وزیر نفت خبر داد

اجرای ۳۰۰پروژه نفتی به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار در دولت سیزدهم

محمد قره‌داغلی – وزیر نفت، با اعلام اینکه تمام فرآورده‌های پالایشگاهی تا دو سال آینده یورو۵ خواهد شد، گفت: ۳۰۰ پروژه نفتی به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار پروژه نفتی در دست اجرا داریم که۱۵۳ پروژه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به سرانجام رسیده، همچنین در دولت سیزدهم پنج میلیارد دلار قرارداد نفتی با روسیه امضاء […]

محمد قره‌داغلی – وزیر نفت، با اعلام اینکه تمام فرآورده‌های پالایشگاهی تا دو سال آینده یورو۵ خواهد شد، گفت: ۳۰۰ پروژه نفتی به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار پروژه نفتی در دست اجرا داریم که۱۵۳ پروژه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به سرانجام رسیده، همچنین در دولت سیزدهم پنج میلیارد دلار قرارداد نفتی با روسیه امضاء شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، جواد اوجی؛ در آیین امضای قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت‌خام با سرمایه‌گذاری حدود دو میلیارد دلار، اظهار داشت: در دولت سیزدهم ۵ میلیارد دلار قرارداد نفت با روسیه امضاء کردیم؛ همچنین ۱۵۳ پروژه در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت به ارزش ۳۴ میلیارد دلار را به سرانجام رساندیم. وی ادامه داد: سال گذشته رشد اقتصادی حوزه نفت به ۲۰ درصد رسید؛ از طرفی با اجرای این پروژه‌ها توانستیم ۵۵ میلیون به ظرفیت فراورش گاز و ۱۰ میلیون تن نیز به محصولات پتروشیمی افزوده شد. وزیر نفت، اعلام کرد: اکنون هیچ میدان مشترک بلاتکلیفی نداریم و همه در حال پیگیری است. توجه به توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز خواسته رئیس‌جمهور شهید بود. اوجی؛ با تأکید بر اینکه در دولت‌های پیشین توجهی به جمع‌آوری گازهای همراه نمی‌شد، ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ۱٫۵ میلیون مترمکعب از این گاز‌ها جمع‌آوری می‌شد که این رقم اکنون به ۱۱٫۵ میلیون مترمکعب رسیده و حدود ۴٫۵ میلیون مترمکعب دیگر نیز آماده بهره‌برداری است. ویزر نفت، بیان کرد: ۳۰۰ پروژه در دستور کار داریم که ۱۵۳ پروژه به بهره‌برداری رسید و حدود ۷۰ تا ۸۰ پروژه جدید تعریف شده که ارزش کل سرمایه‌گذاری آن‌ها برابر با ۱۳۰ میلیارد دلار خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم، وزارت نفت در را به روی بخش‌خصوصی، پیمانکاران و سازندگان ایرانی باز کرده است، ادامه داد: در تأمین مالی نیز اولویت را سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس خارجی به سمت استفاده از توان هلدینگ‌های ایرانی، بانک‌ها و سرمایه‌های مردمی تغییر دادیم. وزیر نفت، گفت: ما با تکیه بر توان داخل توانستیم به این افتخار دست پیدا کنیم؛ چنانچه در این سه سال رتبه اول استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان را در کارنامه وزارت نفت داریم. وی تأکید کرد: در حوزه کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها اقدامات زیادی را به‌خصوص در پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان، تبریز و شیراز انجام داده یا به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین تا دو سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها یورو۵ خواهد بود. اوجی؛ گفت: دومیلیارد دلار قرارداد را با شرکت‌های داخلی به امضاء رسید که عایدی آن ۱۷ میلیارد دلار خواهد بود. وزیر نفت، تصریح کرد: افزون بر اجرای پروژه‌های نفتی، بر اجرای مسئولیت‌های اجتماعی نیز تأکید داشتیم و در این دولت ۴۴ هزار میلیارد تومان طرح در قالب مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت تعریف‌ شده که تعدادی از آن‌ها نیز به بهره‌برداری رسیده است. وی اعلام کرد: ایجاد انگیزه در نیروی انسانی نیز یکی از اولویت‌های مهم در وزارت نفت دولت سیزدهم بوده و امروز اتفاق‌های خوبی در این زمینه رقم خورده است. وزیر نفت، با اشاره به اینکه ۹۰۰ نفر از متخصصان دانشگاه در این دولت جذب صنعت نفت شده‌اند، گفت: نیروی انسانی سرمایه این صنعت است.

امضای ۲۲٫۵ میلیارد دلار قرارداد توسعه میادین نفتی در دولت سیزدهم

محسن خجسته‌مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در این مراسم، گفت: در ۲٫۵ سال گذشته حدود ۲۲٫۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی و گازی امضاء کردیم که ۸۰ درصد آن مربوط به توسعه میادین مشترک نفتی و گازی است. وی افزود: در دولت گذشته طی هشت سال ۱۳ میلیارد دلار قرارداد امضاء شد در صورتی که در دولت سیزدهم طی دو سال ۲۲ میلیارد قرارداد امضاء کردیم؛ یعنی سالانه شش برابر دولت گذشته قرارداد به امضاء رسید. معاون وزیر نفت، ادامه داد: سال گذشته در استان ایلام قرارداد میدان آذر به امضاء رسید و امسال نیز میدان چنگوله را با سرمایه‌گذاری ۱٫۳ میلیارد دلاری برای ۲۱ حلقه چاه امضاء خواهیم کرد که هدف آن تولید ۶۰ هزار بشکه نفت در روز است. عواید این قرارداد برابر با ۱۳ میلیارد دلار با اشتغالزایی ۶۵۰۰ نفر خواهد بود. خجسته‌مهر؛ بیان کرد: دومین قرارداد مربوط به طرح توسعه بند کرخه در خوزستان با حفر ۱۴ چاه با برای تولید ۱۸ هزار بشکه نفت در روز با سرمایه‌گذاری ۴۳۴ میلیون یورویی است.وی گفت: دو قرارداد دیگر نیز به صورت B.O.O بوده که به نوعی از قراردادهای جدید و جذاب است. یک قرارداد با شرکت مپنا با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار با زمان ۱۲ ماه بوده که ۱۰ سال نیز خرید خدمت کرده‌اند. مدیرعامل شکرت ملی نفت ایران، گفت: قرارداد دیگر در حوزه فرآورش میدان منصوری با ظرفیت ۷۵ هزار بشکه در روز امضاء شد که میزان سرمایه‌گذاری آن برابر با ۱۵۰ میلیون دلار خواهد بود. خجسته‌مهر؛ در پایان اعلام کرد: ارزش چهار قراردادی که امروز امضاء شده، دو میلیارد دلار خواهد بود که عواید آن برابر با ۱۷ میلیارد دلار است. وی با تأکید بر ادامه مذاکره‌ها برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور، یادآور شد: تا پایان امسال درباره امضای قراردادهای تازه به‌منظور توسعه میدان‌های نفتی و گازی خبرهای خوبی خواهیم داشت.