به اعتقاد مدیرعامل یک شرکت ارائهدهنده خدمات تاکسیهای اینترنتی، یکی از دغدغههای اصلی هر شرکت و کسبوکاری، این است که با بالاترین میزان امنیت، اطلاعات کاربران خود را حفظ کند چون مزیت یک شرکت یا هر کسبوکاری این است که هم از دادهای که ایجاد شده به درستی محافظت و هم از آن برای توسعه […]
به اعتقاد مدیرعامل یک شرکت ارائهدهنده خدمات تاکسیهای اینترنتی، یکی از دغدغههای اصلی هر شرکت و کسبوکاری، این است که با بالاترین میزان امنیت، اطلاعات کاربران خود را حفظ کند چون مزیت یک شرکت یا هر کسبوکاری این است که هم از دادهای که ایجاد شده به درستی محافظت و هم از آن برای توسعه خود استفاده کند. محمد خلج؛ در گفتگو با ایسنا، درباره تأثیر فضای مجازی بر کسبوکارهای اینترنتی و حمایتهای دولتی انجام شده در این زمینه، اظهار کرد: طبق گفتمان انقلاب صنعتی چهارم و مباحثی که تحت عنوان انقلاب صنعتی پنجم مطرح میشود، تعریف مشخصی از اقتصاد دیجیتال و حوزه فناوری در کشور و دنیا دارد، این است که این حوزه را به سه قسمت مجزا و مشخص تقسیمبندی میکنند.
۳ حلقه اصلی اقتصاد دیجیتال
وی افزود: یک بخش مربوط به بحثهای زیرساختهای حوزه اقتصاد دیجیتال مانند شرکتهایی است که به صورت اپراتوری بستر و زیرساخت اینترنت را فرهم میکنند که اینها همان حلقههای اولیه اقتصاد دیجیتال و زیربنای فعالیت کسبوکارهایی میشوند که میتوانند بر روی این بستر بیایند و ارزشافزودهای ایجاد کنند. اما حلقه دوم عملاً شرکتها و مجموعههایی هستند که بهعنوان پلتفرم شناخته میشوند و بستری را فراهم میکنند تا کسبوکارهای مختلف بر بستر اینترنت و سکوهای پلتفرمها فعالیت کنند. خلج؛ با بیان اینکه در این مرحله نیز اقتصاد مشارکتی مشخص و ظرفیتی فراهم میشود تا کسبوکارهای مختلف از طریق سکوها خدماتی ارائه یا اینکه بستری را فراهم کنند و بهعنوان حلقه سوم اقتصاد دیجیتال بتوانند ارائه سرویس کنند. او در ادامه درباره حلقه سوم اقتصاد دیجیتال توضیح داد: این حلقه معمولاً بهعنوان بخشی از فضای اقتصادی کشور مطرح میشود که به صورت سنتی فعالیت میکنند اما ظرفیتی دارند که بتوانند از زیرساختهای موجود در حلقه اول و دوم ایجاد شده بهرهمند شوند و بهرهوری خود را بالا ببرند. معمولاً در این بخش مفاهیمی مانند شرکتهای دانش بنیان، مؤسسهها، پلتفرمها و سکوها مطرح میشوند که میتوانند در بخش سنتی اقتصاد یک کشور فعال شود و به بالا رفتن بهرهوری کمک کنند. این حوزه عملا جایی است که باعث میشود هم سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند و هم در ضریب دادن به توسعه بخش اقتصاد دیجیتال کشور نقش مؤثری داشته باشد. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این حوزه از اقتصاد کشور حوزه جوانی است، گفتمان آن در حال شکلگیری است و قوانین و مقرراتی در این بخش باید ایجاد شود که در حالحاضر در همین مسیر هستیم. همچنین نیاز است قوانین و مقرراتی در این حوزه حذف شود و از طریق مختلف مانند کسب تجربه و گرتهبرداری از مدلهایی که در دنیا در حال استفادهاند و این امکان وجود دارد که با شرایط داخلی کشور منطبق شوند، استفاده شود. واقعیت این است که حمایتها از جنبههای مختلف مانند قوانین و مقررات، تأمین مالی و سرمایهگذاری و… تعریف میشود.
لزوم حذف قوانین زائد و تبیین قوانین مورد نیاز
خلج؛ ادامه داد: مهمترین اتفاق در آینده حرکت به سویی است که جایگاه کسبوکارها در اقتصاد کشور تبیین شود. بخش دیگر زیرساخت شرکتهای فعال این حوزه است بهگونهای که این شرکتها خود ذاتاً میتوانند بدست آورند یا خلق کنند بنابراین به نظرم نباید به حمایتهایی از جنس غیر ارگانیک برای اینکه یک کسبوکار را توسعه و رشد بدهد زیاد پرداخته شود اما زیرساختی که شرکتها بتوانند تولید دانش، فناوری انجام دهند و نیروی انسانی خود را رشد دهند بسیار مهم است.
امنیت سایبری دغدغه مهم شرکتها و کسبوکارهای اینترنتی
مدیرعامل شرکت ارائهدهنده خدمات تاکسی اینترنتی اسنپ، درباره امنیت سایبری و اهمیت آن توضیح داد: بحث امنیت سایبری شاید فقط به کسبوکارها مربوط نشود. ما شاهدیم با توجه به شرایطی که وجود دارد مثلاً مراکز دادهای که خصوصی نیستند عملاً با این حملات مواجه هستند. طبیعتاً یکی از دغدغههای اصلی هر شرکت و کسبوکاری این است که با بالاترین میزان امنیت، اطلاعات کاربران خود را حفظ کند چون مزیت یک شرکت یا هر کسبوکاری این است که هم از دادهای که ایجاد شده به درستی محافظت و هم از آن برای توسعه خود استفاده کند.
اقتصاد دیجیتالی بهعنوان یک مرحله فراگیر و اصلی در سراسر جهان شناخته میشود و اکنون کسبوکارهای دیجیتالی و استارتآپها مدتهاست که مورد توجه همه کشورها ازجمله ایران قرار گرفتهاند تا جاییکه که دولتمردان بویژه در دولت سیزدهم تلاش میکنند از این حوزه حمایت حداکثری صورت بگیرد. به گزارش ایسنا، طی سالهای اخیر و همزمان با […]
با تصویب آییننامه حمایت از کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال در سال گذشته، هر کدام از وزارتخانهها مکلف به اجرای بندهای مختلف آن شدند، اکنون با گذشت بیش از شش ماه از اجرای این آییننامه، این سؤال مطرح میشود که دستگاهها به چه میزان وظایف و تکالیف خود را به انجام رساندهاند و کسبوکارهای اینترنتی تا چه […]
در راستای حمایت از کسبوکارهای اینترنتی اخیراً در دولت مصوبهای برای تسهیل کسبوکارهای اینترنتی بوده است که طبق آن کسبوکارهایی که تا پایان سال ۱۴۰۱ کد مالیاتی نداشته و اظهارنامه مالیاتی پر نکرده بودند، از معافیت مالیاتی برخوردار میشوند. به گزارش ایسنا، در ایران چند سالی است که به صورت ویژه به اقتصاد دیجیتال توجه […]
دیدگاه بسته شده است.