازار‌های هدف توانسته‌اند بازار داخلی ‌و خارجی را به نفع خود در اختیار گیرند.

وی ادامه ‌داد‌: محصولات داخلی از نظر بسته‌بندی و برند‌سازی با استفاده از تکنولوژی‌های روزتا‌کنون موفقیت‌های قابل توجهی را به دست آورده‌اند.

 

نورقلی‌پور با اشاره به این‌که ایران به عنوان یکی از پرمصرف‌‌ترین کشورهای جهان در استفاده از غذاهای آماده و صنایع غذایی است، افزود: تولیدکنندگان کشور در تلاشند با به‌روزرسانی و شناخت ذائقه مصرف‌کنندگان به صورت مستمر با حذف رقبای خود‌، این بازار را به نفع خود در اختیار گیرند و به دلیل توجه خاص آن‌‌ها برای استفاده از مواد اولیه سالم مانند روغن که نقش مهمی در سلامتی و ماندگاری این محصولات دارد نسبت به کشورهای دیگر دارای برتری بیش‌تر درعرضه این کالا‌ها هستنند.