ادامه چالش بازنشستگان با بیمه‌تکمیلی؛ مناقصه جواب می‌دهد؟

علی غلام‌فراهانی- شاید یکی از عجیب‌‌ترین موارد دوران بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، بحث بیمه‌تکمیلی آن باشد. موضوعی است که سال‌هاست مورد اعتراض بازنشستگان تأمین‌اجتماعی واقع شده و همچنان نیز ادامه دارد! موضوع بیمه‌تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و بازنشستگان کشوری از جمله مسائل چالش‌برانگیز بازنشستگان بخش‌خصوصی و بازنشستگان بخش دولتی کشور ماست. از دهه ۱۳۸۰ که درمان مستقیم برای […]

علی غلام‌فراهانی- شاید یکی از عجیب‌‌ترین موارد دوران بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، بحث بیمه‌تکمیلی آن باشد. موضوعی است که سال‌هاست مورد اعتراض بازنشستگان تأمین‌اجتماعی واقع شده و همچنان نیز ادامه دارد! موضوع بیمه‌تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و بازنشستگان کشوری از جمله مسائل چالش‌برانگیز بازنشستگان بخش‌خصوصی و بازنشستگان بخش دولتی کشور ماست. از دهه ۱۳۸۰ که درمان مستقیم برای بازنشستگان هر دو سازمان بیمه‌گر عمومی دشوار شد، این وظیفه بیشتر برعهده یک نهاد بیمه‌کننده تکمیلی به نام «شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ» قرار گرفت و با وجود انتقادات فراوان بازنشستگان به این شرکت، این مجموعه به‌عنوان تنها نهاد بیمه‌گر تکمیلی بازنشستگان حفظ شد. بسیاری از بخش‌های پرهزینه درمان بازنشستگان از جمله هزینه‌های برخی پروتزها، درمان دندان و بسیاری دیگر از حوزه‌ها عمدتاً مشمول بیمه‌های تکمیلی هستند که به دلیل ریسک بالای بیماری و نیاز در سنین بالا و بازنشستگان، بیمه‌های تجاری و بخش‌خصوصی از ورود به این حوزه برای افراد سالمند اجتناب می‌کنند. از آنجا که طبق قانون الزام کلیه هزینه‌های درمان بازنشستگان باید از طریق صندوق بیمه‌گر (سازمان تأمین‌اجتماعی یا صندوق کشوری) انجام می‌شد، دولت این تعهدات را تا سال‌‌ها انجام می‌داد اما انباشت هزینه‌ها و تعهدات باعث شد تا به مرور این وظیفه قانونی از نظر عرفی برای سازمان‌های بیمه‌گر غیرقابل اجرا شود و کانون‌های بازنشستگی تأمین‌اجتماعی و کشوری نیز هردو به ورود مجموعه ثالث در این حوزه رضایت دادند. این رضایت دادن نسبی اما به منزله رضایت سایر بازنشستگان نبود و هم‌اکنون بسیاری بازنشستگان درباره‌ عدم تحقق به موقع مطالبات یا پذیرش بیمه‌تکمیلی شرکت یاد شده توسط مراکز درمانی ناراضی هستند. از آنجا که قرار است اخیراً دوباره مناقصه پذیرش قرارداد بیمه‌تکمیلی بازنشستگان برای نیروهای ذیل صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شود، دوباره نقدهای بازنشستگان به این موضوع روی دایره آمده است؛ مناقصه‌ای که معمولاً بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در پاییز با آن مواجه هستند.

بیمه آتیه‌سازان حافظ متأسفانه ذیل بیمه مرکزی نیست!

در همین رابطه، مهرداد دارانی؛ (عضو کمیته بیمه و تأمین‌اجتماعی خانه کارگر)، با اشاره به معضلات بیمه‌تکمیلی بازنشستگان در سال‌های اخیر به ایلنا، گفت: واقعیت امر این است که شرکت آتیه‌سازان حافظ به‌عنوان تأمین‌کننده بیمه‌تکمیلی یک صندوق است و ماهیت شرکت بیمه ندارد. یعنی از نظر فنی در قیاس با یک شرکت بیمه کسری‌هایی دارد؛ ضمن اینکه از نظر سازمانی ذیل بیمه سلامت و وزارت بهداشت است و همین دو مسئله باعث شده نسبت متفاوتی با بیمه‌گران دولتی و خصوصی دیگر داشته باشد. وی با بیان اینکه «بیمه آتیه‌سازان حافظ متأسفانه ذیل بیمه مرکزی نیست» اظهار کرد: ما مثلاً در حوزه بیمه مرکزی چیزی به نام «مانده» نداریم. ۵۰ درصد بیمه‌های اشخاص برای بیمه مرکزی می‌رود اما این برای بیمه آتیه‌سازان حافظ متفاوت است؛ زیرا در این صندوق بیمه‌گر تکمیلی، از صددرصد حق بیمه ۸۰ درصد مبلغ به خدمات بیمه‌تکمیلی اختصاص یافته و ۲۰ درصد برای هزینه‌های خودشان نگه داشته می‌شود. دارانی؛ تأکید کرد: علت نارضایتی بازنشستگان کشوری و تأمین‌اجتماعی از بیمه‌ تکمیلی‌شان این است که به دلیل همین نظام ۲۰-۸۰ حق بیمه به دلیل فشار هزینه‌های درمانی شرکت بیمه‌کننده تکمیلی با وقوع هزینه‌ها مجبور است مبالغ را امحال کرده و به آینده موکول کند و تسویه‌حسابی با فاکتورهای درمانی رخ ندهد. در برخی موارد نیز برای جلوگیری از این روند، مجبور به قرار دادن فرانشیزهای نامتعارف در برخی موارد درمانی مهم تکمیلی شده که هزینه از جیب بازنشسته از این طریق افزایش می‌یابد.