مثبت شدن تراز تجاری در گرو افزایش مزیت نسبی تولید است

مثبت شدن تراز تجاری در گرو افزایش مزیت نسبی تولید است رییس مجمع عالی واردات شرط صادرات با ارزش‌افزوده را رقابتی بودن کالای ایرانی نسبت به محصولات مشابه خارجی دانست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضامناقبی گفت: تراز واردات و صادرات زمانی مثبت می‌شود که تولید ایرانی، بازار داخل را اشباع کند و به […]

مثبت شدن تراز تجاری در گرو افزایش مزیت نسبی تولید است

رییس مجمع عالی واردات شرط صادرات با ارزش‌افزوده را رقابتی بودن کالای ایرانی نسبت به محصولات مشابه خارجی دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضامناقبی گفت: تراز واردات و صادرات زمانی مثبت می‌شود که تولید ایرانی، بازار داخل را اشباع کند و به خودکفایی کالاهایی با مزیت نسبی منتهی شود.

وی با اشاره به افت واردات نسبت به سال‌های گذشته افزود: بازار داخل اشباع شده و قدرت خرید مردم کاهش یافته و رقابت‌پذیری کالای ایرانی در بازار کشورهای دیگر معضلی دیگر است.

مناقبی گفت: در برخی زمان‌ها میزان صادرات در مقایسه با واردات کمی فزونی یافته که دال بر قرارگیری در مسیری مناسب نیست!

وی اهمیت رقابتی بودن کالای ایرانی را متذکر شد و افزود: کالای داخلی باید در بازارهای خارجی قابل عرضه باشد؛ بیش از ۷۵ درصد واردات ناظر بر مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی است و با توجه به مشکلات حوزه تولید، این حجم از واردات نسبت به گذشته کاهش یافته است.

رییس مجمع عالی واردات توازن در تراز واردات ‌و صادرات را زمانی مثبت دانست که تولید ایرانی، بازار داخلی را اشباع کند و به خودکفایی کالاهایی با مزیت نسبی منتهی شود.

مناقبی افزود: در این صورت صادرات به رشد و شکوفایی خواهد رسید و توازن میان واردات‌ و صادرات بر قرار خواهد شد.

وی به سندسازی در ارایه آمار و فقدان واقعیت‌گرایی اشاره و تصریح ‌کرد: اگر آمارسازی کنیم، نتیجه ملموس را به ندرت شاهد خواهیم بود؛ بنابراین افراد از وضعیت اقتصادی شکایت می‌کنند و وقتی این شکایت عمومیت می‌یابد، نشان از مسیر غلط

 

اقتصادی دارد.